پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 73
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

تروریست‌های تفکیری داعش از  جولای سال 2014 حمله گسترده‌ای به عراق داشتند و یکی از بزرگترین شهرهای این کشور یعنی "موصل" مرکز استان "نینوا" را به اشغال خود درآوردند.


**داعش نگران چیست؟

تروریست‌های تفکیری پس از پیروزی‌های اخیر ارتش عراق در شش ماه گذشته و آزادسازی "تکریت" مرکز استان "صلاح الدین" نگران سقوط شهر "موصل" شدند و تلاش کردند تا مرکز استان "نینوا" را به هر شکل ممکن حفظ کنند.


 

چرا داعش در اطراف
 



**مردم مظلوم شهر "موصل" مجبورند به نفع داعش خندق حفر کنند

البته در این پروسه پیش بینی‌ها و تدابیری را از ماه مارچ امسال در نظر گرفتند که حفر خندق یکی از این تدابیر بوده که مردم مظلوم شهر "موصل" مجبورند به نفع داعش خندق حفر کنند و لذا از این طریق قرار است دور تا دور شهر به این شکل حفاظت شود.

برای حفر خندق در اطراف مرکز استان "نینوا" تروریست‌های تفکیری داعش از ساکنان "موصل" می‌خواهند که از هر خانواده حداقل یک نفر مشارکت کند.
 

چرا داعش در اطراف



چرا داعش در اطراف

 


**چرا داعش در اطراف موصل خندق حفر می‌کند؟

اما سوال اینجاست چرا داعش به صورت گسترده تلاش می‌کند تا در اطراف "موصل" خندق حفر کند؟ پاسخ این است که شهر "موصل" در به اصطلاح خلافت تروریست‌های تفکیری داعش به شمار می‌آید و آنها تلاش می‌کنند هر طور که شده این شهر را حفظ کنند.

پس از آزادسازی "تکریت" و عملیات ارتش و نیروهای مردمی عراق عملیات آزادسازی شمال "صلاح الدین" و "الانبار" را کلید زدند و پیشروی‌هایی در این مناطق نیز داشته‌اند که گمانه زنی برای آزادسازی زودتر فلوجه و رومادی را تقویت می‌کنند.


علاوه بر این اگر شهر "موصل" از سوی ارتش و نیروهای مردمی آزاد شود؛ این باور در ارتش و نیروهای مردمی سوریه نیز بوجود می‌آید که می‌توانند دژ خلافت داعش در استان "رقه" را سرنگون کنند و لذا فعالیت از این سوی مرز به سمت مرزهای سوریه منتقل خواهد شد و آغاز فروپاشی تدریجی داعش کلید خواهد خورد.
 



**شیخ‌الاسلام: آزادسازی نینوا را دور نمی‌بینم

"حسین شیخ‌الاسلام" مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره زمان آزادسازی استان "نینوا" عنوان داشت: آزادسازی این استان را دور نمی‌بینم.



**سردار جزایری: مقدمات لازم برای آزادی "نینوا" و "الانبار" فراهم شده است

سردار سرتیپ "سیدمسعود جزایری" معاون ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛درباره زمان آزادسازی استان "نینوا" و "الانبار" اظهار داشت: مقدمات لازم برای آزادی "نینوا" و "الانبار" فراهم شده و ملت عراق یکپارچه در مقابل دشمنان ایستاده است.


وی ادامه داد: علیرغم نظر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و کسانی که در آرزوی تجزیه عراق هستند، مردم و دولت و نیروهای مسلح این کشور متحد هستند و عراق تجزیه نخواهد شد.


 

چرا داعش در اطراف





معاون ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: البته از آن جا که داعش در حقیقت به نمایندگی از ارتجاع عرب، ارتجاع منطقه، رژیم غاصب اسرائیل، دولت‌های شرور آمریکا و انگلیس با مردم عراق می‌جنگد، رها شدن از دست این شیاطین ممکن است قدری به طول بیانجامد؛ اما با توجه به توانمندی رزمندگان عراقی پیروزی قطعی متعلق به این کشور است.



داعش تلاش کرده تا در شش ماه اخیر با حفر خندق در اطراف "موصل" اولا آزادسازی این شهر را با اختلال مواجه یا روند آن را با تدریج مواجه کند و ثانیا دامنه شکست‌های این گروه تروریستی از مرزهای عراق به استان‌های "دیرالزور" و "رقه" گسترش پیدا نکند؛ هرچند که ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه بیشینه تلاش خود را برای مقابله با تروریسم انجام می‌دهند.




بازدید : 86
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

سرگروهبان "کریگ هریسون" که 23 سال در ارتش انگلیس خدمت کرده بود، در مصاحبه با ای‌بی‌سی‌نیوز می‌گوید از وقتی خدمت خود را به پایان رسانده، احساس می‌کند ارتش "او را به حال خود رها کرده است. آن‌ها حتی یک تشکر خشک و خالی هم از من نکردند."

 

هریسون در طول خدمتش بارها به عراق، افغانستان و منطقه بالکان اعزام و نهایتاً به "اختلال استرس پس از حادثه" (PTSD) دچار شد. وی می‌گوید کابوس افرادی را می‌بیند که کشته است: "می‌توانم بوی آن‌ها را بشنوم و آن‌ها را ببینم. تک‌تک کسانی که جانشان را گرفته‌ام."

 

هریسون یکی از خاطرات دردناک خود را طی جنگ بالکان تعریف می‌کند؛ وقتی که او را برای بررسی وضعیت بعد از قتل‌عام‌ها اعزام کرده بودند. وی می‌گوید وظیفه تلخ شناسایی مرده‌ها را به خاطر می‌آورد؛ این‌که چگونه "باید دست‌ها را کنار بدن‌ها می‌گذاشتیم و می‌دیدیم آیا به هم می‌خورند یا نه."




روز پرکار رهگیرهای ارتش انگلستان بر فراز بالتیک
نوشته شده در چهار شنبه 14 مرداد 1394
بازدید : 102
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون
وزارت دفاع انگلیس با انتشار تصاویری از رهگیری ۱۰ فروند جنگنده روسی در یکی از پروازهای هواپیماهای بریتانیایی خبر داد.
به گزارش مشرق، بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی وزارت دفاع انگلیس، جنگنده های تیفون این کشور فقط در یکی از پروازهای شناسایی خود ۱۰ فروند جنگنده روسی را رهگیری کرده اند.

بر اساس تصاویر منتشر شده، چهار فروند سوخوی Su-۳۴، چهار فروند میگ ۳۱، و دو فروند هواپیمای «کورل» روسی توسط جنگنده های انگلیسی رهیگری شده اند.

روز پرکار نیروی هوایی انگلستان بر فراز بالتیک+عکس

بر اساس اعلام وزارت دفاع انگلیس، جنگنده های بریتانیا این هواپیماهای روسی را زمانیکه بر فراز کشور استونی در حال پرواز بودند شناسایی کرده اند.

در یک سال اخیر و با بالا گرفتن تنش های میان روسیه و کشورهای غربی در مورد اوکراین، کشورهای اروپایی گزارش های متعددی را از رهگیری جنگنده ها و یا بمب افکن های روسی منتشر کرده اند.



بازدید : 86
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون
فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه با اشاره به نقش مهم نیروهای هوانیروز در عملیات مرصاد، گفت: هوانیروز در این عملیات بیش از 300 ساعت پرواز انجام داد.

به گزارش مشرق، امیر یوسف قربانی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه کرمانشاه با تبریک فرارسیدن سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد، اظهار کرد: عملیات مرصاد توسط منافقان متحد شده با رژیم بعثی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه تصریح کرد: منافقان از صدر اسلام همواره سعی داشتند با ضربه زدن به کشورهای اسلامی بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند و در زمان پیروزی انقلاب نیز گروهک‌های منافق ندای مجاهدان خلق را سر می‌دادند.

وی با بیان اینکه منافقان با همکاری صدام پس از قطع‌نامه 598 حملات تازه‌ای را با استفاده از سلاح‌های تجهیزاتی جدید علیه ایران آغاز کردند، افزود: دشمن با این تفکر که رزمندگان اسلام در طول هشت سال جنگ تحمیلی خسته شده‌اند وارد جنگ مجدد با ایران شد.

*نقش بی‌بدیل مردم کرمانشاه در عملیات مرصاد

این مسئول خاطرنشان کرد: هوانیروز در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه و پشتیبانی ملت غیور و شهید پرور کرمانشاه توانست در منطقه مرصاد دشمن را زمین‌گیر کند و نقش مردم کرمانشاه در این عملیات بی‌بدیل بود.

به گفته قربانی، منافقان در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز توطئه‌های فراوانی با همکاری رژیم بعثی علیه ایران طراحی کرده بودند که از جمله آن می‌توان به انفجار در چاه‌های نفت ایران و اقدامات تروریستی اشاره کرد.

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه بیان داشت: منافقان از سمت غرب کشور در اواخر تیرماه سال 67 وارد استان شدند و در تاریخ سوم مردادماه همان سال نیز با پیشروی در منطقه چهارزبر اسلام‌آباد غرب توسط نیروهای مسلح نظام به هلاکت رسیدند.

وی تصریح کرد: منافقان با حمله به مردم بی‌گناه بیمارستان شهرستان اسلام‌آباد غرب را به خاک و خون کشیدند که در این میان شهید صیاد شیرازی با طراحی یک عملیات دقیق و برنامه منسجم نیروهای هوانیروز را به منطقه هدایت کرد.

*اسارت یک‌هزار منافق در عملیات مرصاد

این مسئول با اشاره به نابود شدن 5 هزار منافق در عملیات مرصاد، ادامه داد: در این عملیات یک‌هزار نفر منافق دیگر اسیر و تعدادی نیز متواری شدند.

قربانی با بیان اینکه هوانیروز در عملیات مرصاد بیش از 300 ساعت پرواز انجام داد، گفت: خلبان صفر پای‌خان که چندی پیش در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس به لقاء‌الله پیوست در این عملیات به‌تنهایی با 55 ساعت بیشترین پرواز عملیاتی را انجام داد.

نجام 56 عملیات آفندی توسط هوانیروز کرمانشاه در عملیات مرصاد

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه به انجام 56 عملیات آفندی و پدافندی توسط این پایگاه در عملیات مرصاد، گفت: در حال حاضر این پایگاه یکی از قدرتمندترین پایگاه‌ها در سطح خاورمیانه است.

به گفته وی، کرمانشاه در دوران جنگ تحمیلی حیاط خلوت رژیم بعثی به‌شمار می‌رفت و این استان در طول مدت جنگ بیش از هزار بار بمباران شد و آخرین عملیات نیز در این استان صورت گرفت.

*امنیت کامل در مرزهای ایران برقرار است

این مسئول با بیان اینکه امنیت کامل در مرزهای جمهوری اسلامی ایران برقرار است، افزود: آن زمان که گروه‌های تکفیری داعش در مرزه خانقین قصد نفوذ به کشور را داشتند با مشاهده توان بسیار بالای رزمی و دفاعی ایران اسلامی از پیش‌روی خود صرف‌نظر کردند.

قربانی یادآور شد: امروز گروه‌های دست‌نشانده غرب و استکبار جهانی با حرکت‌های خزنده خود سعی دارند در بین مسلمانان وحشت ایجاد کرده و چهره اسلام را برای سراسر جهان وحشتناک و خشن جلوه دهند و با این کار اتحاد مسلمانان را از بین ببرند.

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه با اشاره به اینکه امنیت حاکم در کشور ایران اسلامی با درایت‌های مقام معظم رهبری ممکن شده است، گفت: در حال حاضر تمام کشورهای هم‌جوار ایران از داخل و خارج با ناامنی رو به رو بوده و ایران اسلامی سراسر امنیت و آسایش است.




بازدید : 97
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون
نیروهای مسلح ایالات متحده امریکا در طول سال های پس از جنگ جهانی دوم که این کشور سیاست انزوا طلبانه خود را در عرصه تحولات جهانی به طور کامل به کنار نهاد و فعالانه نقش اصلی را در هدایت سیاسی و نظامی دنیای غرب را بر عهده گرفت، چندین راهبرد و دکترین نظامی برای مقابله با تهدید های گوناگون اتخاذ و اجرا کرده اند.
شاید این دکترین های نظامی به ظاهر در چهارچوب های مختلفی از لحاظ راهبرد و تاکتیک قرار بگیرند، اما در یک اصل واحد با یکدیگر مشترکند و آن هم حفظ مرزهای ایالات متحده از هرگونه تهدید مستقیم نظامی و مقابله با منشا تهدید در خاک دشمن است.
حتی پیش از ظاهر شدن آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی، این کشور در قرن نوزدهم بر اساس راهبردی موسوم به دکترین "مونروئه" تسلط کامل بر نیم کره غربی و جلوگیری از هرگونه تعرض کشورهای اروپایی به کشورهای آمریکای لاتین و اقیانوس آرام را به عنوان یک اصل در سیاست خارجی و نظامی گنجانده بود.

البته موقعیت جغرافیایی آمریکا نیز به اجرایی شدن چنین راهبردی کمک فراوانی کرده است و عملا این کشور از زمان جنگ های انفصال هیچ گونه تجربه مستقیمی از جنگ و تهدید نظامی نداشته، با این حال گذشت زمان ثابت کرد که حتی جغرافیای به ظاهر دسترس ناپذیر این کشور نیز آسیب پذیر است.


داستان از آلمان شروع می شود
زمانی که اولین موشک بالستیک جهان موسوم به V-2 لندن را در اواخر جنگ جهانی دوم درهم کوبید، جهان با مفهوم جدیدی در عرصه نظامی به نام موشک بالستیک روبه رو شد.
موشک V-2 ثمره تلاش عده ای از دانشمندان نازی به رهبری "ورنر فون براون" در منطقه پیه موند آلمان بود که چندین سال مداوم در حال تحقیق بر روی پرتابه های بالستیک بودند.
این تلاش ها در نهایت به ساخت اولین موشک بالستیک جهان با بردی در حدود شصت مایل انجامید. اما واقعیت اینجا بود که حتی این موشک نیز توانایی تغییر سرنوشت جنگ جهانی دوم را نداشت و در نهایت آلمان تسلیم نیروهای متفقین شد.
بلافاصله پس از پایان جنگ نیروهای اطلاعاتی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق شروع به شکار دانشمندان موشکی و تصاحب تاسیسات تولید آن در خاک آلمان کردند که البته در این میان سهم آمریکایی ها بسیار بیشتر از روس ها بود.
این غنایم در نهایت می رفت تا پایه های قدرتمند ترین بازوی نظامی ابر قدرت های شرق و غرب را در طول جنگ سرد تشکیل دهد.


خاک آمریکا دیگر امن نیست
در سال 1957زمانی که اولین ماهواره جهان موسوم به اسپوتنیک از سوی روس و توسط یک فروند موشک بالستیک R-7 در مدار قرار گرفت، دنیا در بهت و البته شادمانی شروع عصر فضا قرار گرفت.
اما برای استراتژیست های آمریکایی این موفقیت روس ها معنای دیگری می داد. اولین موشک بالستیک بین قاره ای دشمن به خوبی کار کرده بود و این یعنی دیگر خاک آمریکا امن نبود.
روس ها به راحتی می تواتنستند بمب های هسته ای خود را با کمی تغییر بر روی این موشک ها سوار و خاک ایالات متحده را مورد هدف قرار دهند، باید کاری انجام می شد.

اولین تجربه ها به شکست می انجامد
برای هر گلوله ای باید سپری ساخت و برای موشک های بالستیک نیز باید یک سپر دفاع موشکی ساخت. اولین تحرک آمریکا برای ایجاد چنین سپری برنامه نایک –زئوس بود.
در این راهبرد دفاعی انفجار یک کلاهک صد مگاتنی بر روی قطب شمال سبب انهدام کلاهک موشک هایی که خاک آمریکا را آماج خود قرار می دادند، می شد. با این حال مشکلات تکنیکی و همچنین عدم پیشرفت های لازم در سیستم های ردگیری و کنترل، سبب شد تا این برنامه در همان مراحل طرح و پیشنهاد باقی بماند.
سپر دفاع موشکی بعدی آمریکا به نام سانتینل در سال 1966 از سوی رابرت مک نامارا وزیر دفاع دولت جانسون مطرح شد که از 25 سایت مجهز به موشک های هسته ای در اطراف شهرهای بزرگ ایالات متحده تشکیل می شد.
با وجود پیشرفت های فناورانه این طرح نیز از سوی افکار عمومی آمریکا به دلیل استقرار موشک های هسته ای در نزدیکی شهرها مورد انتقاد جدی قرار گرفت و به یک برنامه کوچک تر به نام "سیف گارد" که تنها از سایت های پرتاب موشک های قاره پیما مراقبت می کرد.

البته این طرح نیز با امضای پیمان موشک ضد بالستیک موسوم به ABM برنامه سیف گارد در سال 1976 کنسل شد و تنها در سایت های موشک قاره پیمای مینوتمن در داکوتای شمالی استقرار پیدا کرد.


"جنگ ستارگان" اسباب بازی جدید ریگان برای جذب بودجه نظامی
با این حال این سکون مقطعی در برنامه ضد موشکی دولت مستعجل بود، چرا که در 23 مارس 1983 رونالد ریگان رییس جمهور آمریکا در نطقی "ابتکار دفاع استراتژیک" یا IDS موسوم به جنگ ستارگان را اعلام کرد.
این برنامه بلند پروازانه مبتنی بر استقرار ماهواره ها و توپ های لیزری در فضا برای انهدام موشک های بالستیک بر فراز خاک دشمن بود. گرچه از همان ابتدا غیرقابل اجرا بودن چنین برنامه ای روشن بود با این حال ده ها میلیارد دلار صرف تحقیقات گوناگون پیرامون این سیستم شد.
در مقابل روس ها نیز برنامه ای را برای استقرار توپ های فضایی صد مگاتنی موسوم به پولوس در فضا را آغاز کردند.
با این حال بار دیگر تخیل بر واقعیت پیروز شد و در نهایت هر دو برنامه شکست خوردند. توپ فضایی روس ها حتی به مدار زمین هم نرسید و خود اتحاد جماهیر شوروی در سال 1992 از هم پاشید.

برنامه SDI نیز در سال 1991 به یک سیستم دفاع موشکی در برار ضربات محدود برای مقابله با موشک های کوتاه برد تقلیل پیدا کرد.


بوش هم به دنبال سپر دفاع موشکی است
اما این هم تمام ماجرا نبود. پس از دوران فطرت کلینتون و فرا رسیدن عصر دکترین دفاع پیش دستانه جورج بوش بار دیگر ماجراجویی های موشکی آمریکا در قالب برنامه دفاع ضد موشک بالستیک آغاز شد.
این برنامه در حقیقت مولود گزارش کمیسیونی از نمایندگان کنگره آمریکا به ریاست دونالد رامسفلد در سال 1998 بود که به ارزیابی دوباره تهدیدات موشک های بالتستیک می پرداخت.

رامسفلد پس از پیروزی جورج دبیلو بوش که ریاست وزارت دفاع آمریکا را بر عهده گرفت، بار دیگر هدایت برنامه ای که خود درباره آن به رایزنی پرداخته بود را بر عهده گرفت.


ناتو راه جدیدی برای سپر دفاع موشکی آمریکا
قاعدتا باید غایی ترین هدف سپر دفاع موشکی برای آمریکا انهدام هر موشک مهاجم باشد، گرچه ریگان با برپایی برنامه جنگ ستارگان خود برای دستیابی به این هدف تلاش کرد، اما با این حال تکنولوژی دفاعی دنیا هم چنان با چنین رویایی فاصله دارد و از سوی دیگر این کار از لحاظ تاکتیکی محتاج نصب سکوی پرتاب موشک در نزدیکی مرزهای دشمن است.
وسعت سرزمینی کشورهایی که با آمریکا توانایی رویارویی موشکی را دارند، اجازه رهگیری سریع و مقابله موثر با موشک های شلیک شده را نخواهد داشت.
ایالات متحده نیز با این بهانه سرمایه گذاری وسیعی را بر انهدام موشک های بالستیک در مراحل میانی و پایانی آن انجام داده است.
سرتاسر خاک ایالات متحده با موشک های پدافندی PAC-3 و TAAD تحت پوشش قرار گرفته که تجهیزات رهگیری آن در آلاسکا و کالیفرنیا واقع شده است.
از سوی دیگر پایگاه راداری آمریکا در بریتانیا، جزیره گرینلند، گوام و پایگاه های آمریکا در ژاپن عملا امکان هر گونه غافلگیری موشکی را از بین می برد.
با این حال امکان انهدام موشک های بالستیک بر فراز خاک خودی کاری خطرناک و به علت سرعت بالای این موشک که به بیش از 10 ماخ می رسد و همچنین استفاده از فریب دهنده و مواد کاهش دهنده سطح مقطع راداری از امکان موفقیت کمی برخوردار است.
از این رو سپر دفاعی موشکی آمریکا باید در مراحل میانی پرتاب نیز با هجوم موشک های بالستیک مقابله کند، از این رو جورج بوش پسر در چهارچوب معاهدات دوجانبه درصدد استقرار موشک ها و رادارهای رهگیر در خاک لهستان و چکسلواکی برآمد که این کار به دلیل مخالفت روسیه عملا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما منتفی شد.

با این حال این طرح به شیوه دیگری و در چهارچوب ناتو و در کشورها عضو ناتو در حال انجام است.


هدف: تمام دنیا
در چینش جدید سپر دفاع موشکی رادارهای متحرک X باند به همراه سامانه راداری AEGIS در نزدیکی مناطق احتمالی پرتاب موشک مستقر شده و پس از اعلام خطر رادارهای فضا پایه پیش اخطار نسبت به رهگیری موشک مورد نظر اقدام کرده و موشک های رهگیر را به سمت موشک بالستیک که در حال پیمودن مسیر از پیش تعیین شده است، را راهنمایی می کند.
این رادارها در فرکانس 8 تا 12 مگاهرتز عمل می کنند و قادر به ردیابی شی به اندازه یک توپ تنیس از فاصله 4700 کیلومتری هستند.
هم اکنون دو رادار X-BAND از نوع AN/TPY-2 و AN/TPY-1 در پایگاه نظامی پرینچلیک در دیاربکر ترکیه و بئرسبع در جنوب اسراییل در حال استقرار هستند که تمام پهنه خاورمیانه تا هندوستان و آسیای میانه تحت پوشش خواهند گرفت.
هم اکنون نیز با استقرار ناو موشک انداز مونتگمری مرحله اول استقرار این سپر ضد دفاعی تکمیل خواهد شد و در مراحل بعدی نیز این سیستم با استقرار موشک های SM-3 BLOCK 1B و SM-3 BLOCK 2B در لهستان، رومانی و جنوب اروپا و اتصال این سیستم تا سال 2018 به سپر دفاعی موشکی پیوسته ای که در خلیج فارس از سوی آمریکا به مرکزیت اسراییل در حال ساخت است، تکمیل خواهد شد.

با چنین فرایندی عملا آمریکا امکان رهگیری موشک های قاره پیما با برد بیش از 5000 کیلومتر را نیز خواهد یافت و عملا ایران ، روسیه و تمام خاورمیانه و کشورهای شبه قاره هند را محاصره خواهد کرد.

اصلی ترین کاربرد سپر موشکی جمع آوری اطلاعات برای ایالات متحده است
با وجود تمام توجیهاتی که آمریکایی ها با آن درصدد استقرار این سیستم در منطقه اروپای شرق به بهانه دفاع از منطقه هستند، اما ماهیت این سیستم کاملا تهاجمی است.
با توجه به ارزش نظامی ناچیز این سیستم در مقابل زیر دریایی های هسته ای که بازوی اصلی کشورهای مقابله کننده با آمریکا در دو دهه آینده هستند، اصلی ترین کاربرد این
سیستم جمع آوری اطلاعات برای ایالات متحده است.
در حقیقت با چنین سیستمی امکان کنترل تمام ترافیک هوایی نظامی و غیر نظامی کشورهای تحت کنترل این سیستم برای آمریکا وجود دارد و به قول رییس آژانس فضایی فدرال روسیه با این سیستم گویی ما لخت در مقابل آمریکایی خبر دار ایستاده ایم.
از سوی دیگر استقرار این سیستم سبب کشانده شدن چین و روسیه به یک رقابت تسلیحاتی دیگر خواهد بود که برای این کشورها به معنای تضعیف اقتصادی آنها خواهد بود.
همان نکته ای که سبب شد تا اتحاد جماهیر شوروی با افتادن به ورطه آن عملا از لحاظ اقتصادی نابود شده و اندکی بعد از هم بپاشد.چیزی که در نقطه مقابل سبب تقویت شرکت های جنگ افزار سازی غرب می شود.




سپر آمریکایی!
نوشته شده در چهار شنبه 14 مرداد 1394
بازدید : 161
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون
نیروهای مسلح ایالات متحده امریکا در طول سال های پس از جنگ جهانی دوم که این کشور سیاست انزوا طلبانه خود را در عرصه تحولات جهانی به طور کامل به کنار نهاد و فعالانه نقش اصلی را در هدایت سیاسی و نظامی دنیای غرب را بر عهده گرفت، چندین راهبرد و دکترین نظامی برای مقابله با تهدید های گوناگون اتخاذ و اجرا کرده اند.
شاید این دکترین های نظامی به ظاهر در چهارچوب های مختلفی از لحاظ راهبرد و تاکتیک قرار بگیرند، اما در یک اصل واحد با یکدیگر مشترکند و آن هم حفظ مرزهای ایالات متحده از هرگونه تهدید مستقیم نظامی و مقابله با منشا تهدید در خاک دشمن است.
حتی پیش از ظاهر شدن آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی، این کشور در قرن نوزدهم بر اساس راهبردی موسوم به دکترین "مونروئه" تسلط کامل بر نیم کره غربی و جلوگیری از هرگونه تعرض کشورهای اروپایی به کشورهای آمریکای لاتین و اقیانوس آرام را به عنوان یک اصل در سیاست خارجی و نظامی گنجانده بود.

البته موقعیت جغرافیایی آمریکا نیز به اجرایی شدن چنین راهبردی کمک فراوانی کرده است و عملا این کشور از زمان جنگ های انفصال هیچ گونه تجربه مستقیمی از جنگ و تهدید نظامی نداشته، با این حال گذشت زمان ثابت کرد که حتی جغرافیای به ظاهر دسترس ناپذیر این کشور نیز آسیب پذیر است.


داستان از آلمان شروع می شود
زمانی که اولین موشک بالستیک جهان موسوم به V-2 لندن را در اواخر جنگ جهانی دوم درهم کوبید، جهان با مفهوم جدیدی در عرصه نظامی به نام موشک بالستیک روبه رو شد.
موشک V-2 ثمره تلاش عده ای از دانشمندان نازی به رهبری "ورنر فون براون" در منطقه پیه موند آلمان بود که چندین سال مداوم در حال تحقیق بر روی پرتابه های بالستیک بودند.
این تلاش ها در نهایت به ساخت اولین موشک بالستیک جهان با بردی در حدود شصت مایل انجامید. اما واقعیت اینجا بود که حتی این موشک نیز توانایی تغییر سرنوشت جنگ جهانی دوم را نداشت و در نهایت آلمان تسلیم نیروهای متفقین شد.
بلافاصله پس از پایان جنگ نیروهای اطلاعاتی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق شروع به شکار دانشمندان موشکی و تصاحب تاسیسات تولید آن در خاک آلمان کردند که البته در این میان سهم آمریکایی ها بسیار بیشتر از روس ها بود.
این غنایم در نهایت می رفت تا پایه های قدرتمند ترین بازوی نظامی ابر قدرت های شرق و غرب را در طول جنگ سرد تشکیل دهد.


خاک آمریکا دیگر امن نیست
در سال 1957زمانی که اولین ماهواره جهان موسوم به اسپوتنیک از سوی روس و توسط یک فروند موشک بالستیک R-7 در مدار قرار گرفت، دنیا در بهت و البته شادمانی شروع عصر فضا قرار گرفت.
اما برای استراتژیست های آمریکایی این موفقیت روس ها معنای دیگری می داد. اولین موشک بالستیک بین قاره ای دشمن به خوبی کار کرده بود و این یعنی دیگر خاک آمریکا امن نبود.
روس ها به راحتی می تواتنستند بمب های هسته ای خود را با کمی تغییر بر روی این موشک ها سوار و خاک ایالات متحده را مورد هدف قرار دهند، باید کاری انجام می شد.

اولین تجربه ها به شکست می انجامد
برای هر گلوله ای باید سپری ساخت و برای موشک های بالستیک نیز باید یک سپر دفاع موشکی ساخت. اولین تحرک آمریکا برای ایجاد چنین سپری برنامه نایک –زئوس بود.
در این راهبرد دفاعی انفجار یک کلاهک صد مگاتنی بر روی قطب شمال سبب انهدام کلاهک موشک هایی که خاک آمریکا را آماج خود قرار می دادند، می شد. با این حال مشکلات تکنیکی و همچنین عدم پیشرفت های لازم در سیستم های ردگیری و کنترل، سبب شد تا این برنامه در همان مراحل طرح و پیشنهاد باقی بماند.
سپر دفاع موشکی بعدی آمریکا به نام سانتینل در سال 1966 از سوی رابرت مک نامارا وزیر دفاع دولت جانسون مطرح شد که از 25 سایت مجهز به موشک های هسته ای در اطراف شهرهای بزرگ ایالات متحده تشکیل می شد.
با وجود پیشرفت های فناورانه این طرح نیز از سوی افکار عمومی آمریکا به دلیل استقرار موشک های هسته ای در نزدیکی شهرها مورد انتقاد جدی قرار گرفت و به یک برنامه کوچک تر به نام "سیف گارد" که تنها از سایت های پرتاب موشک های قاره پیما مراقبت می کرد.

البته این طرح نیز با امضای پیمان موشک ضد بالستیک موسوم به ABM برنامه سیف گارد در سال 1976 کنسل شد و تنها در سایت های موشک قاره پیمای مینوتمن در داکوتای شمالی استقرار پیدا کرد.


"جنگ ستارگان" اسباب بازی جدید ریگان برای جذب بودجه نظامی
با این حال این سکون مقطعی در برنامه ضد موشکی دولت مستعجل بود، چرا که در 23 مارس 1983 رونالد ریگان رییس جمهور آمریکا در نطقی "ابتکار دفاع استراتژیک" یا IDS موسوم به جنگ ستارگان را اعلام کرد.
این برنامه بلند پروازانه مبتنی بر استقرار ماهواره ها و توپ های لیزری در فضا برای انهدام موشک های بالستیک بر فراز خاک دشمن بود. گرچه از همان ابتدا غیرقابل اجرا بودن چنین برنامه ای روشن بود با این حال ده ها میلیارد دلار صرف تحقیقات گوناگون پیرامون این سیستم شد.
در مقابل روس ها نیز برنامه ای را برای استقرار توپ های فضایی صد مگاتنی موسوم به پولوس در فضا را آغاز کردند.
با این حال بار دیگر تخیل بر واقعیت پیروز شد و در نهایت هر دو برنامه شکست خوردند. توپ فضایی روس ها حتی به مدار زمین هم نرسید و خود اتحاد جماهیر شوروی در سال 1992 از هم پاشید.

برنامه SDI نیز در سال 1991 به یک سیستم دفاع موشکی در برار ضربات محدود برای مقابله با موشک های کوتاه برد تقلیل پیدا کرد.


بوش هم به دنبال سپر دفاع موشکی است
اما این هم تمام ماجرا نبود. پس از دوران فطرت کلینتون و فرا رسیدن عصر دکترین دفاع پیش دستانه جورج بوش بار دیگر ماجراجویی های موشکی آمریکا در قالب برنامه دفاع ضد موشک بالستیک آغاز شد.
این برنامه در حقیقت مولود گزارش کمیسیونی از نمایندگان کنگره آمریکا به ریاست دونالد رامسفلد در سال 1998 بود که به ارزیابی دوباره تهدیدات موشک های بالتستیک می پرداخت.

رامسفلد پس از پیروزی جورج دبیلو بوش که ریاست وزارت دفاع آمریکا را بر عهده گرفت، بار دیگر هدایت برنامه ای که خود درباره آن به رایزنی پرداخته بود را بر عهده گرفت.


ناتو راه جدیدی برای سپر دفاع موشکی آمریکا
قاعدتا باید غایی ترین هدف سپر دفاع موشکی برای آمریکا انهدام هر موشک مهاجم باشد، گرچه ریگان با برپایی برنامه جنگ ستارگان خود برای دستیابی به این هدف تلاش کرد، اما با این حال تکنولوژی دفاعی دنیا هم چنان با چنین رویایی فاصله دارد و از سوی دیگر این کار از لحاظ تاکتیکی محتاج نصب سکوی پرتاب موشک در نزدیکی مرزهای دشمن است.
وسعت سرزمینی کشورهایی که با آمریکا توانایی رویارویی موشکی را دارند، اجازه رهگیری سریع و مقابله موثر با موشک های شلیک شده را نخواهد داشت.
ایالات متحده نیز با این بهانه سرمایه گذاری وسیعی را بر انهدام موشک های بالستیک در مراحل میانی و پایانی آن انجام داده است.
سرتاسر خاک ایالات متحده با موشک های پدافندی PAC-3 و TAAD تحت پوشش قرار گرفته که تجهیزات رهگیری آن در آلاسکا و کالیفرنیا واقع شده است.
از سوی دیگر پایگاه راداری آمریکا در بریتانیا، جزیره گرینلند، گوام و پایگاه های آمریکا در ژاپن عملا امکان هر گونه غافلگیری موشکی را از بین می برد.
با این حال امکان انهدام موشک های بالستیک بر فراز خاک خودی کاری خطرناک و به علت سرعت بالای این موشک که به بیش از 10 ماخ می رسد و همچنین استفاده از فریب دهنده و مواد کاهش دهنده سطح مقطع راداری از امکان موفقیت کمی برخوردار است.
از این رو سپر دفاعی موشکی آمریکا باید در مراحل میانی پرتاب نیز با هجوم موشک های بالستیک مقابله کند، از این رو جورج بوش پسر در چهارچوب معاهدات دوجانبه درصدد استقرار موشک ها و رادارهای رهگیر در خاک لهستان و چکسلواکی برآمد که این کار به دلیل مخالفت روسیه عملا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما منتفی شد.

با این حال این طرح به شیوه دیگری و در چهارچوب ناتو و در کشورها عضو ناتو در حال انجام است.


هدف: تمام دنیا
در چینش جدید سپر دفاع موشکی رادارهای متحرک X باند به همراه سامانه راداری AEGIS در نزدیکی مناطق احتمالی پرتاب موشک مستقر شده و پس از اعلام خطر رادارهای فضا پایه پیش اخطار نسبت به رهگیری موشک مورد نظر اقدام کرده و موشک های رهگیر را به سمت موشک بالستیک که در حال پیمودن مسیر از پیش تعیین شده است، را راهنمایی می کند.
این رادارها در فرکانس 8 تا 12 مگاهرتز عمل می کنند و قادر به ردیابی شی به اندازه یک توپ تنیس از فاصله 4700 کیلومتری هستند.
هم اکنون دو رادار X-BAND از نوع AN/TPY-2 و AN/TPY-1 در پایگاه نظامی پرینچلیک در دیاربکر ترکیه و بئرسبع در جنوب اسراییل در حال استقرار هستند که تمام پهنه خاورمیانه تا هندوستان و آسیای میانه تحت پوشش خواهند گرفت.
هم اکنون نیز با استقرار ناو موشک انداز مونتگمری مرحله اول استقرار این سپر ضد دفاعی تکمیل خواهد شد و در مراحل بعدی نیز این سیستم با استقرار موشک های SM-3 BLOCK 1B و SM-3 BLOCK 2B در لهستان، رومانی و جنوب اروپا و اتصال این سیستم تا سال 2018 به سپر دفاعی موشکی پیوسته ای که در خلیج فارس از سوی آمریکا به مرکزیت اسراییل در حال ساخت است، تکمیل خواهد شد.

با چنین فرایندی عملا آمریکا امکان رهگیری موشک های قاره پیما با برد بیش از 5000 کیلومتر را نیز خواهد یافت و عملا ایران ، روسیه و تمام خاورمیانه و کشورهای شبه قاره هند را محاصره خواهد کرد.

اصلی ترین کاربرد سپر موشکی جمع آوری اطلاعات برای ایالات متحده است
با وجود تمام توجیهاتی که آمریکایی ها با آن درصدد استقرار این سیستم در منطقه اروپای شرق به بهانه دفاع از منطقه هستند، اما ماهیت این سیستم کاملا تهاجمی است.
با توجه به ارزش نظامی ناچیز این سیستم در مقابل زیر دریایی های هسته ای که بازوی اصلی کشورهای مقابله کننده با آمریکا در دو دهه آینده هستند، اصلی ترین کاربرد این
سیستم جمع آوری اطلاعات برای ایالات متحده است.
در حقیقت با چنین سیستمی امکان کنترل تمام ترافیک هوایی نظامی و غیر نظامی کشورهای تحت کنترل این سیستم برای آمریکا وجود دارد و به قول رییس آژانس فضایی فدرال روسیه با این سیستم گویی ما لخت در مقابل آمریکایی خبر دار ایستاده ایم.
از سوی دیگر استقرار این سیستم سبب کشانده شدن چین و روسیه به یک رقابت تسلیحاتی دیگر خواهد بود که برای این کشورها به معنای تضعیف اقتصادی آنها خواهد بود.
همان نکته ای که سبب شد تا اتحاد جماهیر شوروی با افتادن به ورطه آن عملا از لحاظ اقتصادی نابود شده و اندکی بعد از هم بپاشد.چیزی که در نقطه مقابل سبب تقویت شرکت های جنگ افزار سازی غرب می شود.




رادار جدید ایرانی در طبس نصب می شود
نوشته شده در چهار شنبه 14 مرداد 1394
بازدید : 89
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی از نصب رادار راهبردی هزار کیلومتری در روز دهم شهریور در منطقه طبس خبر داد.
به گزارش مشرق، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در حاشیه مراسم صبحگاه این قرارگاه، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در روز دهم شهریور ماه در نقطه‌ای از کشور که استکبار جهانی اسیر شن‌های این کشور شد (طبس) رادار راهبردی که اکنون در حال نصب آن هستیم عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: این رادار هزار کیلومتر برد هوایی دارد و برای رهگیری اهداف پرنده بالستیک و هواپیماهای پهن پیکر به کار گرفته خواهد شد.

اسماعیلی همچنین تاکید کرد: مرکز کنترل و فرماندهی پیشرفته پیامبر اعظم که به دست وزارت دفاع و با همکاری قرارگاه پدافند هوایی ساخته شده است در حالت عملیاتی قرار گرفته است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: پدافند هوایی 24 ساعته تهدیدات را رصد می‌کند و دست به ماشه است و ‌آسمان را برای دشمنان قبل از رسیدن به مرز‌هایمان جهنم خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص گروهک تروریستی داعش گفت: آن‌ها عددی نیستند که جمهوری اسلامی به آن‌ها فکر کند و مردم غیور سوریه و عراق که با آن‌ها در حال مبارزه هستند پیروز خواهند شد.