پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ارتقای سیستم های تانک ام 60 ایران
نوشته شده در پنج شنبه 15 مرداد 1394
بازدید : 103
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

 M60 تانک اصلی و تاثیرگذار در جنگ سرد

تانک M-60 یکی از موفق ترین طرح های زرهی بلوک غرب در سالهای جنگ سرد محسوب می شد که نزدیک به 15 هزار دستگاه از آن تولید و به تعداد زیادی از متحدین آمریکا در جهان صادر شده است. این تانک از 4 نفر خدمه بهره برده و وزن آن بسته به مدل آن بین 50 تا 52 تن است. این تانک از یک توپ خان دار 105 میلی متری به همراه یک قبضه تیربار 12.7 به همراه یک قبضه تیربار 7.62 میلی متری بهره می برد. 

سیستم پیشران این تانک که از اوایل دهه 1960 تولید آن آغاز شده است، یک دستگاه موتور دیزل به قدرت 750 اسب بخار است که سرعتی در حدود 48 کیلومتر بر ساعت و برد 500 کیلومتر را برای این تانک فراهم می کند.

این تانک در جنگ سال 1973 اعراب با رژیم صهیونیستی، جنگ تحمیلی علیه ایران و عملیات طوفان صحرا در سال 1991 میلادی حضور داشته است و منابع غربی اعتقاد دارند که ام 60 های ایرانی در جریان جنگ ایران و عراق، عملکرد بسیار موفقی علیه تانک های روسی ارتش عراق داشتند. 

در جریان عملیات طوفان صحرا نیز ام 60 های تفنگداران دریایی ارتش آمریکا که خصوصا در بخش زره ارتقاء یافته بودند، توانستند عملکرد قابل قبولی را با نابودی تانک های عراقی از خود به نمایش بگذارند.

ام 60 های ایرانی با تجهیزات متفاوت به میدان آمدند+عکس (آماده نیست)
ام 60 آمریکایی در جریان عملیات طوفان صحرا، سال 1991 میلادی


ام 60 از جمله پلتفورم های زرهی محسوب می شود که تا به امروز در کشورهای گوناگون تحت برنامه های سنگین ارتقاء قرارگرفته و دربسیاری از کشورهای جهان همچنان به خدمت خود ادامه می دهد. این تانک توسط ترکیه، اردن، ایالات متحده آمریکا و اسپانیا مورد ارتقاء قرار گرفته و در بسیاری از کشورهای جهان همچنان در حال خدمت است.

کیمیای ایرانی برای ام 60 آمریکایی

اما جمهوری اسلامی ایران بعد از پایان جنگ تحمیلی و با توجه به این که ام 60 های تحویلی به کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از مدل های اولیه بودند برنامه ارتقاء این تانک را با استفاده از توان داخلی آغاز کرد که چندین بخش مهم از سامانه های این تانک را شامل می شود.

تانک های تحویل شده به ایران فاقد سامانه دید در شب بودند، لذا در جریان ارتقاء مذکور، یک عدد پیرسکوپ دید در شب مخصوص راننده تانک بر روی این تانک نصب شده است که زاویه دید 30 درجه به هر طرف را داشته و توان بزرگنمایی 1 برابر را دارد. این پریسکوپ ظرف 30 ثانیه قابلیت نصب یا جدا شدن از روی تانک را دارد. با این اقدام مهم، عملا، امکان اجرای عملیات های شبانه برای این تانک فراهم شد. 

بخش بعدی مربوط به نصب استبلایزر بر روی تانک است که وظیفه حفظ ثبات لوله توپ را حرکت به عهده دارد. در این راستا، سامانه کنترلی مربوط به توپچی نیز ارتقاء پیدا کرده است. تانک های تحویل شده به ایران در زمان قبل از پیروزی انقلاب از انواع اولیه بودند که استبلایزر مناسبی نداشته و شلیک در حال حرکت با دقت برای این تانک را تقریبا ناممکن می کردند.

ام 60 های ایرانی با تجهیزات متفاوت به میدان آمدند+عکس (آماده نیست)


ام 60 های تحویل شده به ایران از نوع A1 بودند که فاقد مسافت سنج لیزری بوده و پریسکوپ فرماندهی آن نیز از نوع M51، فاقد دید پانارومیک برای فرمانده بود. بخش دیگری از ارتقاء مربوط به نصب یک سیستم دید پانارومیک برای فرمانده تانک است. زاویه دید این سامانه 8.5 درجه بوده و به طور مستقل از برجک اصلی توان حرکت در سمت و ارتفاع را دارد. توان بزرگ نمایی 7 برابر، مجهز بودن به مسافت‌یاب لیزری با برد 20 کیلومتر و دقت 10 متر و توان وصل شدن به مسلسل سنگین روی برجک از قابلیت های این سامانه است.

بخش بعدی ارتقاء این تانک های در اختیار ایران، مربوط به نصب سامانه کنترل آتش EFCS-3 می باشد. این سامانه دارای مسافت سنج لیزری با دقت 5 متر، سامانه محاسبات بالستیک مربوط به شلیک به صورت دیجیتال در زمان 0.1 ثانیه، توان بزرگنمایی 7 برابر، سیستم دید در شب نسل دوم، توانایی دریافت وضعیت آب و هوای محیط برای محاسبه در هنگام شلیک و زاویه دید 7.5 متری به همراه توان حرکت سیستم بصری در ارتفاع و سمت می باشد.

 


:: برچسب‌ها: تانک ام 60,اخبار نظامی,جدیدترین اخبار نظامی,تانک m60,تانک اصلی میدان نبرد,جنگ سرد,سامانه لیزری, ,



بازدید : 187
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

تقابل سامانه های  دفاع موشکی  " اس 300 روسی " یا " پاتریوت آمریکایی " ؟

 سامانه دفاع موشکی پاتریوت

 

در این گزارش با برشمردن دلایل برتری سیستم ضدموشکی روسیه شامل موشکهای اس 300، اس 400 و اس 500، این سیستم به عنوان قویترین سیستم ضدموشکی دنیا معرفی شده است.

اما علل این برتری چیست؟ در اینجا درنظر داریم به این سوال پاسخ بدهیم:

 

 

 

موشکهای اس 300 روسیه

 

حداقل ارتفاع هدف قراردادن اهداف: 15 متر

بیشترین ارتفاع هدف قراردادن اهداف: 27 کیلومتر

بیشترین برد: 200 کیلومتر

سرعت موشکها: 7 ماخ (هفت برابر سرعت صوت)

توانایی رصد کردن اهداف تا 300 کیلومتر

تعداد موشکهای رصد شده به صورت همزمان:300

تعداد موشکهای قابل انهدام به صورت همزمان:24

مدت زمان مانور دهی و تغییر جهت: 30 دقیقه

امکان پرتاب موشک به صورت عمودی: دارد

 

 سامانه دفاع موشکی s400

 

 

موشکهای پاتریوت آمریکا

 

حداقل ارتفاع هدف قراردادن اهداف: 60 متر

بیشترین ارتفاع هدف قراردادن اهداف: 24  کیلومتر

بیشترین برد: 160 کیلومتر

سرعت موشکها: 5 ماخ (پنج برابر سرعت صوت)

توانایی رصد کردن اهداف تا 170 کیلومتر

تعداد موشکهای رصد شده به صورت همزمان:100

تعداد موشکهای قابل انهدام به صورت همزمان

مدت زمان مانور دهی و تغییر جهت: 5 دقیقه

امکان پرتاب موشک به صورت عمودی: ندارد

 

  

 

همچنین روسیه موشکهای اس 400 را در اختیار دارد که تا برد 600 کیلومتری می تواند اهداف را شناسایی کند، به صورت همزمان 300 هدف را دنبال کرده، 36 هدف را به صورت همزمان منهدم می کند و 72 موشک به صورت همزمان پرتاب می کند.

سیستم موشکی اس 500 نیز که پیشرفته ترین سیستم موشکی جهان محسوب می شود، می تواند 10 موشک بالستیک (قاره پیما) را هدف قرار دهد. رادار این سیستم نیز می تواند اهداف را در فاصله 900 کیلومتری مورد شناسایی و قرار دهد.

 

 

سامانه دفاع موشکی پاتریوت 

 

 

این سامانه‌ها دو مأموریت مشابه دارند: نخست حفاظت از تأسیسات راهبردی نظیر رادارهای دفاعی ضد هوایی، پایگاه‌های موشکی، ستادهای مشترک و مناطق صنعتی در برابر حملات هوایی و دوم رهیگیری و انهدام کلاهک‌‌های موشکی.

هر دو این سامانه‌ها به یک رادار مجهز هستند که به آنتن ساکن آنها امکان می دهد تعداد لازم امواج رادیویی متحرک را تولید کند. به علاوه، این مجموعه شامل یک ایستگاه کنترل و قابلیت‌های پرتاب موشک‌های زمین به هواست از سوی دیگر این سامانه‌ها متحرک هستند و می توانند به صورت مستقل یا با دریافت اطلاعات خارجی از مراکز کنترل دفاع ضد هوایی و ضد موشکی، ماهواره‌ها و هواپیماهای نظارتی عمل کنند.

هر مجموعه اس400 می تواند طبق دستور شلیک کند یا خود یک شبکه دفاعی زمین به هوا از انواع مختلف اس400، اس300، پانتسیر-S1، تورM1 را کنترل کند یا کنترل دهها سامانه پرتاب را که شامل صدها موشک هستند در اختیار بگیرد.

 

 

وسیاسکایا گازتا در مورد نقایص سامانه دفاع هوایی آمریکایی پاتریوت مینویسد: روی پاتریوت یک رادار شناسایی با زاویه اسکن 90 درجه در جهت یک حمله بالیستیکی احتمالی نصب می شود، این رادار چند منظوره اهداف را شناسایی می کند و تشخیص می دهد همچنین مختصات آنها را محاسبه می کند.به تدریج که اهداف خطرناک به خط رهگیری نزدیک می شوند، این سامانه به طرف هدف می چرخد و موشک شلیک می کند.

 

 

سامانه دفاع موشکی S400

 

موشک MAM104  که 90 کیلوگرم وزن دارد، پس از پرتاب توسط رادار هدایت می شود. بنا بر ویژگی‌های فنی رسمی، پاتریوت قادر است اهداف را که تا 2500 کیلومتر بر ساعت در فاصله 100 کیلومتری (25 کیلومتر برای اهداف بالیستیک) و تا 25 کیلومتر ارتفاع (11 کیلومتر برای اهداف بالیستیک) پرواز می کنند رهگیری کند. مدت زمان واکنش این سامانه 15 ثانیه است. پاتریوت می تواند همزمان هشت هدف را نشانه بگیرد و به فاصله سه ثانیه از هم موشک پرتاب کند. به رغم این ویژگی‌های عالی رهگیری، پاتریوت کارایی چندانی ندارد: در عراق، از 91 موشکی عراقی که شلیک شدند، 45 موشک توسط 158 موشک زمین به هوای آمریکایی نابود شدند  و در بیشتر موارد، بدنه موشک عراقی مورد اصابت قرار گرفت تا کلاهک آن. در نهایت، 28 سرباز در پایگاه آمریکایی ظهران (عربستان) کشته شدند.


:: برچسب‌ها: سامانه دفاع موشکی پاتریوت , سامانه دفاع موشکی اس 300 , سامانه دفاع موشکی اس 400 , دفاع موشکی , قدرت موشکی روسیه , قدرت موشکی آمریکا , قدرت موشکی ایران , توان نظامی , تسلیحات نظامی , اخبار نطامی , سامانه دفاع موشکی , باور 373 , اس 300 , اس 400 , اس 500چ , انتی 2500 , اس 300 ایرانی , s300 , s400 , s500 , ,



ابر جنگنده‌های بی‌رقیب جهان
نوشته شده در پنج شنبه 15 مرداد 1394
بازدید : 312
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون



جنگنده پنهانکار سوخته !
نوشته شده در پنج شنبه 15 مرداد 1394
بازدید : 70
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون
سال گذشته یک فروند جنگنده اف 35 نیروی هوایی آمریکا در حال انجام آزمایش در پایگاه هوایی اگلین در ایالت فلوریدا با انفجار در موتور رو به رو شده و دچار سانحه شد. پس از حدود یک سال از این حادثه تصاویری از آن جنگنده در شرایط پس از اطفاء حریق منتشر شده است.

عکس / جنگنده پنهانکار سوخته !

عکس / جنگنده پنهانکار سوخته !




معرفی سلاح تهاجمی AK-12 ( نسل پنجم کلاشینکف )
نوشته شده در پنج شنبه 15 مرداد 1394
بازدید : 135
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون
موشک ایران,جنگنده ایرانی

 

معرفی سلاح تهاجمی AK-12 ( نسل پنجم کلاشینکف )

 

  میلیتاری نیوز اخبار نظامی ایران

یکی از اصلی ترین مشخصه های این نمونه جدید تغییر پذیر بودن AK-12 است . یعنی این سلاح به عنوان یک پلتفرم اصلی ارائه شده است و توانایی قبول تغییرات از گزینه های مناسب برای استفاده غیر نظامی( Civilian) تا استفاده های نظامی ( Military ) را دارد . این گزینه ها شامل 20 تغییر اصلی می باشد . به عنوان مثال AK-12 توانایی استفاده از مهمات : 5.45 م م - 5.56 م م - 7.62 در 39 م م و همچنین 7.62 در 51 م م را دارد . 

قنداق AK-12 بصورت تا شونده به سمت چپ با قابلیت تنظیم اندازه در طول و قسمت پد می باشد . گلنگدن دارای قابلیت نصب در سمت راست و سمت چپ است . این گزینه AK-12 را تبدیل به یک سلاح ایده ال هم برای راست دست ها و هم برای چپ دست ها می نماید . 
 میلیتاری نیوز اخبار نظامی ایران

AK-12 دارای 4 حالت سوئیچ اجرای اتش است : 
 میلیتاری نیوز اخبار نظامی ایران
1 - ضامن
2 - تک تیر
3 - 3 تیر
4 - رگبار

ak-12,کلاشینکف

به طور کلی می توان مشخصات جدید AK-12 را بصورت زیر معرفی نمود : 
1 - دستگیره مسلح سازی دو طرفه ( چپ دست - راست دست )
2 -محفظه خروج پوکه کوچک تر
3 - کلید ایمنی جدید (New safety switch)
4 - 3 حالت اتش ( تک تیر - 3 تیر - رگبار )
5 -درپوش بالایی بدنه جدید دارای ریل پیکاتینی
6 - ریل های پیکاتینی 4 طرفه
7 - قنداق تا شونده با قابلیت تنظیم اندازه طولی و پد 
8 - قبضه ارگونومی جدید با محافظ ماشه جدید 
9 - شعله پوش جدید
10 - بهبود ثبات لوله

  میلیتاری نیوز اخبار نظامی ایران

قیمت هر قبضه تفنگ خودکارجدید روسی "آ کا ـ 12"، ساخت شرکت کلاشنیکوف تقریبا یک هزار دلار خواهد بود.

"آلکسی کریووروچکو" مدیر کل شرکت کلاشنیکوف ضمن اعلام این مطلب گفت تفنگ خودکارجدید "آ کا ـ 12" قدرت رقابت شرکت کلاشنیکوف در بازار جهانی اسلحه را بیشتر خواهد کرد.

ak-12,کلاشینکف

وی گفت مرحله اول آزمایشات تفنگ خودکارجدید رو به پیان است و درسه­ ماهه نخست سال 2015 درباره تحویل آن به ارتش تصمیم گیری خواهد شد.کریووروچکو اعلام کرد شرکت کلاشنیکوف در سال 2013 میلادی 65 هزار قبضه سلاح تولید کرد و این رقم در سال رو به پایان میلادی به 240 هزار قبضه خواهد رسید.

  میلیتاری نیوز اخبار نظامی ایران

انواع مدلهای توسعه داده شده :
AK-12U : مدل کارابین 
PPK-12 : مسلسل دستی خودکار
SVD-12 : اسلحه تک تیرانداز
RPK-12 : تیربار سبک 

قابلیت مهم این سلاح در بقا پذیری اون در شرایط سخت آب و هواییست بطوریکه از دمای بیش از 51 درجه زیر صفر تا دمای بیش از 70 درجه بالای صفر بقا پذیری داشته و براحتی کار میکنه.


:: برچسب‌ها: سلاح جدید کلاشینکف , سلاح های جدید کلاشینکف , اسلحه کلاشینکف جدید , کلاشینکف جدید ایران , كلاشينكف جديد , كلاش جديد , كلاش جديد 2015 , کلاشینکف جدید , كلاش جديد 2014 , كلاش جديد 3 , كلاش جديد مايدوم , عکس کلاشینکف جدید , جدیدترین اسلحه کلاشینکف , نسل 5 کلاشینکف , مدل جدید کلاشینکف , مدل جدید تفنگ کلاشینکف , جدیدترین کلاشینکف , جدیدترین مدل کلاشینکف , جدیدترین نوع کلاشینکف , کلاشینکف های جدید , ,



بازدید : 64
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

وزارت دفاع آمريکا يا همان "پنتاگون" به عنوان بزرگترين صادرکننده تسليحات جهان محسوب مي‌شود که سالانه ميلياردها دلار از بودجه آمريکا به اين وزارتخانه اختصاص مي‌يابد که براساس اسناد تهيه شده، از جمله اهداف دولت آمريکا فروش تسليحات به کشورهاي درحال توسعه و افزايش جنگ در اين مناطق است.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، از زمانيکه آمريکا و متحدانش همچون رژيم صهيونيستي، به فناوري توليد سلاح دست يافتند، روز به روز به جنگ افروزي خود در نقاط مختلف دنيا افزودند و از همان ابتدا تاکنون کشورهاي در حال توسعه را مورد هدف قرار دادند تا با نابودي اين سرزمين‌ها به منابع و ذخاير ارزشمند آنها دست يابند. از ميان تمام کشورهاي توليدکننده و صادرکننده تسليحات نظامي که در زير به آنها اشاره مي‌شود، وزارت دفاع آمريکا "پنتاگون" در راس تجرات سلاح قرار دارد که در سال‌هاي اخير نيز فروش تسليحات خود را به شدت افزايش داده است.

 

 

در سال‌هاي اخير شاهد بوده‌ايم که با افزايش فروش تسليحات نظامي ايالات متحده، جنگ و درگيري نيز به مراتب در جهان افزايش يافته است.

"پنتاگون" يا "ستاره شيطان" ؟!

 

پنتاگون (Pentagon)، مرکز و مقر فرماندهي وزارت دفاع ايالات متحده آمريکا است. مقر پنتاگون در واشنگتن و نماد نيروهاي مسلح ايالات متحده آمريکا است. کلمه پنتاگون بيشتر به عنوان وزارت دفاع اين کشور استفاده مي‌شود. ساختمان پنتاگون در 15 ژانويه 1943 توسط پيمانکار فيلادلفيايي ساخته شد و تقریباً 23000 نفر نظامی و کارمند و حدود 3000 خدمه را در خود جاي مي‌دهد. پنتاگون در زبان يوناني معناي "پنج ضلعي" مي‌دهد و بسياري از تحليلگران معتقدند که ساختمان پنتاگون شکل پايه‌اي از "ستاره شيطان" است که خود مستلزم تحليلي جداگانه است. 

این وزراتخانه مسئول هماهنگی و نظارت بر همه نهادها و کنش‌های دولتی که در رابطه مستقیم با امنیت ملی و نیروی نظامی ايالات متحده است، می‌باشد.

تخصيص سهم ميلياردي بودجه آمريکا به وزارت دفاع 

 

 

سالانه ميلياردها دلار از بودجه کشور آمريکا به وزارت دفاع اين کشور اختصاص مي‌يابد، به طوريکه در سال 2011، بودجه اختصاص يافته بالغ بر 664.84 ميليارد دلار بود. اين درحالي است که وقتي لايحه بودجه در تاريخ 28 اکتبر سال 2009 به تصويب رسيد، بودجه اختصاص يافته به وزارت دفاع 680 ميليارد دلار بود، که حتي 16 ميليارد دلار بيشتر از تقاضاي "باراک اوباما" ارائه شد.

به‌علاوه به دليل افزايش هزينه‌ جنگ‌هاي عراق و افغانستان در سال 2010 ، 37 ميليارد دلار بودجه تکميلي براي اين وزراتخانه درنظر گرفته شد که خارج از بودجه‌ تصويب شده بود. بسياري از کارشناسان معتقدند که هزينه‌هاي جانبي و به اصطلاح غير مستقيم در جنگ (مانند نگهداري از 33 هزار زخمي) بيش از بودجه وزارت دفاع بود، که بر اساس گزارش رويترز، هزينه کل جنگ‌ها 3.7 تريليون دلار تخمين زده شد.

لازم به ذکر است که هزينه‌هاي نام برده در بودجه وزارت دفاع آمريکا، شامل بسياري از فعاليت‌هاي نظامي اين وزارتخانه (مانند تحقيق درمورد ساخت تسليحات هسته‌اي، حقوق پرداختي به خانواده بازماندگان جنگي و ...) نمي‌شود.

 

براساس جدول فوق، بودجه اختصاص يافته و هزينه‌هاي مربوط به وزارت دفاع آمريکا در سال 2012 حداقل 1.030 تريليون دلار بوده است.

و اما بد نيست اکنون نگاهي هم به بودجه نظامي ساير کشورها داشته باشيم تا با مقايسه آنها با بودجه ايالات متحده، متوجه هزينه‌هاي هنگفت اين وزارتخانه شويم که البته اين هزينه‌هاي هنگفت به گفته کارشناسان تنها بخاطر بلندپروازي‌ و سلطه طلبي‌هاي ايالات متحده است تا کشورهاي در حال توسعه را تحت سلطه خود قرار دهد و همچنين سود کلاني از فروش تسليحات نظامي خود ببرد.

 

براساس آمار منتشر شده از سايت (global security)، هزينه بودجه نظامي آمريکا در سال 2009 تقريبا برابر 40 درصد هزينه‌ بودجه نظامي جهان بود. برهمين اساس بودجه نظامي آمريکا در سال 2012 حدوداً هفت برابر  بودجه 106 ميليارد دلاري چين گزارش شد. همچنين سايت سازمان (CIA) اعلام کرد: 4.06 درصد از توليد ناخالص داخلي ايالات متحده در سال 2005 صرف هزينه‌هاي نظامي شد که اين ميزان بيشتر از توليد ناخالص داخلي 2.6 درصدي فرانسه و کمتر از توليد 10 درصدي عربستان صعودي گزارش شد.

 

در تاريخ 5 دسامبر سال 2012 وزارت دفاع آمريکا طي بيانيه‌اي طرح کاهش اتوماتيک هزينه‌ها را مطرح کرد که براساس آن 500 ميليارد دلار از بودجه اين وزارتخانه کاهش يابد، البته اين نکته را بايد درنظر گرفت که اين ماجرا زماني رخ داد که نيمي از هزاران کارشناس صنايع دفاعي اين کشور از سمت خود در کنگره کناره‌گيري کردند.

آغاز فروش تسليحات پنتاگون به ساير کشورها

**هند بزرگترين خريدار تسليحات نظامي جهان و کره جنوبي بزرگترين خريدار تسليحات نظامي آمريکا**

در تاريخ 26 مارس 1979، پیمان صلحی بین اسرائيل و مصر با پشتیبانی آمریکا منعقد شد، در اين ميان شوروی مشاهده نمود که موافقتنامه مذکور امتیاز بزرگی برای آمریکا محسوب می‌شود و اينکه این معاهده صرفاً نه یک موافقتنامه صلح بلکه یک پیمان نظامی است؛ به طوری که یکی از روزنامه‌های شوروی بیان کرد که اکنون مصر و اسرائیل "ژاندارم پنتاگون" هستند. در مجموع آمریکا در آن زمان بیش از 5000 موشک به عربستان سعودي فروخته و همچنین منبع پشتیبانی شورشیان سلطنت طلب یمن شمالی در جنگ داخلی آن کشور شد. بعلاوه در جنگ شوروي در افغانستان؛ ایالات متحده، انگليس و عربستان سعودی تقبل بیشتربن پشتیبانی‌های مالی را به عهده گرفته بودند، به طوريکه آمریکا ۶۰۰ میلیون دلار و دولت‌های حاشیه خلیج فارس با مقداری برابر با رقم مذکور پشتيباني مالي کردند.

 

براساس آمار منتشر شده از "موسسه تحقيقاتي استکهلم" (SIPRI) لهستان، ژاپن، رژيم صهيونيستي، عربستان، امارات، مصر، عراق، پاکستان، ترکيه و کره جنوبي ازجمله مهمترين کشورهاي خريدار تسليحات نظامي به‌خصوص از ايالات متحده هستند و آمريکا، روسيه، آلمان، فرانسه و انگليس نيز مهمترين کشورهاي صادرکننده تسليحات مي‌باشند. همچنين ميزان تجارت اسلحه آمريکا در سال 2011 به 79 درصد رسيد که بيشترين ميزان مبادلات را تاکنون داشته است. علاوه براين وزارت دفاع آمريکا به عنوان بزرگترين صادرکننده تسليحات در جهان، جداي از صادرات خود در سال‌هاي دور، اواخر سال 2012 نيز اعلام کرد که قصد دارد تسليحات نظامي خود را به 66 کشور جهان صادر کند.



 

در ميان کشورهاي خريدار تسليحات، هر چه به سال‌هاي اخير نزديک‌تر مي‌شويم، مي‌بينيم که دارندگان تسليحات نظامي کشورهاي درحال توسعه را هدف قرار داده‌اند و ميزان فروش به اين کشورها افزايش يافته است.

 

و اما براساس گزارش واشنگتن پست، هند به عنوان بزرگترين خريدار تسليحات نظامي معرفي شد. نويسنده اين گزارش در جواب به چرايي اين مسئله عنوان کرد: کشور هند در سال‌هاي 2007 تا 2011 ، حدود 12.7 ميليارد دلار تسليحات خريداري کرده که 80 درصد آن از کشور روسيه تهيه شده است.

 

دولت هند همواره در تلاش است تا ميزان تسليحات خود را بواسطه توليد داخل افزايش دهد اما تا کنون به اين نتيجه نرسيده و حدود 75 درصد تسليحات اين کشور را کشورهاي خارجي تهيه مي‌کنند؛ برخي از تحليلگران هندي ناکارآمدي دولت و عدم همکاري آن با بخش خصوصي را عامل مي‌دانند.

 

لازم به ذکر است که برگزاري نمايشگاه‌ تسليحات نظامي-دفاعي در هند روبه افزايش است و شرکت‌هاي زيادي از سراسر جهان ازجمله آمريکا و رژيم صهيونيستي در اين نمايشگاه‌ها شرکت مي‌کنند.

و اين درحالي است که خبرنگاران حاضر در اين نمايشگاه‌ها مي‌گويند که مقامات امنيتي هند توضيح زيادي درمورد قراردادهاي تسليحاتي خود با ديگر کشورها ارائه نمي‌دهند.



مقایسه قدرت نظامی ایران و اسرائیل + جدول
نوشته شده در چهار شنبه 14 مرداد 1394
بازدید : 114
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

 

نشریه آلمانی "فوکوس" به بهانه ی جنگ لفظی ایران - اسرائیل، به بررسی توان نظامی تهران و تل آویو پرداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.ir ؛ این نشریه با بیان اینکه قوی ترین قدرت نظامی منطقه است، نوشته است: ایران ۷۸ میلیون جمعیت دارد، درحالی که جمعیت اسرائیل به زحمت به هشت میلیون نفر می‌رسد. از این گذشته ایران در سال‌های اخیر زرادخانه‌ خود را به شدت گسترش داده و نوسازی کرده است. واحدهای نیروی دریائی سپاه پاسداران و موشک‌های شهاب ۳ نمونه‌ای از این تجهیزات هستند.

هفته نامه فوکوس، در جدولی جنگ‌افزارهای ایران و اسرائيل را مقایسه کرده است. 



ایران اسرائیل
مین‌افکن 5000 720
هواپیمای جنگی 440 460
قایق‌های سریع‌السیر 200 40
زیردریایی جنگی 15
3
قایق مین‌گذار 7 0
سلاح‌های ضدتانک

سلاح ضدهواپیما
1400
1700
900
200 
کلاهک اتمی 0 200
موشک میان برد 90 100

تعداد سلاح‌های ضدتانک اسرائيل ۹۰۰ و ایران ۱۴۰۰، سلاح‌‌های ضد هواپیمای اسرائیل ۲۰۰ و ایران ۱۷۰۰ هستند.

در این جدول تعداد تانک‌های جنگی اسرائیل و ایران به ترتیب ۳۵۰۰ و ۱۶۰۰ واحد، تعداد زره‌پوش‌ها در ارتش اسرائيل ۶۲۰۰ واحد و در نیروهای مسلح ایران ۱۵۰۰ واحد اعلام شده است.

اسرائیل 460 و ایران 440 هواپیمای جنگی دارند. هلیکوپترهای اسرائیل 680 و ایران 610 عدد است.

قایق‌های سریع‌السیر ایران ۵ برابر اسرائیل است: ایران ۲۰۰ و اسرائیل ۴۰ قایق جنگی سریع‌السیر دارند. 

تعداد زیردریایی های جنگی ایران به ۱۵ و اسرائيل به ۳ عدد می‌رسد. 

ایران هفت قایق مین‌گذار دارد و اسرائيل فاقد این قایق‌هاست.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.ir و به نوشته فوکوس، قدرت ایران به لحاظ نیروی انسانی به اسرائیل می‌چربد: نیروهای شبه‌نظامی سپاه پاسداران در سال‌های اخیر توانایی نظامی بالایی پیدا کرده و به تجهیزات مدرن دسترسی یافته است. تجهیزاتی مانند موشک‌های شهاب ۳ می‌توانند به خاک اسرائیل برسند.

ایران هم‌چنین می‌تواند با بکارگیری ۲۰۰ قایق جنگی و موشک‌‌های ضد کشتی و کشتی‌های جنگی خود نیروی خطرناکی در خلیج فارس باشد.

«فوکوس» در ادامه مدعی «برتری هوایی اسرائيل بر ایران» می شود و در عین حال می نویسد: اسرائیل حتی با قوی‌ترین موشک‌ها هم اسرائیل قادر به نابودی تاسیسات اتمی زیرزمینی ایران نیست. این موشک‌ها تنها باید با استفاده از رادار، با دقت بالا و به کرات بر مراکز هسته‌ای ایران اصابت کنند تا اثرگذار باشند. 

معضلی به نام حزب الله و حماس

فوکوس در پایان نوشته است که ولی در جنگ آن‌چه برای اسرائیل نگران کننده است، نه سربازان ایران که نیروهای متحد آن‌ها یعنی حزب‌الله و حماس هستند که سال‌ها توسط ایران به هزاران موشک مجهز شده‌اند. موشک‌هایی که تا عمق خاک اسرائیل می‌رسند و هیچ ‌‌آماری از تعداد آن‌ها در جایی ثبت نشده است.