پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 160
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

سردار  "حسین دهقان" در پاسخ به سؤالی درباره جایگاه کشورمان در میان کشورهای جهان از نظر قدرت موشکی گفت: ایران در میان کشورهای دارای توان موشکی دارای جایگاه مناسبی است و در جایگاه پس از امریکا، روسیه و چین، قرار دارد.

سردار دهقان افزود: ما متناسب با تهدیدات احتمالی علیه کشور، تلاش کرده ایم تا برد موشک هایمان را افزایش دهیم و در این زمینه ما به بردهای لازم رسیده ایم.

* تلاش برای رادار گریز کردن موشک‌ها

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تلاش می کنیم تا دقت اصابت موشک ها و ماندگاری آنها را افزایش بدهیم و موشکهایمان را رادار گریز نماییم.

* امنیت ملی مهم است حتی اگر تهدید آنسوی مرز باشد

سردار دهقان همچنین درپاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزیر خارجه عراق مبنی بر اینکه کشورش مانعی ندارد که هواپیماهای ایرانی مواضع داعش را در این کشور هدف قرار دهند؛ و اینکه آیا هواپیماهای ایرانی بر فراز عراق پرواز کرده و مواضع داعش را هدف قرار داده اند، اظهار داشت: امنیت ما برای ما مهم است،

* خط قرمز ما امنیت ملی و عتبات متبرکه در عراق است

وی تأکید کرد: این را ما صراحتا اعلام کردیم که در عراق عتبات متبرکه خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، اگر داعش یا هر جریان مسلحی بخواهد این مراکز را تهدید کنند، جمهوری اسلامی ایران وارد خواهد شد.

سردار دهقان گفت: ما مرزی داریم که برایمان مهم است، اگر داعش بخواهد از این منظر وارد مرز یا حریم ما شود حتما با آن مقابله خواهیم نمود، ولی امروز ما نیازی به آن نمی بینیم؛ آنچه هست اگر دولت عراق به صورت رسمی از ما کمک بخواهد حتما این اقدام را انجام خواهیم داد.

وزیر دفاع کشورمان درباره حمله هفته گذشته رژیم صهیونیستی به برخی مواضع ارتش سوریه نزدیک دمشق گفت: جریان داعش یک جریان صهیونیستی است، و به طور طبیعی اسرائیل هر اقدامی که برای حمایت از داعش بتواند انجام بدهد ، آن اقدام را انجام خواهد داد و از هر انجام هر اقدامی که باعث تضعیف مقاومت شود، امتناع نخواهد کرد.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: این موضوع به افرادی در منطقه باید تفهیم شود که اتفاقاتی که در سوریه و عراق می افتد در واقع به هدف تأمین امنیت اسرائیل است.

وی افزود: این افراد باید بدانند زمانی که اسرائیل در تجاوز 50 روزه باریکه غزه را می کوبید، داعش هیچ واکنشی به این تجاوز نشان نداد پس نتیجه می گیریم که آنچه در منطقه انجام می شود ، خواست اسرائیل، آمریکا و نظام سلطه است و هر کاری که اسرائیل انجام می دهد، با هدف تضعیف جبهه مقاومت انجام می دهد.

سردار دهقان گفت: جریان های مقاومت در فلسطین اشغالی ، لبنان و سوریه زیرساخت های صنعتی نظامی بسیار قابل توجهی دارند و قادرند که همه مراحل طراحی و تولید موشک ها را انجام بدهند و ما هم در مقاطعی با جریان های مقاومت در بخش های صنعتی و تکنولوژی همکاری کرده ایم و رسماً هم اعلام کرده ایم که با مقاومت در این بخش ها همکاری خواهیم کرد و مقام معظم رهبری هم فرموده اند که کرانه باختری رود اردن نیز باید مانند باریکه غزه مسلح بشود. حمایت از مقاومت در راهبردهای عمومی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، و این امر را دنبال خواهیم کرد.

* آمریکا و اسرائیل جرأت تجاوز به ایران را ندارند

وزیر دفاع در پاسخ به سؤالی درباره تهدیدهای مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی در سالهای گذشته مبنی بر هدف قرار دادن تأسیسات هسته ای و سایر تأسیسات، گفت: در طول دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ما هیچ برهه‌‌ای را سراغ نداریم که به نوعی آمریکایی‌ها و اذناب آنان در جهت تضعیف نظام ما اقدامات عملی فروگذار کرده باشند.

سردار دهقان تأکید کرد: آنان هرآنچه که در توان داشتند در حوزه های مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به کار گرفتند؛ ولی همه این عداوتها و کینه‌ها و محدودیتها و تحریمها موجب شده که ملت ما مقاومتر و موفق‌تر خودش را به عرصه بیاورد و همه اقدامات آنان را ناکام بگذارد.
وی افزود: اینکه آنان تهدید کردند یا می کنند، و یا همواره بحث از گزینه روی میز می‌کنند دال بر پوشالی بودن این تهدید است، به این معنا که اگر قادر به انجام کاری بودند و می توانستند چه مدیریت صحنه و یا مدیریت پیامدهای اقدامات گستاخانه خودشان را در اختیار بگیرند، به خودشان تردید راه نمی دادند.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: درعین حال که این تهدیدات را جدی گرفتیم، هیچگاه تردیدی در اراده و عزم ملت ما نبوده بلکه ما همواره حقانیت خودمان را توانستیم در این مسیر مقاومت به دنیا اثبات کنیم.

وی گفت: امروز هم فکر می‌کنیم چیزی که آمریکایی‌ها را ترغیب کرده به اینکه بیایند در فضای متفاوتی با جمهوری اسلامی ایران تعامل کنند، نه از بابت این است که ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بخواهیم تعامل و یا مذاکره را بپذیریم، بلکه بیشتر نیازی که است که آنان دارند که می خواهند فضا را به صورتی ترمیم کنند، تا پیامدهای مثبت تری را برای خودشان و امنیت و چهره از بین رفته و مخدوش و تنفری که در سایه اقدمات آنان در جهان ایجاد شده، اقداماتی را انجام دهند.

وزیر دفاع تأکید کرد: لذا ما فکر می کنیم که همواره تهدید می تواند از جانب آمریکایی ها وجود داشته باشد؛ اما آنچه که مهم است، ما در مقابل این تهدیدها همواره از بالاترین سطح آمادگی برخورداریم و مطمئنیم که هیچگاه آمریکا و اسرائیل به خودشان جرأت اینکه بخواهند به ما تجاوز کنند، نخواهند داد. اساسا هم موضوع موشکی در بحث مذاکرات هسته‌ای در هیچ زمانی از طرف ما پذیرفته نشده است، و الان هم طرف مقابل اصراری بر این موضوع ندارد.

* هیچ اراده ای نمی‌تواند موضوع موشکی را روز میز مذاکره هسته ای بگذارد

وی در پاسخ به سؤالی درباره تلاشهای آمریکا و گروه 1+5 برای وارد کردن موضوع سامانه های موشکی ایران در مذاکرات گفت: آنچه که امروز با 1+5 درباره آن مذاکره می کنیم صرفا موضوع هسته ای است و به غیر از موضوع هسته‌ای هیچ موضوع دیگری در دستور کار قرار نگرفته و نخواهد گرفت.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: بخش موشکی مربوط به توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران است و این موضوعی است که ما تصمیم می گیریم چه باشد و چه نباشد؛ و هیچ اراده‌ای نمی تواند خارج از اراده ما خودش را بر تصمیماتی که که ما در این حوزه می گیریم اعمال کند؛ و اساسا هم موضوع موشکی در بحث مذاکرات هسته‌ای در هیچ زمانی از طرف ما پذیرفته نشده است، و الان هم طرف مقابل اصراری بر این موضوع ندارد، و به عبارتی پذیرفته که جزو مقوله‌های مورد مذاکره نیست.

* داعش جریانی تکفیری - صهیونیستی و تهدیدی برای منطقه و جهان است

سردار دهقان در پاسخ به سؤالی درباره کمکهای جمهوری اسلامی ایران به عراق جهت مقابله با گروه تروریستی داعش و واقعیت نقش ایران در زمینه مقابله با داعش در عراق گفت: ما داعش را جریان تکفیری صهیونیستی و همچنین تهدیدی برای منطقه و جهان می دانیم، از کشورهای مختلف اروپایی و اقصی نقاط جهان افرادی با انگیزه‌های مختلف به داعش پیوستند وبا آن همکاری می کنند و بسیاری از جنایات ضد انسانی و ضد بشری را که اساسا در تاریخ بشر  سابقه نداشته است ، انجام می دهند.

وی افزود: این افراد به طور طبیعی یک روز به کشورشان باز می گردند، و اگر قرار باشد این نوع رفتار در آن جا در سایه این اندیشه غلط تحقق پیدا کند به طور حتم یک تهدید جدی برای بشریت در همه جا شکل می گیرد.

* آموزش و تجهیز داعش توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی

سردار دهقان خاطرنشان کرد: ما داعش را یک جریان محلی نمی دانیم، بلکه اسراییل و آمریکا داعش را در بحث آموزش وتجهیز پشتیبانی می کنند، متاسفانه برخی از کشورهای منطقه با برداشت و تحلیل غلطی که از وضعیت دارند، در این راستا همراهی می کنند؛ تصور آنان این است که با تقویت داعش قادرند ابعاد و دایره نفوذ جمهوری اسلامی ایران را محدود و کشورهای اسلامی را گرفتار وضعیتی  خطرناک کنند.

سردار دهقان تأکید کرد: امروز ما شاهد نابودی و تخریب زیر ساخت های اساسی سوریه و عراق توسط این جریان صهیونیستی هستیم، همچنین ده ها هزار نفر را در مناطق مختلف قتل عام کرده و نسل کشی می کنند ، این یک جریان ضد ثبات در منطقه است.

* به دولت‌های سوریه و عراق سلاح و مشورت می‌دهیم

وزیر دفاع کشورمان گفت: به طور طبیعی در سوریه و عراق ما با دولت ها برای حفظ ثبات و امنیت آنان همکاری می کنیم؛ ما ثبات و امنیت در سوریه و عراق را در راستای ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم.

سردار دهقان افزود: در بعد سلاح و تجهیزات معمولا دولتهایشان از ما خرید می کنند و در بعد آموزش و مشاوره در خدمت ارتش و نیروهای مقاومت سوریه و لبنان و عراق هستیم، این را خیلی روشن و صریح اعلام کردیم.

* سردار سلیمانی اگر در جرف الصخر حضور داشته باشد برای مشاوره و راهنمایی است

وی همچنین درباره گزارش هایی درباره حضور سردار قاسم سلیمانی در عراق و فرماندهی برخی از عملیات مانند عملیات جرف الصخر گفت: حتی اگر سردار سلیمانی در آن جا حضور پیدا کرده و می‌کند، باز هم از موضع مشاوره، راهنمایی و آموزش است؛ ما نیرویی را به عنوان نیروی ایرانی در سوریه و عراق مستقر نکرده‌ایم، افرادی نیز که در آن جا حضور یافته‌اند جهت مشاوره و آموزش هستند، تا به سازماندهی و آموزش کمک کنند و در زمینه طرح های عملیاتی مشاوره دهند.

وزیر دفاع تصریح کرد: فرماندهان صحنه همگی محلی هستند، نیروهای عمل کننده همه مردم عراق هستند، امروز معتقدیم مردم عراق به همراه دولت و مرجعیت قادرند مساله عراق را حل کنند و همان گونه که تا کنون موفقیت های چشمگیری را کسب کرده اند انشاء الله در آینده نزدیک عراق را از لوث وجود این جریان صهیونیستی و تکفیری پاک خواهند کرد.

* خبر وجود موشک های ایرانی در انبار اطراف دمشق که مورد تجاوز اسرائیل قرار گرفت، صحت ندارد

سردار دهقان تأکید کرد: خبر وجود موشک های ایرانی در انبار اطراف دمشق که مورد تجاوز اسرائیل قرار گرفت، صحت ندارد و ما تردیدی نداریم که اسرائیل در هر جایی که بتواند امکانات مقاومت را نابود کند، از هیچ کاری دریغ نخواهد کرد.

سردار دهقان درباره موضوع کمکهای نظامی ایران به ارتش لبنان و ممانعتهای آمریکا از رسیدن این کمک ها گفت: امنیت لبنان برای ما مهم است و در ارتباط با مسائل عراق و سوریه هم تعریف می شود.

وی افزود: آنچه که از نظر ما اصل بود ، این است که مانع تبدیل شدن فضای درگیری های سوریه ، عراق و لبنان به فضای درگیری های شیعه و سنی بشویم، لذا به دولت لبنان پیشنهاد اعطای کمک های نظامی را دادیم تا دولت و ارتش این کشور بتوانند با جریان های تروریستی که امنیت مردم را به خطر انداخته اند ، مبارزه کنند و لیستی را هم به مسؤولان لبنانی ارائه کردیم و قرار شد که این لیست را بررسی کنند.

** اقلامی را که به مسئولان لبنانی پیشنهاد کرده‌ایم آماده است

سردار دهقان خاطرنشان کرد: در لبنان قانونی وجود دارد که هر کشور ثانی که بخواهد به دولت بیروت کمک یا هبه ای اعطا کند، این کمک یا هبه باید به تصویب دولت برسد. ترکیب دولت لبنان معلوم است و اعضای این دولت نمایندگان گروه های سیاسی مختلف هستند لذا وزارت دفاع ایران نتوانست مصوبه‌ای را از دولت لبنان برای اعطای کمک های نظامی دریافت کند و ما هچنان آماده هستیم. اقلامی را که به مسئولان لبنانی پیشنهاد کرده ایم آماده است، و زمانی که مسؤولان لبنانی آمادگی خود را برای دریافت این اقلام اعلام کنند، این اقلام را در اختیار آنها خواهیم گذاشت.

** درباره پارچین اگر اسناد معتبر داشته باشند آماده پاسخگویی هستیم

وزیر دفاع در پاسخ به سؤالی درباره درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت پارچین گفت: آژانس تاکنون چند بار پارچین بازدید کرده است نقاط مورد نظر در آن را مورد بازرسی قرار داده و از برخی نقاط نیز نمونه برداری کرده است. در مقطعی نیز اعلام کردند که به چیزی که نشان دهنده فعالیت در راستای نظامی باشد دست نیافته‌اند. ولی ما اصولا بر این باوریم که موضوع هسته‌ای بهانه‌ای برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و نفوذ آن در منطقه و جهان است؛ و آنها در این زمینه هیچ گونه سند و دلیلی ندارند. علاوه بر این، معمولا منابع خبری آژانس، اسرائیلی‌ها و منافقین هستند و آژانس به عنوان یک نهاد بین المللی بازیچه دست دشمنان ما قرار گرفته است.

سردار دهقان با تأکید بر شفافیت فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و انجام آن زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: در حال حاضر نیز ناظران، آژانس در مراکز فعالیت هسته‌ای ایران، مستقر هستند و اقدام به نظارت می کنند و ما موضوعی پنهانی نداریم که آن را از کسی مخفی نگه داریم. با این وجود اعلام کرده ایم که اگر سند متعبر قابل استنادی وجود داشته باشد ما آمادگی پاسخگویی در این باره را داریم.

** در مذاکرات اخیر اسناد جعلی ارائه شد

وزیر دفاع افزود: خوشبختانه در دور اخیر مذاکرات هسته‌ای مجموعه‌ای از اسناد جعلی از سوی آژانس ارائه شد که در جلسه کارشناسی برای بررسی این مباحث، خود آنها به فقدان سندیت این اسناد اعتراف کردند. بلکه حتی در مقابل از مسؤولان ایرانی می‌خواستند تا سندی در اختیار آنها بگذارند. این در حالی است که آنها هنوز مدعی هستند. ولی ما بارها اعلام کرده ایم که انحراف و فعالیت [خارج از چارچوبی] نداشته ایم و اتهام های مطرح شده در این باره علیه ایران، بی اساس و نابجاست. از این رو اعلام کرده ایم که چنانچه اسنادی مبنی بر انجام این فعالیت ها از سوی ایران در اختیار دارند، ما به آن پاسخ خواهیم داد.

وزیر دفاع ایران با درخواست از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای خودداری از پرونده سازی علیه ایران با استناد به اخبار منتشره از سوی صهیونیست ها و منافقین، تأکید کرد: آژانس تاکنون بارها به این جمع بندی رسیده است که اخبار مذکور فاقد اعتبار و نادرست هستند و مطرح کردن مجدد مسائل با استناد به این اخبار، به منزله تداوم بهانه جویی برای ادامه این نزاع است.

** آمادگی ایران برای بازدید بازرسان آژانس از منطقه مریوان

دهقان با اشاره به ادعاهای واهی آژانس درباره فعالیت هسته‌ای ایران گفت: اخیرا آژانس ادعا کرد که ایران در منطقه مریوان، اقدام به انجام تستی کرده است. به همین دلیل از ما درخواست کردند تا این منطقه را مورد بازرسی قرار دهند. ما نیز با اعلام آمادگی در این زمینه از آژانس پرسیدیم که مریوان کجاست و چه فعالیتی در آن انجام می شود و بیایید این منطقه را بازرسی کنید. آنها مصرانه پیگیر این موضوع بودند. ما در مرحله اخیر مذاکرات، اعلام کردیم که بیایید و این منطقه را مورد بازرسی قرار دهید. آنها پاسخ دادند که ما نیازی نداریم مریوان را ببینیم

 




10 خودرو زرهی برتر جهان
نوشته شده در چهار شنبه 14 مرداد 1394
بازدید : 158
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

در طی قرن اخیر، خودروهای جنگی و زرهی پیاده نظام (نفربر زرهی)، از جمله وسایل نقلیه ای بودند که نیروها را به مراکز مناطق جنگی می بردند و به پیروزی آنها در جنگ کمک می کردند.

اما در بین همین وسایل نقلیه جنگی، بهترین هایی وجود دارد که در این مقاله به ده نمونه برتر آن می پردازیم.



-

113- M 

پس از جنگ جهانی دوم، نیاز به یک نفربر زرهی خدمه برای نیروهای پیاده نظام احساس می شد که نتیجتا ثابت شد خودرویی تمام شنی که بتواند ترکیبی از سرعت و قابلیت حرکت در انواع زمین ها را ارائه دهد، خودرویی مناسب خواهد بود. 

از این رو 113- M  در اوایل دهه 1960 وارد عرصه تولید گردید. این نفربر با قابلیت حمل 10 نفر نیرو، سرعت 40 مایل در ساعت و همچنین شعاع عمل 300 مایل، حقیقتا یک برنده محسوب می شد. از همان زمان 80 هزار دستگاه از این خودرو به تولید رسید، به طوری که حتی به حدود 50 کشور نیز صادر گردید.

113- M همچنین دارای قابلیت حمل به صورت محموله هوایی بود و خودروی آبی خاکی نیز محسوب می شد، کمااینکه در جنگ ویتنام خاورمیانه و عراق مورد استفاده های گسترده ای قرار گرفته است.

از ویژگی های دیگر این خودرو باید به این مطلب اشاره کرد که علاوه بر نقش آن که حمل خدمه بود، در نقش هایی همچون حامل خمپاره انداز، خودروی فرماندهی، ضد هوایی و شعله افکن نیز عمل می کرد. 113- M هنوز هم خودرویی قدرتمند به حساب می آید به طوری که به عنوان یکی از خودروهای زرهی بسیار پرکاربرد به تولید می رسد.



-

M-2 Bradley

نقایص نفربر زرهی به عنوان خودروهای جنگی، همچون زره نازک و قدرت شلیک محدود به ایجاد راهکارهایی جهت اصلاح خودروهای جنگی پیاده نظام در اواخر دهه 1960 منجر گردید. 

در این طرح به جای ساخت خودرویی که بتواند فقط نیروهای پیاده نظام را تا میدان جنگ حمل کند، به طوری که آنها برای جنگیدن مجبور به پیاده شدن از خودرو باشند، طرحی به نام IFV ارائه شد که با آن نیروها در حالی که داخل خودرو هستند، می توانند با سلاح هایشان به جنگ دشمن بروند و با آن درگیر شوند و در عین حال به واسطه زره خودرو حفاظت شوند.

Bradley IFV که از طرح های شوروی و آلمان اقتباس شده بود، در سال 1981 وارد تولید شد. این خودرو که M-2 نیز نام دارد، به علت دارا بودن زره فاصله دار و لایه لایه در قسمت بالای بدنه آلومینیومی خود، نسبت به M-113 ، حفاظت بیشتری برای مسافران خود به عمل می آورد.

Bradley همچنین با دارا بودن توپ 25 میلیمتری از قدرت شلیک بالاتری برخوردار است و می تواند گلوله های اورانیوم تهی شده را شلیک کند. این سلاح بسیار قدرتمند توانسته بسیاری از خودروهای زرهی عراق را در طی عملیات "طوفان صحرا" نابود کند.



-

MCV-80 Warrior

نفربر زرهی انگلیسی MCV-80 همچون Bradley آمریکایی، بازتاب دهنده تغییری در فلسفه طراحی خودروهای زرهی نفربر می باشد و این در زمانی اتفاق افتاده که خودروی شوروی BMP-1  معرفی گردید.

نفربر زرهی، هم اکنون از خودروهای جنگی پیاده نظامی محسوب می شوند که می توانند پشتیبانی آتش فراهم آورند و همچنین با خودروهای دشمن درگیر شوند. 

Warrior در طی جنگ اخیر عراق، توانایی های خود را بارها به اثبات رساند، به خصوص در زمان هایی که در درگیری های شدید گرفتار می شد، راننده آن آنقدر قدرت عمل داشت که می توانست خودرو را از مسیرهای خطرناک بیرون آورد و زندگی نیروهای به شدت زخمی شده خود را نجات دهد و به همین دلیل به وی نشان پیروزی یعنی بزرگ ترین افتخار نظامی انگلستان اعطا شد.

Warrior ، نفربری جامع است که می تواند مخازن و تجهیزات را به مدت حتی 48 ساعت با شعاع عمل 410 مایل، سرعت 47 مایل بر ساعت و توپ 7.62 میلی متری با خود حمل کند.



Stryker



Stryker اولین خودروی زرهی جدید است که در سال 1980 به ارتش ایالات متحده معرفی گردید. 

از این خودرو بسیار توانا می توان هم به صورت یک نفربر پیاده نظام و هم به صورت سیستم متحرک توپ با لوله 105 میلی متری استفاده کرد.

ماکسیمم سرعت خودرو 62 مایل است و قابلیت حمل 9 نفر نیرو و خدمه را داراست. 

این خودرو که توانایی حرکت در همه نوع زمین را داراست، می توانند قابلیت حمل و نقل را با سرعت بسیار بالا فراهم کند. 

همچنین قابلیت حمل هوایی به وسیله C-130 Hercule را دارد و می تواند بسیار سریع تر از تانک سنگین Abrams به مناطق جنگی برسد.

از Stryker در عراق و افغانستان استفاده های زیادی شده و بیش از 2400 دستگاه از آن به تولید رسیده است.



-

Sd.Kfz.251



زمانی که آلمان نازی، توسعه نظریه حمله رعدآسای خود را در دهه 1930 آغاز نمود. بسیار واضح بود که نیروهای پیاده نظام و توپخانه ای آن به نوع جدیدی از خودرو نیاز دارند. نتیجه امر به طراحی یکی از مهم ترین خودروهای جنگی آن زمان که نیمه شنی بود، انجامید.

عنوان این نفربر زرهی که Sd.Kfz.251 نام داشت، برای اولین بار در سال 1938 معرفی گردید.

این خودرو در طی جنگ لهستان، ارزش های خود را ثابت کرد و نشان داد که شریک ایده آلی برای خودروهای زرهی و بسیار سریع آلمانی می باشد. 

از این جنگنده نیمه شنی در ابتدا به صورت حامل زرهی خدمه و یا خودروی یدک کش توپخانه استفاده می شد اما پس از مدتی نقش های دیگری همچون خودروی ضد تانک، ضد هوایی، آمبولانس، خودروی فرماندهی و حتی راکت انداز که با عنوان stuka پیاده نظام شناخته شده را پذیرفت. 

توانایی برجسته این خودروهای نیمه شنی از سیستم منحصر به فرد و پیچیده track شنی (کشنده) آن ناشی می شود. با این وجود قدرت کم چرخ های جلوی آن سبب گردیده در مقایسه با خودروهای مشابه آمریکایی از قابلیت مانور پذیری کمتری برخوردار باشد. 

از این نفربر در همه جنگ های مهم ارتش آلمان در طی سال های جنگ جهانی دوم استفاده شده است. تا ده سال پس از جنگ نیز به وسیله ارتش چک و اسلواکی مورد استفاده قرار گرفت.



-

BMP-1



از زمانی که نفربر زرهی، قابلیت های خود را در جنگ جهانی دوم به اثبات رساند، خودروهای چرخدار و شنی در تمام ارتش های جهان به خدمت گرفته شدند.

ارتش سرخ شوروی، اولین ارتشی بود که به سمت این ایده یعنی نفربر زرهی گام برداشت، از همین رو نیروهای پیاده نظامش می توانستند به جای آنکه از خودرو پیاده شوند و بدون حفاظت از زره بجنگند، از داخل نفربر، با دشمن درگیر شوند.

اولین بار که غرب این خودروی جدید را در نمایشی باشکوه مشاهده کرد، در سال 1967 در Red Square بود.

Bronevaya Maschina Piekota یا همان BMP-1 به دریچه هایی جهت شلیک خدمه مجهز بود تا خدمه بتوانند از این طریق در حالیکه داخل خودرو هستند، به شلیک بپردازند. این جنگنده همچنین دارای توپ 73 میلی متری بود که بر روی برجک تانک نصب شده و قابلیت شلیک موشک های مجهز به باله HEAT را داشت. BMP جنگنده ای آبی خاکی بود که به واسطه شنی از آب عبور می کرد.

با وجود تمام مزیت هایی که برای BMP ذکر شد، باید گفت که این نفربر زرهی بسیار توانا از نقایصی هم برخوردار بود. زره آن نازک بود، همچنین low silhouette آن سبب گردیده، جا برای خدمه و مسافران بسیار محدود شود اما با این حال در بسیاری از ارتش های جهان مورد استفاده قرار گرفته است. BMP-2 مدل بعدی آن است که به تعداد بسیار زیادی به تولید رسید و در جنگ عراق و افغانستان نیز مورد استفاده قرار گرفت.



-

خودروی زرهی همگانی Bren Gun

این خودرو زرهی انگلیسی نسبت به همه خودروهای جنگی زرهی جنگ جهانی دوم، بیشترین کاربرد را داشته است. چرا که می توانست چهار تا چهارده نیرو را در خود جای دهد و در غالب چندین مدل از حمله حامل مسلسل، پرتاب شعله، سکوی خمپاره انداز و کشنده توپ مورد استفاده قرار می گرفت. 

این خودرو همچنین با توپ ضد تانک 6 پوندی اش قابلیت حمل هوایی را نیز داشت.

از قابلیت های این خودرو باید به این مطلب نیز اشاره کرد که از میادین جنگ اروپا تا جنگ های خاور دور، در همه مبارزات جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته است. 

بسیاری از این خودروهای زرهی به تسخیر آلمانی ها درآمد اما آنها خودرو را برای حمل توپ ضد تانک 37 میلی متری اصلاح کردند و اسم آن را Panzwrjaeger Bren نهادند. 

در واقع، Bren تنها عاملی است که به وسیله سربازان تمام کشورها در جنگ های رخ داده در طول سال های 45-1939 استفاده شده است.

نکته آخر در مورد این خودروی بسیار توانای جنگ جهانی دوم این است که بیش از 200 هزار از آن به تولید رسید.



-

خودروی نیمه شنی M-3

ارتش ایالات متحده در سال 1938 تولید خودروی نیمه شنی را آغاز کرد که از طراحی فرانسوی برخوردار بود. این طرح که M-3 نام داشت در سال 1941 وارد عرصه تولید شد.

M-3 جزء لازم و ضروری لشکرهای زرهی به حساب می آید، به طوری که هر گردان پیاده نظام، به طور متوسط 62 دستگاه از آن را در اختیار داشت.

با به اتمام رسیدن جنگ جهانی دوم، 40 هزار دستگاه خودروی نیمه شنی M-3 به تولید رسید که از شکل ها و مدل های مختلفی از جمله حامل خدمه، کشنده توپخانه و خودروی مخابراتی برخوردار بود.

این جنگنده از همدوره خود یعنی جنگنده آلمانی Sd.Kfz.251 از قابلیت مانورپذیری آسان تری برخوردار بود و آن هم به علت این بود که گیربکس آن در محور جلویی خودرو قرار داشت. البته این خودرو معایبی هم داشت، مثل اینکه قابلیت حرکت در هر نوع زمینی را نداشت و در ضمن نمی توانست در حمل نیرو موثر واقع شود.

M-3 در اکثر کشورها و در طی سال های جنگ جهانی دوم و البته سال های پس از آن مورد استفاده قرار گرفت. تولید آن در سال 1945 متوقف شد، با این حال به وسیله نیروی دفاع اسراییل در جنگ دهه 1980 نیز مورد استفاده قرار گرفت.



-

LVT MK-4

LVT ها که با عنوان خودروهای زرهی آبی خاکی شناخته شده اند، از خودروهای بسیار لازم و در واقع ستون همه اسکله های دریایی در طی جنگ بلند و خونین اقیانوس آرام به حساب می آمدند.

این خودروها که در سال 1944 معرفی گردید، نوعی خودروی ابتکاری بود که به یک در عقب مجهز بود تا از این طریق توپ یا جیپ تخلیه گردد. این در همچنین زندگی هزاران تکاور دریایی را نجات داده است.

LVT MK-4 با هویتزر 75 میلی متری و قدرتمند خود می توانست برای حفاظت از 30 نیروی خود که از خودرو پیاده می شوند، شلیک آتش باری انجام دهد.

این LVT به جای استفاده از چرخ با شنی حرکت می کرد و همین عامل قابلیت حرکت آسان آن را در آب، شن و یا جنگل های گل آلود و حتی در جاده های صعب العبور و یا زمین های چمن فراهم می نمود. نیروهای انگلیسی نیز از این خودرو در رودخانه هایی همچون راین در طی جنگ اروپا استفاده کرده اند.



-

Humvee

این خودروی چرخدار و چند منظوره با قابلیت حرکت بالا یا همان Humvee برای اولین بار در سال 1980 ظاهر شد. شرکت سازنده آن یعنی AM General به علت ساخت حدود 60 هزار دستگاه افزایش یافته، به طوری که به بیش از 36 کشور نیز فروخته شده است.

مرکز ثقل پایین و شاسی محکم آن سبب گردیده Humvee به خودرویی بسیار قابل اعتماد در بیش از 12 ترکیب متفاوت تبدیل شود.

از خودرو زرهی گرفته تا عملیات های ویژه، از سکوی پرتاب موشک تا خودرویی با تفنگ بدون عقب نشینی، تمام این خصوصیات شگفت انگیز باعث شهرت فراوان آن گردیده است.

البته قابلیت حمل هشت نیرو و خدمه، سرعت بالای بیش از 65 مایل بر ساعت و همچنین مسلسل کالیبر 50 آن به این شهرت قوت می بخشد.

ارتش ایالت متحده از این خودرو قابل حرکت در انواع زمین ها در عملیات های واقع در سومالی، عراق و افغانستان استفاده های گسترده ای کرده است.

البته Humvee به خاطر آسیب پذیر بودنش مورد انتقاد برخی نیز قرار گرفته اما در کل باید گفت که سودمندی این خودرو به پیروزی هایی منجر گردیده است که آن موقعیت ها مستلزم استفاده از خودروهای زرهی و مجهز به سلاح های بسیار سنگین بوده است.






اصابت اولین موشک اسکاد به خاک عربستان
نوشته شده در چهار شنبه 14 مرداد 1394
بازدید : 154
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

 

موشک ایران,جنگنده ایرانی

اصابت اولین موشک اسکاد به خاک عربستان

 

به گزارش میلیتاری نیوز شبکه تلویزیونی المسیره نزدیک به گروه انصارالله یمن تصاویر حملهموشکی امروز به پایگاه هوایی خالد بن عبدالعزیز در جنوب عربستان را پخش کرد.

ارتش یمن تأکید کرد که به وسیله یک موشک اسکاد، پایگاه هوایی "امیر خالد" را هدف قرار داد.

این پایگاه در شهر "خمیس مشیط" در جنوب عربستان سعودی قرار دارد.

یمنی‌ها با شلیک موشک اسکاد پایگاه هوایی ارتش عربستان در استان جیزان این کشور راموشک باران کردند.

براساس گزارش شبکه المسیره، موشک‌های مذکور به مدت 4.5 دقیقه در آسمان عربستان بودند و با دقت بالایی به اهداف تعیین شده اصابت کردند.




بازدید : 148
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون
موشک ایران,جنگنده ایرانی

بررسی ویژگی ها و مشخصات موشک اسکاد

 

 

میلیتاری نیوز: با توجه به استفده ارتش یمن از موشک های اسکاد برعلیه مواضع عربستان سعودی به بررسی و معرفی این موشک می پردازیم 

 

اسکاد خانواده‌ای از موشک‌های بالستیک کوتاه برد ساخت اتحاد جماهیر شوروی است که در دوران جنگ سرد تولید شد و به صورت گسترده به دیگر کشورهای هم‌ پیمان با کشور شوراها خصوصاً کشورهای جهان سوم صادر شده‌است. «اسکاد» نامی است که توسط ناتو به این سریموشک‌ها داده شد و معمولاً برای اشاره به تمامی موشک‌هایی که در کشورهای مختلف بر اساس تکنولوژی اسکاد ساخته شده‌اند نیز استفاده می‌شود. 

 

مشخصات موشک اسکاد

 

مدل‌های مختلف موشک اسکاد بین ۱۸۰ کیلومتر تا هزار کیلومتر برد دارند و وزن آنها بین ۴۴۰۰ تا ۶۵۰۰ کیلوگرم است. اسکاد را می‌توان به کلاهک اتمی، شیمیایی یا بمب‌های متعارف تجهیز کرد.

 

موشک اسکاد مشخصات

 

موشک اسکاد مسیری کمانی‌شکل را در طول پرتاب خود طی می‌کند. در مقطع اول، اوج می‌گیرد و به کمک موتورهایش از جو زمین خارج می‌شود. سپس وارد یک مقطع پرواز آزاد می‌شود، تا لحظه‌ای که مجدداً به جو زمین برمی‌گردد و به سمت زمین سقوط می‌کند. هرگاه که موتورها خاموش شوند، به تبع آن موشک اسکاد به سمت هدف خود سرازیر می‌شود می توان گفت دقت موشک اسکاد در زمینه ی هدف گیری خیلی قابل توجه نیست




معرفی جنگنده چینی چنگدو جی ۱۰(Chengdu J 10)
نوشته شده در چهار شنبه 14 مرداد 1394
بازدید : 523
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

 

 

معرفی جنگنده چینی چنگدو جی ۱۰(Chengdu J 10) 

چنگدو جی ۱۰ (Chengdu J 10) یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره است که توسط شرکت چنگدوی چین برای ارتش چین طراحی و تولید شده است.

این هواپیمای جنگنده چنگدو جی ۱۰ (Chengdu J 10)، که در غرب به نام «اژدهای نیرومند» معروف است، می‌تواند به طور هم‌زمان به عنوان یک جنگنده و یک هواپیمای تهاجمی ایفای نقش کند.

 *میلیتاری نیوز مرجع اخباز نظامی ایران*

این جنگنده چنگدو جی ۱۰ برای اجرای عملیات در هرگونه شرایط آب و هوایی در شب و روز طراحی شده است.  طراحی این هواپیما در اواخر دهه 1980 به عنوان پاسخی به دو جنگنده میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ شوروی آغاز شد.

 *میلیتاری نیوز مرجع اخباز نظامی ایران*

جنگنده ی جی ۱۰ در سال 1998 اولین پرواز خود را انجام داد و تولید انبوه آن از سال ۲۰۰۲ آغاز شد.

پاکستان هم سفارش 150 فروند از این جنگنده را داده است که 36 فروند نخست در سال 2012 تحویل خواهد شد.




انهدام یک کشتی جنگی مصری توسط ارتش یمن
نوشته شده در چهار شنبه 14 مرداد 1394
بازدید : 149
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

v

موشک ایران,جنگنده ایرانی

 

انهدام یک کشتی جنگی مصری توسط ارتش یمن 

 

 

میلیتاری نیوز : پایگاه خبری یمنی لحج نیوز به نقل از یک منبع آگاه نظامی در ارتشیمن گفت: هفت نفر از نیروهای ویژه گارد ریاست جمهوری یمن موفق شدند با پشت سر گذاشتن موانع دفاعی و نفوذ به داخل نیروهای دشمن، یک فروند کشتی جنگی مصری را در بندر ضباء عربستان هدف قرار داده و آن را با سرنشیاننش غرق کنند.


این منبع افزود:عربستان هم طبق روال معمول گذشته از این خبر اظهار بی اطلاعی کرد و گفت نمی دانیم چه کسی به این کشتی حمله و موشک از کجا به سمت کشتی جنگی شلیک شده است ! 



این منبع خاطر نشان کرد که این کشتی جنگی مصری در گلوله باران صنعا شرکت داشته و نیروهای یـمنی موفق شدند آن را منفجر کرده و این کشتی به همراه تمام خدمه و سرنشینانش غرق شده است .




ساخت روبوت رزمی مدافع دریا در روسیه
نوشته شده در چهار شنبه 14 مرداد 1394
بازدید : 158
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

ساخت روبوت رزمی مدافع دریا در روسیه

 روسیه سیستم روبوت های نظامی برای دفاع دریا را طراحی کرد.

این ربات ها شامل روبات های رو آبی، زیر آبی و پرنده می باشد. چنین گشت دریایی به گفته متخصصان امنیت کشتی ها و زیردریایی ها را افزایش می دهد و امکان کنترل بر مناطق وسیع تری را فراهم کرده و حرکت در شرایط سخت دریایی را تأمین می کند.

روبات نظامی ایران,ربات نظامی ایران,ربات نظامی ایرانی,روبات نظامی در ایران,روبات نظامی در ایران,ربات نظامی ایران,ربات نظامی ایرانی,تالون روبات نظامی همه کاره

هدایت روبوتی قایق ها و پهپاد ها ،هواپیماها و بالگردها ، انواع مختلف شناورها و گیرنده ها جدیدترین مجتمع دفاعی روسیه است. متخصصان شرکت » آگات» می توانند سیستم روبوتی در هر مقیاسی را بسازند: هم برای دفاع از بنادر و هم مناطق مرزی. «مدافعان» مکانیکی مجهز به موتورهای سنتی احتراق داخلی هستند و می توانند با استفاده از انرژی خورشیدی و یا امواج کار کنند.

ربات های نظامی,ربات های نظامی ایران,ربات های نظامی امریکا,عکس ربات های نظامی,عکس روبات نظامی

این روبات هادستگاه های هوانوردی ( ازنوع هواپیما و بالگرد) ، زیردریایی و رو آبی هستند که در کارهای نیروهای زمینی بکار گرفته می شوند و می توانند مین ها را خنثی کنند، مثلا خط ساحلی را از وجود مین ها پاکسازی کنند. و یا از حملات به بنادر یا کشتی ها محافظت کنند.حتی امکان جنگ مستقیم این ربات های رزمی با اهداف نظامی وجود دارد.

یکی از جنبه های آن - دفاع از خط ساحلی و بنادر است که برای تأمین امنیت بنادر روسیه در مقابل حملات تروریست ها و نفوذ غیرقانونی و غیره اهمیت زیادی دارد. تمام سیستم نظارت بر کشتی ها نیز توسط سیستم روبوت ها انجام خواهد شد. شرکت « آگات» پیشاهنگ ساخت سیستم قابل هدایت جنگی برای زیردریایی ها و کشتی هاست. کارخانه های این شرکت، به طراحی سیستم رقمی کشتی ها برای مجتمع های موشکی دریا پایه می پردازند.

ربات جنگی ایران,ربات جنگی ایرانی,روبات جنگی ایران,ربات های جنگی ایران,ربات های جنگی ایرانی,ربات جنگی امریکا,ربات جنگی ایرانی,ربات جنگی ایران,ربات های جنگی ایرانی

شرکت فوق الذکر سیستم هدایت موشک های بالدار برای مجتمع های جنگی استارت کشتی های دریاپایه و زیردریایی ها و مجتمع های دریایی کشف اهداف را طراحی کرده و تحویل می دهد. اما دورنمای این کارها به مراتب وسیعتر است از چنین تجهیزاتی می توان هم برای اهداف نظامی و هم غیر نظامی استفاده کرد.