چرا سرلشگر سلیمانی از پشت پرده بیرون آمده است؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
چرا سرلشگر سلیمانی از پشت پرده بیرون آمده است؟
نوشته شده در چهار شنبه 14 مرداد 1394
بازدید : 137
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

 

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاري دانشجو»،  فارن پالیسی در گزارشی ویژه تحت عنوان «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» به نقش سرلشگر سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در مبارزه علیه داعش پرداخت و نوشت: [سردار] قاسم سلیمانی دهه‌هاست که به دور از انظار عمومی و به صورت بی‌سروصدا پول و سلاح در اختیار متحدان و عوامل نیابتی ایران در منطقه خاورمیانه قرار می‌دهد. اما اکنون از پشت پرده بیرون آمده و به نماد مبارزه بی‌امان ایران با دولت اسلامی (داعش) تبدیل شده است.

 


بدون تایید محتوا و ادعاهای مطرح شده در این گزارش، ترجمه آن را صرفا جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ها هرگز مورد تأیید اشراف نمی‌باشد.


 
 اشتراک‌گذاری گسترده تصاویر سردار سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی

در هفته‌های اخیر تصاویری از [سردار] سلیمانی به طور گسترده در توییتر و فیس‌بوک به اشتراک گذاشته‌شده یا توسط رسانه‌های دولتی ایران پخش گردیده‌اند. وی در این تصاویر بر روی قله کوهی در کنار بزرگان ایزدی که با افراط‌گرایی داعش مواجه گردیده‌اند یا در حال دست دادن با مبارزان پیشمرگه کرد در میادین نبرد در کردستان مشاهده می‌شود. این بدان معناست که فرمانده گریزپای سپاه قدس اکنون در میان افرادی که خواهان استقرار شمار معدودی از نیروهای زمینی ایران جهت مقابله با داعش هستند به نوعی شهرت پیدا کرده است. نیروی قدس شاخه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که مسئولیت انجام عملیات‌های برون‌مرزی را بر عهده دارد. این در حالی است آمریکا سرسختانه با اعزام نیروهای زمینی خود به عراق امتناع کرده است.

 

 راهبرد ایران و آمریکا در به تصویر کشیدن نقش خود در جنگ با داعش

ظهور [سردار] سلیمانی نمایانگر شیوه‌های متفاوتی است که واشیگتن و تهران در راستای به تصویر کشیدن نقش خود در مبارزه با داعش بکار می‌گیرند. آمریکا در پشت نقاب یک ائتلاف شکننده پنهان شده و مشارکت خود در حملات علیه داعش را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد، اما دولت ایران یک رویکرد کاملاً متفاوت اتخاذ کرده است: تهران به اقدامات مستقل خود در عراق می‌بالد و تلاش می‌کند اینگونه استدلال کند که در واقع این ایران است، نه آمریکا، که باید به خاطر پیروزی‌های اخیر مورد قدردانی قرار گیرد.

 

 کمک‌های ایران مانع از فروپاشی عراق شد

بنابر گزارش گاردین، بلافاصله پس از آنکه اولین تصاویر [سردار] سلیمانی منتشر گردیدند یدالله جوانی از مشاوران ارشد آیت‌الله خامنه‌ای در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران اظهار داشت «به لطف حضور و کمک‌های جمهوری اسلامی از سقوط بغداد ممانعت به عمل آمد.»

سردار امیرعلی حاجی‌زاده نیز در گفتگو با تلویزیون دولتی کشور اظهارات مشابهی در رابطه حفظ اربیل پایتخت کردستان عراق مطرح کرد. اربیل نزدیک بود ماه پیش به تصرف جنگجویان داعش درآید.

 

 سردار سلیمانی با دهه‌ها تجربه آمریکا را در عراق به چالش کشیده است

از نظر مقامات آمریکایی، نقش رهبری [سردار] سلیمانی در مبارزه با داعش مانند یک شمشیر دو لبه است. مقامات نظامی و اطلاعاتی ارشد آمریکا [سردار] سلیمانی را یک دشمن بسیار باهوش می‌دانند که توانسته است شبکه‌ای از عوامل نیابتی را شکل داده و حفظ کند. این شبکه از حزب‌الله لبنان گرفته تا مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی در داخل عراق را شامل می‌شود. واشنگتن به دنبال یافتن متحدانی جهت مبارزه با داعش است، اما [سردار] سلیمانی با برخورداری از دهه‌ها تجربه در این زمینه دیگران را تشویق می‌کند تا به نیابت از ایران مبارزه کنند.

 

 همکاری ایران و آمریکا در سوریه

در واقع، حمایت [سردار] سلیمانی از اسد باعث طولانی شدن جنگ داخلی سوریه شده است. اگر به خاطر وفاداری سرسختانه ایران به اسد و رویارویی تهران با غرب بر سر برنامه هسته‌ای‌اش نبود انجام عملیات در راستای متوقف ساختن پیشروی داعش می‌توانست فرصتی جهت همکاری میان آمریکا و ایران باشد. این دو کشور در طول 35 سال گذشته نتوانسته‌اند به یک توافق دیپلماتیک دست یابند. در جریان نشست ماه قبل مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس اظهار داشت ایران به طور بالقوه می‌تواند به شکست داعش کمک کند و اینکه غرب باید از «همکاری ایرانی‌ها استقبال کند.»

 

اما نیروهایی که اکنون در عراق با داعش می‌جنگند همان‌هایی هستند که در سال 2013 شورشیان سوری تحت حمایت مالی آمریکا را از شهر راهبردی القصیر بیرون راندند و به بقای اسد کمک کردند آنهم درست زمانی که آمریکا نومیدانه به دنبال سرنگونی وی بود. [سردار] سلیمانی همچنین مسئول سازمان‌دهی حزب‌الله و دیگر جنگجویان شیعه‌ای است که در دفاع از اسد در کنار ارتش سوریه جنگیده‌اند.

 

 تصمیم ایران مبنی بر رسانه‌ای کردن فعالیت‌های سلیمانی در عراق اقدامی غافلگیرانه و تعجب‌برانگیز بود

اما حتی در جریان عملیات‌هایی که توسط نیروهای فوق‌الذکر انجام می‌گرفتند نیز [سردار] سلیمانی در انظار ظاهر نمی‌شد و نام وی نیز در رسانه‌های ایران مورد اشاره قرار نمی‌گرفت. به همین خاطر، تصمیم ایران مبنی بر رسانه‌ای کردن فعالیت‌های [سردار] سلیمانی در عراق اقدامی غافلگیرانه و تعجب‌برانگیز بود.

در آمریکا موضوع [سردار] سلیمانی یک موضوع حساس قلمداد می‌گردد. [سردار] سلیمانی از جمله سربازان ایرانی بود که بین سال 1980 و 1988 در جنگ میان ایران و عراق شرکت داشتند. وی به سرعت پله‌های ترقی را در تشکیلات نظامی ایران طی کرد و در سال 1998 به فرماندهی نیروی قدس منصوب شد. وی در قالب یک مأموریت ویژه در جنوب لبنان که به پایان اشغالگری اسرائیل در آن منطقه کمک کرد هدایت عملیات‌های نیروی قدس را بر عهده گرفت و بدین ترتیب به شهرت رسید.

 

 کمک‌های سردار سلیمانی به آمریکا برای نابودی طالبان

اگرچه آمریکا و ایران از سال 1979 تاکنون از مذاکره با یکدیگر امتناع کرده‌اند، اما رابطه [سردار] سلیمانی با واشنگتن همیشه هم بدین شکل نبوده است. وی حتی زمانی که از سفارت‌خانه سابق آمریکا در تهران به هدایت امور مشغول بود پس از رویدادهای 11 سپتامبر ملاقات‌های مخفیانه‌ای را میان دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در ژنو ترتیب داد تا طرفین بتوانند به نابودی دشمن مشترک خویش، یعنی طالبان، کمک کنند.

اما در اوایل سال 2002، «جورج دبلیو بوش» ایران را عضو «محور شرارت» در خاورمیانه نامید و «رایان کراکر» سفیر سابق آمریکا در عراق این اقدام «بوش» را تصمیمی توصیف کرد که مسیر «تاریخ را عوض کرد.»

 

 جورج بوش با یک کلمه مسیر تاریخ را عوض کرد

«کراکر» در جریان مصاحبه‌هایی که در سال 2013 درباره [سردار] سلیمانی با روزنامه «نیویورک‌تایمز» انجام داد به «دکستر فیلکینز» خبرنگار «نیویورک‌تایمز» گفت که [سردار] سلیمانی قبل از اظهارات بوش و در پی رویدادهای 11 سپتامبر در گفتگو با یکی از مذاکره‌کنندگان سازمان ملل گفته بود که «شاید وقت آن رسیده که در رابطه خود با آمریکا تجدیدنظر کنیم.»

«کراکر» در این باره اظهار داشت: «ما خیلی به هم نزدیک شده بودیم. اما یک کلمه در جریان یک سخنرانی مسیر تاریخ را عوض کرد.» از آن زمان به بعد رابطه آمریکا با [سردار] سلیمانی ظاهراً رو به قهقرا گذاشت.

 

 هدف مشترک سردار سلیمانی و آمریکا در عراق

اما دیدار اخیر [سردار] سلیمانی از عراق در ماه گذشته نشان می‌دهد که [سردار] سلیمانی و آمریکا حداقل در عراق شاید در نهایت از یک هدف مشترک برخوردار باشند. این هدف مشترک همانا نابودی داعش است. «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری «نیکسون» و «فورد» نیز در شبکه ان.بی.سی اظهار داشت که «ایران متحد طبیعی آمریکاست.»

 




:: برچسب‌ها: سلیمانی حاج قاسم سلیمانی سردار سلیمانی قاسم سلیمانی خبرگزاری دانشجو ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: