جنگنده قاهر F313 واقعیت یا رؤیا؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
جنگنده قاهر F313 واقعیت یا رؤیا؟
نوشته شده در سه شنبه 13 مرداد 1394
بازدید : 3344
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

 

جنگنده قاهر F313 واقعیت یا رؤیا؟

موشک ایران,جنگنده ایرانی

 

جنگنده قاهر F313 واقعیت یا رؤیا؟

بعد از رونمایی از جنگنده قاهر 313 در سال 91 هنوز گمانه زنی ها نسبت به واقعی بودن آن وجود دارد.

امکان تجزیه و تحلیل مشخصات نمونه‌ای از این هواپیما که به نمایش گذاشته شده وجود ندارد اما بعضی از ویژگی‌های این طرح در مورد قابل پرواز بودن آن جای شبهه ایجاد می‌کنند. ویدیو هایی از پرواز این هواپیما پخش شده که به گفته دیوید چنسیوتی بیشتر به پرواز کنترل از راه دور یک مدل هواپیمای اسباب بازی شباهت دارد تا پرواز یک جت جنگنده مدرن. دیو ماجومدار هم در پایان بررسی که از مشخصات این هواپیما ارائه داده با شک و تردید زیاد حدس می‌زند که این هواپیما یک مدل تست باشد و به عنوان یک بستر آزمایشی ساخته شده است. سال‌ها پیش ایران یک ماکت از هواپیمای شفق را نیز به نمایش گذاشت اما هیچگاه به یک هواپیمای قابل پرواز تبدیل نشد.

به نوشتهٔ دیوید چنسیوتی کارشناس هوانوردی و خلبان سابق نیروی هوایی ایتالیا قاهر-۳۱۳ از «آئرودینامیک غیر قابل قبول و زیبایی در حد فیلم های هالیوودی» برخوردار است و به طرز خنده‌آوری برای ایفای نقش یک جت جنگنده مدرن است. به گفتهٔ او کابین خلبان بسیار ساده‌تر از کابین یک جنگنده مدرن است و به کابین هواپیماهای کوچک شخصی شباهت دارد. دماغهٔ جنگنده  هم کوچکتر از آن است که بتوان راداری در آن قرار داد. ورودی‌های هوا بیش از اندازه کوچک هستند و هیچ نوع اگزوز خروجی برای قسمت موتور وجود ندارد و اگر از پس‌سوز موتور استفاده شود کل جت ذوب خواهد شد. او هم معتقد است که قاهر-۳۱۳ در مجموع شبیه یک مدل تستی بزرگ است.

اما به تازگی عکس هایی در فضای وب منتشر شده است که نشان میدهد قاهر 313 وجود دارد.

در عکس زیر یک فروند جنگنده قاهر 313 در حال انتقال را مشاهده میکنید.

قاهر 313,قاهر f313,جنگنده قاهر

همان طور که در تصویر ملاحظه می کنید ابعاد جنگنده بزرگ و به حدود 10 تا 15 متر میرسد.

در ادامه دیوید چنسیوتی و رابرت جانسون در مطلبی در بیزینس اینسایدر نوشته‌اند که لبه‌های قاهر-۳۱۳ به لبه‌ها و زاویه‌های منحصر به فرد اف-۲۲ تشابه زیادی دارد و شکل دم‌های آن بیشتر شبیه به اف-۳۵است. قاهر-۳۱۳ دو کانارد بزرگ دارد که به نظر ثابت می‌رسند.او گفته ایران به ساخت ماکت‌ها و سیستم‌هایی که هیچگاه قرار نیست عملیاتی شوند معروف است ولی اگر قاهر-۳۱۳ این طور نباشد و یک پیش‌نمونهٔ واقعی باشد برای تأمین یک نیاز منحصر به فرد ایرانی تولید شده است؛ از آنجا که برتری هوایی در مقابل حدود ۲۰۰ هواپیمای که در بحرین مستقر است برای ایران غیرممکن به نظر می‌رسد.

قاهر 313,قاهر f313,جنگنده قاهر

اما مجید بکایی جانشین وزیر دفاع ایران هم در مورد این تحلیل گفته‌است: «وقتی جنگنده قاهر 313 رونمایی شد دشمن ابتدا می‌گفت که ماکت و مقوا است و بعد تجزیه و تحلیل کردند و بعد عنوان کردند ایران آن را برای مقابله با بالگردها طراحی کرده است. چون نقاط قوت ما قایق‌های تندروست و دشمن برای مقابله با آن از بالگرد استفاده می‌کند و آنها فکر می کردند که قاهر 313 با تکنولوژی گراند افکت قادر است در سطح یکی دو متری  آب پرواز کند و بالگردهایشان را بزند!

اما تا کنون هیچ منبع رسمی وضعیت طراحی یا پیشرفت ساخت این هواپیما را تأیید نکرده است، به طوریکه برخی کارشناسان آن را یک مزاح و جعل خنده‌دار توصیف می کنند. همچنین برخی از منابع خبری خارج از ایران احتمال اینکه این جنگنده توانایی‌های اعلام شده را نداشته باشد و یا اینکه در مقیاس‌های کوچک تر جهت تست های اولیه ساخته شده باشد را مطرح می‌کنند.

 همچنین ایران هیچ گونه جزئیاتی از تسلیحات آن را منتشر نکرده که این خود تأیید ادعای ایران را غیر ممکن می سازد.

ghaher f313,جنگنده قاهر 313

اما چیزی که بعید به نظر میرسد ایران هیچگاه دستاورد های نظامی خود را بدون پشتوانه عملی معرفی نکرده و احتمالا عدم انتشار ویژگی های تسلیحاتی این جنگنده جزء اسرار نظامی کشور و عاملی برای غافلگیری دشمن است.

 ایران همچنین بر اساس نیازهای دفاعی خود تلاش در زمینه توسعه قابلیت های بومی سازی را با توجه به تحریم های تسلیحاتی ادامه داده که این کشور یک جنگنده اف 16 ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را از ونزوئلا به دست آورده و در پی ممندسی معکوس آن است.






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: