پنتاگون: موشک‌ بالستیک جدید ایران موازنه نظامی خلیج فارس را تغییر می‌دهد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 864
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

 

 ■ ایران موشک‌های بالستیک ضدکشتی «خلیج فارس» خود را عملیاتی کرده است ■

وزارت دفاع آمریکا در گزارش سالانه خود به کنگره این کشور در مورد توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده است که موشک‌های بالستیک ضدکشتی مدل «خلیج فارس» ایران به واحدهای عملیاتی تحویل داده شده‌اند. این در حالی است که موشک‌های جدید ایران می‌توانند موازنه نظامی منطقه خلیج فارس را به کلی تغییر دهند. در بخشی از خلاصه اجرایی این گزارش آمده است: «تهران به صورت بی‌سروصدا در حال گسترش و استفاده از سیستم‌ها و سامانه‌های تسلیحاتی کشنده متقارن و نامتقارن از جمله مین‌های دریایی پیشرفته، زیردریایی‌های کوچک اما کارآمد، سکوها و پرتابگرهای موشک‌های کروز پدافند ساحلی، قایق‌های تهاجمی و موشک‌های بالستیک ضدکشتی است.» اولین باری است که پنتاگون به عملیاتی شدن این نوع از موشک‌های ایرانی اذعان می‌کند. مقامات آمریکایی تاکنون از اظهار نظرات بیشتر در رابطه با گزارشی که در ماه ژانویه از سوی پنتاگون به کنگره این کشور ارائه شد، خودداری کرده‌اند.

 

 ویژگی‌های فنی موشک بالستیک ضد کشتی «خلیج فارس»

«خلیج فارس» گونه‌ای از موشک‌های بالستیک تاکتیکی «فاتح – 110» با رهگیر الکترو اپتیکال است که آن را قادر می‌سازد با دقت بسیاری بر روی هدف (کشتی) قفل کرده و در فاز نهایی با آن برخورد نماید. رسانه‌های داخلی ایران نیز در این باره عنوان کرده‌اند که این موشک نسخه جدیدی از موشک «فاتح – 110» است که برد آن تا 300 کیلومتر است و وزن کلاهک آن نیز 650 کیلوگرم می‌رسد. دریاسالار «جیمز سیرینگ»، رئیس آژانس دفاع موشکی آمریکا در بیانیه‌ای که در ماه ژوئن به یکی از کمیسیون‌های فرعی کنگره آمریکا ارائه داد عنوان کرد که: «این موشک بالستیک 300 کیلومتر برد دارد و این به معنای آن است که این موشک قادر به تهدید فعالیت‌های دریایی در سراسر خلیج فارس و تنگه هرمز است.» وی در ادامه بیانیه خود پرتاب آزمایشی این موشک را تأیید کرده اما در مورد عملیاتی بودن این پرتاب آزمایشی اظهار نظری نکرده است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که رهگیری موشک بالستیک «خلیج فارس» به واسطه سرعت بسیار بالا و همچنین خط سیر و مسیر پرتابی سهموی آن در مقایسه با سایر موشک‌های ضدکشتی مرسوم ایران بسیار دشوارتر خواهد بود.

 

 گمانه‌زنی‌های غرب در مورد سیستم موشکی جدید ایران 

این موشک برای اولین بار در فوریه سال 2011 میلادی رونمایی و عملیات آزمایشی آن بر روی یک کشتی ثابت انجام شد. آزمایش دوم این موشک در جولای سال 2012 میلادی صورت گرفت و اینبار آزمایش این موشک بر روی یک سکوی شناور در آب انجام شد و فیلم این پرتاب آزمایشی نیز از تلویزیون رسمی ایران پخش شد. اگرچه رسانه‌های داخلی ایران در فوریه سال 2011 میلادی از تولید انبوه این موشک خبر دادند، اما در پنجم مارس 2014 میلادی بود که وزارت دفاع ایران طی مراسمی انتقال و تحویل موشک‌های جدید به ارتش و نیروهای نظامی این کشور را به صورت رسمی اعلام کرد. از هشت موشک «خلیج فارس» در این مراسم رونمایی شد، اما از آنجایی که نوک این موشک‌ها توسط نوعی محافظ به صورت کامل پوشیده شده بود، شناسایی رهگیرهای الکترو اپتیکال این موشک‌ها و تمایز میان آنها و موشک‌های «فاتح – 110» را غیرممکن کرده بود. تحلیلگران پیش‌تر نیز نسبت به برنامه موشکی «خلیج فارس» ایران تردید داشتند.

 

■ موشک‌های جدید ایران می‌تواند موازنه نیروی دریایی منطقه خلیج فارس را به کلی تغییر دهند ■

گزارش منتشرشده از سوی مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در چهاردهم اوت سال جاری عنوان می‌کند:«کارشناسان احساس می‌کنند ایران از عدم توانایی و یا توانایی بسیار پایینی به منظور استفاده از موشک«خلیج فارس»، سایر موشک‌های بالستیک و یا موشک‌های دوربرد ضد کشتیبرخوردار است.» در ادامه این گزارش عنوان شده است که به نظر نمی‌رسد ایران به طور کامل به سیستم پیشرفته هدایت موشکی (سیستمی که می‌توان آن را برنامه‌ریزی کرد و موشک قادر است تا در طی پرتاب آپدیت شده و رهگیر آن این قابلیت را پیدا می‌کند که اهداف را در فاز نهایی مورد هدف قرار دهد) دست‌یافته باشد، اما با این حال در صورتی که ایران توانسته باشد به این سطح از پیچیدگی، هدایت، دقت عملیاتی و پیشرفت موشکی برسد، می‌تواند موازنه نیروی دریایی منطقه خلیج فارس را به کلی تغییر دهند.

 

پایان

 





مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: