اخبار جدیدترین جنگنده ایرانی اعلام شد ـ برهان در ادامه پروژه شفق
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 175
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

اجرای آموزش های پروازی در سطوح مختلف برای تربیت هر چه کاملتر خلبانان هوپیماهای جنگی بسیار اهمیت دارد و از این رو وجود هواپیمای آموزشی پیشرفته در ناوگان یک نیروی هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ایران و با توجه به شرایط موجود، جت آموزشی «شفق» برای رفع نیاز به چنین هواپیمایی طراحی شد. این پروژه از سال 1377 توسط مجموعه هایی از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز شد و در آن زمان برنامه ای 5 ساله برای رسیدن به نمونه پروازی مد نظر بوده است.

 

 

                                                                  جنگنده شفـق

 

 

اما مدتها بود هیچ خبری از سوی مسئولان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص تولید این جنگنده اعلام نمی شد( به علت عدم همکاری طرف روسی پروژه شفق نیمه تمام باقی ماند " نگارنده " ) تا اینکه سردار وحیدی این طلسم را شکست و در گفتگوی اختصاصی که با سایت خبری مشرق  داشت، به بیان مواردی مهم درباره این جنگنده ایرانی پرداخت. وی در این گفتگو با رد موضوع توقف ساخت این جنگنده در کشور گفت: طراحی به‌روز و ساخت این جنگنده ایرانی همچنان در دستور کار قرار دارد و برنامه ریزی و تلاش برای تولید آن همچنان ادامه خواهد داشت. اما در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوایی کیش، سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح اقدام به معرفی یک جنگنده چند منظوره به نام "برهان" کرده است که شباهت زیادی به هواپیمای شفق دارد و به نظر می رسد ادامه ساخت آن جنگنده باشد.

 



 

           تصویر منتشر شده از جنگنده برهان با ابعادی کوچکتر از شفق و تنها یک سکان عمودی قائم

 

 

تست جنگنده "برهان" در تونل باد ملی

 

نوبری قائم مقام بخش تجاری و صادرات پژوهشکده سازمان صنایع هوایی  در خصوص این جنگنده  اظهار داشت: جنگنده برهان همان پروژه شفق است که در حدود 9 سال پیش به صورت مشترک بین ایران و روسیه انجام و طراحی این جنگنده نیز انجام شد که این هواپیما در آن زمان رقیب یاک 130 به حساب می آمد.به گفته وی، این جنگنده تا مرحله "Detail Design" هم پیش رفت اما مرحله ساخت باقی ماند و در حال حاضر در صورتی که سرمایه گذاری، مخصوصا سرمایه گذار خارجی وجود داشته باشد این طرح به صورت مشترک قابل اجرا می باشد.






       تصاویری از یاک 130 که میتوان از آن به عنوان طرح الهام بخش شفق و برهان نام برد

این مقام مسئول در سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه «ماک آپ یک به یک» این هواپیما نیز تولید شده است، افزود: ما آمادگی داریم که این محصول را به نتیجه برسانیم و حتی بهینه سازی هایی هم بر روی آن انجام شده است. به عنوان مثال برای آن از یک سکان عمودی استفاده شده است و حتی در تونل باد ملی نیز تست شده است . بر اساس اطلاعات مندرج در این نمایشگاه، جنگنده برهان یک هواپیمای رزمی ساب سونیک ( پایین تر از سرعت صوت ) تک موتوره است که توان سامانه پیشرانه آن  15 KN و سرعت آن  0/65ماخ  بوده و برد نهایی این جنگنده نیز 1800 کیلومتر اعلام شده است. وزن خالی این جنگنده 2800 کیلوگرم بوده و توان حمل1200 کیلوگرم محموله را نیز دارد. "برهانتوان مانور منفی 3 تا مثبت 8 جی را دارا می باشد.با توجه به اینکه تمامی اجزا و پیش نیازهای ساخت این جنگنده در داخل کشور انجام شده و حتی به مرحله تست تونل باد نیز رسیده است، باید منتظر ماند و دید، با توجه بیشتر مسئولان کشورمان، چه زمانی این جنگنده جدید راهی آسمانهای ایران خواهد شد.

 






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: