تهدید جهان با 75000 کلاهک هسته‎ای
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تهدید جهان با 75000 کلاهک هسته‎ای
نوشته شده در جمعه 30 مرداد 1394
بازدید : 310
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون
مسئولان آمریکایی درحالی نیروهای نظامی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند که خود بیش از 75 هزار کلاهک هسته‌ای تولید کرده‌ و 1150 کلاهک هسته‌ای را مورد آزمایش قرارداده‌‌اند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیش از جنگ جهانی دوم، آلمان نازی تلاش داشت تا با دستیابی به سلاح هسته‌ای موازنه قدرت را به نفع خود تغییر داده و جنگ را هرچه زودتر به پایان برساند. دوم آگوست 1939 آلبرت اینشتین طی نامه‌ای به روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا نسبت به دستیابی آلمان به سلاح هسته‌ای هشدار داد و خواستار دستیابی آمریکا به بمب اتم شد.

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

این هشدار آغازی بود بر شروع پروژه 20 میلیارد دلاری "منهتن"، زیر نظر "رابرت اوپنهایمر" که بین سالهای 1942 تا 1946 انجام شد. اوپنهایمر و همکارانش توانستند در 6 ژوئیه 1945 اولین بمب اتم را با موفقیت آزمایش کنند. این آزمایش آتش رقابت تسلیحات هسته‌ای را در جهان برافروخت.

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

*** آمریکا اولین کشور دارای کلاهک هسته‌ای

اولین بمب هسته‌ای آمریکا موسوم به "تثلیث" (Trinity) که یک بمب پلوتونیومی بود در 16 جولای 1945در جنوب مکزیکوسیتی آزمایش شد. یکماه بعد و در ساعت 8:15 صبح به وقت محلی یک بمب‌افکن B-29 ایالات متحده یک بمب آزمایش نشده اورانیوم 235 به نام "پسر کوچک" را بر آسمان هیروشیمای ژاپن رها کرد. سه روز بعد دومین بمب اتم به نام "مرد چاق" که مشابه بمب اتم "تثلیث" بود در ارتفاع 503 متری شهر ناکازاکی منفجر شد. این دو، تا انتهای سال 1945 نزدیک به 200 هزار نفر را به کام مرگ کشیدند.

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

*** جاه‌طلبی هسته‌ای آمریکا

پس از جنگ جهانی دوم سلاح‌های هسته‌ای نقش مهمی در سیاست امنیتی آمریکا ایفا کرد، در اواخر سال 1945 قانونی در ایالات متحده تصویب شد که در 1 آگوست سال 1946 به امضای "ترومن" رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسید. بر طیق این قانون، کمیسیون انرژی اتمی غیرنظامی تاسیس و جایگزین پروژه منهتن شد. همچنین مسئولیت تمامی جنبه‌های انرژی هسته‌ای شامل نظارت بر تحقیقات، توسعه، آزمایش و تولید کلاهک‌های هسته‌ای برعهده این نهاد گذاشته شد.(بیشتر بخوانید)

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

پس از این اقدام؛ نیروی هوایی، دریایی و ارتش آمریکا علاقه‌مندی خود را به داشتن بمب‌های هسته‌ای ابراز داشتند. ارتش آمریکا بین سالهای 1956 و 1957 متقاضی 151 هزار بمب هسته‌ای بود. ایالات متحده از سال 1945 که اولین بمب اتم خود را آزمایش کرد، تا اواسط دهه 1990 میلادی، دستکم 70 هزار کلاهک هسته‌ای تولید کرده بود. بیشترین تعداد بمب‌های ‌هسته‌ای انبار شده آمریکا مربوط به سال 1967 و معادل 32 هزار و 500 کلاهک اتمی بود. 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

ایالات متحده 65 مدل کلاهک هسته‌ای با 116 سیستم سلاح مختلف تولید کرده است. 25 مدل از کلاهک‌های هسته‌ای به دلیل آنکه سیستمی برای پذیرش و نصب آن وجود نداشت قبل از تولید متوقف شد. بزرگترین بمب اتم آمریکا B-17 و B-24 با وزن تقریبی 42 هزار پوند و قدرتی معادل 10 تا 15 مگاتن تی ان تی و کوچکترین آن W-45 با 51 پوند وزن و قدرت تقریبی 1 کیلو تن تی ان تی است.

اولین سیستم تحویل گیرنده کلاهک‌های هسته‌ای، هواپیماهای B-29 بود که توانایی حمل مدل‌های "پسر کوچک" و "مرد چاق" را داشت. به سرعت هواپیماهایی که توانایی حمل مدل‌های بزرگتری از بمب‌های هسته‌ای را داشتند در نیروی هوایی آمریکا گسترش یافت. هم‌اینک بیش از 40 مدل هواپیمای مختلف نیروی نظامی آمریکا توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند که شامل لیست ذیل است:
*بمب افکن‌های نیروی هوایی آمریکا شامل بمب‌افکن‌های سری B
*جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا
*جنگنده‌های واحدهای دریایی
*هلی‌کوپترها
*هواپیماهای گشت دریایی
*چندین مدل هواپیماهای غیر آمریکایی شامل هواپیماهای نیروی هوایی ناتو
 
 
آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی
 
 
آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی
 
 
آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی
 
 
آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی
 
 
تقریبا گسترش بمب‌های هسته‌ای با توسعه موشک‌های هدایت‌شونده به طور موازی صورت گرفت. تلفیق موشک‌ها با کلاهک‌های هسته‌ای این توانایی را ایجاد کرد تا بمب‌های هسته‌ای اهداف با فاصله‌های دورتر را مورد هدف قرار دهند.

 

امروزه ارتش آمریکا براساس هر ماموریت توانایی استفاده از موشک‌های هسته‌ای در سایز، شکل و برد مختلف را داراست. موشک‌های هوا به زمین، موشک‌های هوا به هوا، موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و موشک‌های ضدبالستیک نمونه‌هایی از کاربرد موشک‌های تلفیقی با کلاهک هسته‌ای در ارتش آمریکاست.

آمریکا تسلیحات اتمی خود را در تمامی حدود گسترش داده است که شامل انواع کالیبرهای توپخانه‌، موشک‌های کوتاه‌برد، موشک‌های دفاع هوایی و حتی مین‌های اتمی است.

نیروی دریایی آمریکا نیز دارای تعداد زیادی تسلیحات اتمی غیر استراتژیک برای ماموریت‌های مختلف است که شامل ماموریت‌های جنگ ضد هوایی و دفاع از نیروهای خودی در میدان نبرد است.

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

***کاهش تسلیحات اتمی آمریکا

پس از رشد شگفت‌انگیز کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا در دهه 1950 و 1960 که تعداد کلاهک‌ها را به 35 هزار و 500 عدد رسانید، یک کاهش محسوس در میزان کلاهک‌های هسته‌ای ذخیره شده آمریکا در دهه 1970 و 1980 رخ داد و تعداد کلاهک‌های آمریکا به 24 تا 28 هزار کلاهک کاهش یافت. آمریکا در حالی کلاهک‌های ذخیره شده خود را کاهش داد که در مقابل کلاهک‌های استراتژیک (کلاهک‌هایی که تنها چند ثانیه زمان برای پرتاب آن نیاز است) را افزایش داد. این افزایش به خصوص در موشک‌های بالستیک MIRV محسوس بود.

آمریکا از دهه 1980 به دلیل سیاست‌های یکجانبه داخلی و همچنین معاهده‌های کنترل تسلیحاتی ایالات متحده با کشورهای دیگر، اقدام به کاهش تسلیحات اتمی خود کرد.

 

مهمترین قراردادهای کاهش تسلیحات اتمی آمریکا شامل موارد ذیل است:
 
*پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF): برطبق گزارش وزارت خارجه آمریکا (اینجا) براساس این قرارداد که از 1 ژوئن 1988 قابل اجرا شد، شوروی و آمریکا متعهد به محدود و امحاء کردن موشک‌های هسته‌ای میانبرد بین 500 تا 5500 کیلومتر شدند. این قرارداد در راستای امنیت بیشتر اروپا در برابر تسلیحات اتمی بود.

 

 

اقدامات طرفین طی قرارداد از این قرار بود:
_موشک‌های میانبرد:
شوروی 826 موشک و آمریکا 689 موشک مستقر شده و ذخیره خود را نابود کردند.
شوروی 608 و آمریکا 282 لانچر (سکوی پرتاب) مستقر یا غیر مستقر خود را نابود کردند.
_موشک‌های کوتاه‌برد:
شوروی 926 و آمریکا 170 موشک مستقر شده و ذخیره خود را امحاء کردند.
شوروی 237 و آمریکا تنها 1 لانچر مستقر یا غیر مستقر خود را نابود کردند.
 
 
آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی
 
آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی
 
 
*قرارداد استارت 1:
 
پیمان استارت در 31 ژانویه 1991 به امضای شوروی و آمریکا رسید. دو طرف طی این قرارداد متعهد به کاهش دو سوم زراتخانه‌‌های هسته‌ای خود شدند. بر طبق قرارداد استارت 1 آمریکا متعهد شد طی 7 سال کلاهک‌های هسته‌ای خود را از 9986 به 8556 عدد و شوروی نیز کلاهک‌های هسته‌ای خود را از 10237 به 6449 عدد کاهش دهند. طبق اعلام دوطرف، در 5 دسامبر 2001 کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی دوطرف به 6000 عدد کاهش یافت.

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

*استارت 3

قرارداد استارت 2 به دلیل اختلافات داخلی دو کشور و نیز خروج "جورج بوش پسر" از پیمان موشک‌های ضدبالستیک در سال 2002، اجرایی نشد. به همین دلیل مقامات دو کشور در 8 آوریل 2010 در "پراگ" پایتخت جمهوری چک قرارداد استارت 3 یا استارت جدید را در دو نسخه یکسان انگلیسی و روسی به امضا رساندند تا از سوء استفاده‌های آینده جلوگیری به عمل آورند. براساس فکت شیت وزارت خارجه آمریکا (اینجا) طرفین پس از 7 سال متعهد شدند:
 
_تعداد موشک‌های بالستیک و زیردریایی هسته‌ای غیرمستقر باید کمتر از 700 فروند باشد.
_موشک‌های بالستیک و زیردریایی دارای کلاهک هسته‌ای دو طرف نباید بیشتر از 1550 عدد باشد.
_موشک‌های بالستیک و زیردریایی غیر مستقر دوطرف باید کمتر از 800 فروند باشد.
 
 

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

***عطش دیوانه‌وار هسته‌ای آمریکا؛ نگرانی جهانی

آمریکا از سال 1945 تا سال 1995 ، 70 هزار کلاهک هسته‌ای تولید کرد که شامل 1150 کلاهکی است که در 1030 آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر هزینه‌های سنگین تولید تسلیحات اتمی، نگهداری زراتخانه اتمی آمریکا قبل از سال 2000 میلادی، سالانه بین 20 تا 25 میلیارد دلار هزینه دربر داشت. این درحالی است که وسعت سرزمینی که آمریکا اقدام به نگه‌داری تجهیزات و بمب‌های هسته‌ای خود می‌کند، بیش از 25 هزار کیلومتر مربع است.

تولید،‌ آزمایش و نگهداری تسلیحات اتمی آمریکا نگرانی‌های داخلی و جهانی زیادی در پی داشته است. مردم ایالت‌های مختلف آمریکا علاوه بر تهدید مقابله با تشعشعات هسته‌ای، میزبان کلاهک‌های بیشماری هستند. بیشترین بمب اتم آمریکا در ایالت‌های نیومکزیکو با 2450 کلاهک، جورجیا با 2000 کلاهک،‌ واشنگتن با 1685 کلاهک‌، نوادا با 1350 کلاهک و داکوتای شمالی با 1140 کلاهک هسته‌ای است. وجود مقادیر زیاد تسلیحات اتمی، اعتراضات گسترده‌ مردم آمریکا را درپی داشت. مقامات آمریکا با بی‌توجهی به این اعتراضات،‌تنها حاضر به پرداخت غرامت به قربانیان هسته‌ای شدند. کاخ سفید در سال 1990 بیش از 200 میلیون دلار غرامت به شهروندان آمریکایی که تحت تاثیر تشعشعات اتمی بودند پرداخت کرد.

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

آتش دیوانگی مسئولان ایالات متحده در دستیابی به سلاح هسته‌ای نه تنها مردم آمریکا،‌بلکه جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد. ایالات متحده که بیشترین آزمایشات خود را در اقیانوس انجام می‌دهد، خسارت‌های بیشماری به محیط زیست و نیز کشورهای مجاور آن وارد می‌کند. در مارس 1954 بمب هسته‌ای "براوو" که یک بمب هیدروژنی بود با قدرت 15 مگاتن در نزدیکی جزایر مارشال آزمایش شد. این آزمایش که صدمات گسترده‌ای به محیط زیست و ساکنان جزایر اطراف وارد نمود، یکی از مخرب‌ترین آزمایشات هسته‌ای تا به امروز محسوب می‌شود.. در سال 1956 واشنگتن نزدیک به 800 میلیون دلار غرامت نقدی و غیر نقدی به جزایر مارشال به خاطر صدمات آزمایشات اتمی پرداخت کرد. آزمایشات متعدد آمریکا در اقسا نقاط دنیا، نارضایتی جهانی را در پی داشته است.(بیشتر بخوانید)

 

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

***اتهام مقامات آمریکایی به ایران

مسئولان آمریکایی درحالی ارگان‌های نظامی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند که خود بیش از 75 هزار کلاهک هسته‌ای تولید کرده‌‌اند، 1150 کلاهک هسته‌ای را مورد آزمایش قرارداده‌‌اند، دوبار علیه مردم بی دفاع سلاح اتمی را بکار برده‌ و نهایتاً بیش از 200 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده‌‌اند. کشوری که هم‌اینک دارای بیش از 7300 کلاهک هسته‌ای است درحالی مدعی نگرانی جهانی از برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است که خود بارها با آزمایشات هسته‌ای در اقیانوس، سبب صدمات محیطی گسترده جهانی شده است.

 مسئولان آمریکایی بارها سامانه‌های موشکی ایران که جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد را مورد انتقاد قرار داده‌اند درحالی که این سامانه‌ها جزء تسلیحات متعارف نظامی محسوب می‌شود. در مقابل نیروی نظامی آمریکا علاوه بر مسلح بودن به هزاران کلاهک هسته‌ای و استفاده از آن در گذشته، حال خود را برابر با جامعه جهان دانسته و از ایران اسلامی به دلیل گسترش تسلیحات دفاعی انتقاد می‌کند. به نظر آنچه سبب نگرانی جامعه جهانی است، هزاران موشک هسته‌ای و زیردریایی‌های مجهز به کلاهک هسته‌ای آمریکاست که هر لحظه امکان نابود کردن دنیا را دارد.

آمریکا؛ دیوانه‌ای با گرز اتمی

 



:: برچسب‌ها: بمب اتم ، کشورهای 5+1 ، تسلیحات اتمی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: