موشک "سانبرن" در یگان‌های دریایی ایران؟ + تصاویر
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 173
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون
سایت اینفورمیشن کلییرینگ هاوس (Information Clearing House) نوشت: "علی شمخانی" وزیر دفاع اسبق ایران هنگامی که در اکتبر سال 2001 از نمایشگاه "مسکو" بازدید می‌کرد درخواست پرتاب آزمایشی این موشک را داد که پس از پرتاب آن توسط فدراسیون روسیه، وزیر دفاع اسبق ایران سفارش خرید تعدادی از موشک‌های "سانبرن" را داد.
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی   گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیروی دریایی هر کشوری ضامن اقتدار  آن کشور بوده و نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران متشکل از ارتش و سپاه پاسداران نیز از این قاعده مستنثی نیستند و لذا فرماندهان و پرسنل نیروی دریایی ارتش (امیردریادار "حبیب‌الله سیاری" و کارکنان نداجا) و سپاه (دریادار پاسدار "علی فدوی" و کارکنان ندسا) تلاش مجدانه‌ای در راستای رسیدن به خودکفایی دفاعی دارند و ساخت موشک‌های ضد کشتی یکی از این موارد بوده که یگان‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران همواره آن را پیگیری می‌کنند.
 
امروز موشک‌های ضد کشتی (Anti Ship Missile) ایران اقتدار کشورمان را در منطقه غرب آسیا اثبات می‌کند و بومی‌سازی موشک ضدکشتی "سانبرن (SS-N-22 Sunburn Anti ship Missile)" نیز در همین راستا است.
 

موشک

**ماجرای موشک "سانبرن" چیست؟
 
درباره ورود این موشک و بومی سازی آن از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاری نیروهای تابعه دو تئوری وجود دارد.
 
تئوری اول این است که در سال 1990 اتحاد جماهیر شوروی سابق که نزدیک فروپاشی بوده به دنبال کمبود ارز موشک ضدکشتی "سانبرن" را به ایران فروخته است که این تئوری قابل تأمل به نظر میرسد؛ زیرا اتحاد جماهیر شوروی سابق در دوران جنگ تحمیلی یکی از کشورهای حامی "صدام  حسین" بوده و لذا پس از جنگ نمی‌توانست به یکباره تغییر موضع دهد و فروش موشک به ایران را آغاز کند.
 
 
**خرید و بومی سازی موشک "ساندرن" با تمهیدات دریابان "شمخانی"
 
 تئوری دوم این است که در سال 2001 میلادی امیردریابان "علی شمخانی" وزیر دفاع و پشتیبانی اسبق ایران در سفر به "مسکو" با خرید این موشک از فدراسیون روسیه تدابیر لازم برای بومی سازی موشک "سانبرن " را اتخاذ کرد که این تئوری به واقعیت نزدیکتر است.

موشک



شاید برای مخاطبان این سوال مطرح شود که چرا تئوری دوم صحیح‌تر است که پاسخ این سوال در گفت‌وگوی اختصاصی امیردریابان "علی شمخانی" وزیر دفاع و پشتیبانی دولت اصلاحات و دبیر شورای عالی امنیت ملی با خبرنگار دفاعی امنیتی   گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   نهفته است. 
 
 
 
**دریابان "شمخانی": زمان عملیاتی کردن موشک "سانبرن" بر عهده مسئولین ارشد نظامی است
 
امیر دریابان "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی   گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره بومی‌سازی موشک "سانبرن" از سوی وی در دوران تصدی وزارتش در دولت اصلاحات اظهار داشت: این یکی از کارهایی بود که ما انجام دادیم. قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران یک توان بومی و مبتنی بر توان بازدارندگی داخلی است.
 

موشک


دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره این که چه زمان از این موشک استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: عملیاتی کردن این موشک و هر توان نظامی دیگری در این حوزه و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی درباره زمان استفاده از آن به عهده مسئولان ارشد نظامی است.



**شبکه تعلیل نظامی: "سانبرن" سریعترین موشک ضد کشتی جهان است

شبکه تحلیل نظامی (Fas) در گزارشی درباره این موشک نوشت: موشک "سانبرن/ موسکیت" سریعترین موشک ضد کشتی جهان است که در گذشته بر روی ناوشکن‌های کلاس "ساورمنی (Sovermenny Destroyer)" و کشتی‌های گشتی "تارانتول (Tarantul Patrol Ship)" نصب شده بود.



موشک

این سایت درباره ویژگی‌های این موشک مطرح کرد: موشک "سانبرن" با برد 250 کیلومتر، سرعت 3 ماخ، وزن 4 هزارو 500 کیلوگرم، طول قریب به 10 متر و طول بال بیش از 2 متر دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است.




موشک



**گلوبال سیکیوریتی:"سانبرن" سه برابر "هارپون" سرعت دارد


سایت گلوبال سیکیوریتی (Global Security) با اشاره به ویژگی‌های موشک "سانبرن" و وزن بیش از 4 تنی آن عنوان داشت: این موشک سریعترین موشک ضد کشتی جهان است که در حالت عادی سه برابر موشک "هارپون (Harpoon Missile)" سرعت دارد و با یک تا دو موشک آن می‌توان یک ناوشکن و با یک تا 5 موشک آن می‌توان یک کشتی 20 هزار تنی را منهدم کرد که البته در این پروسه کشتی مورد تهاجم قرار گرفته تنها 20 تا 50 ثانیه فرصت عکسَ‌العمل دارد.

 

موشک


موشک


**میلیتاری آئرواسپیس: نگرانی‌ها درباره استفاده ایران از موشک ضد کشتی سانبرن علیه آمریکا وجود دارد
 
سایت میلیتاری آئرواسپیس (Military Aerospace) درباره موشک "سانبرن" عنوان داشت: تحلیل‌گران دریایی معتقدند موشک‌های ضد کشتی رادار گریز با وزن سرجنگی بیش از 700 پوند (هر پوند معادل 453/26 گرم) همچون "سانبرن" که از سوی برخی کشورها همچون ایران ممکن است ضد آمریکا استفاده شود باعث نگرانی است.
 
 
**اینفورمیشن کلییرینگ هاوس: "علی شمخانی" سفارش تعدادی موشک "سانبرن" را داده بود
 
سایت اینفورمیشن کلییرینگ هاوس (Information Clearing House)  نوشت: "علی شمخانی" وزیر دفاع اسبق ایران هنگامی که در اکتبر سال 2001 از نمایشگاه "مسکو" بازدید می‌کرد درخواست پرتاب آزمایشی این موشک را داد که پس از پرتاب آن توسط فدراسیون روسیه، وزیر دفاع اسبق ایران سفارش خرید تعدادی از موشک‌های "سانبرن" را داد.


موشک


موشک



جدا از برخی جنگ‌های روانی رسانه‌ها به مسئولین غربی، جمهوری اسلامی ایران با رسیدن به یک جمع بندی در مذاکرات با 1+5 نشان داد که حامی صلح و امنیت و علاقمند به تعامل با جهان است و این درحالی است که موضوع تعامل با جهان منافاتی با افزایش توان بازدارندگی کشورمان در راستای ایجاد صلح پایدار در منطقه غرب آسیا ندارد و قطعا افزایش توان نظامی جمهوری اسلامی ایران تأثیر همفرساز در گسترش امنیت منطقه غرب آسیا خواهد داشت.

 



:: برچسب‌ها: دفاعی ، امنیتی ، موشک ، سانبرن ، باشگاه ، خبرنگاران ، علی شمخانی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: