رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 245
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون
پهپادهای آمریکا بارها در منطقه اقدام به آتش افروزی کرده‌اند. این امر به مرور سبب رقابت کشورهای خاورمیانه برای دستیابی به فناوری هواپیماهای بدون سرنشین شده است.

 

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران،‌ پهپادهای آمریکایی روز پنجشنبه یک خودرو را در یمن هدف قرار دادند که طی آن 5 نفر کشته شدند. این اولین باری نیست که پهپادهای آمریکایی در کشورهای خاورمیانه اقدام به آتش افروزی می‌کنند. پیش از این پهپادهای ایالات متحده بارها عملیات‌هایی را در پاکستان و افغانستان انجام داده بودند. گویا یمن نیز از این پس به زمره کشورهای هدف آمریکا افزوده خواهد شد. 

 
آمریکا از پهپادها نه تنها برای حمله نظامی در منطقه بلکه برای جاسوسی از کشورها از آن استفاده می‌کند. خوشبختانه پدافند نظامی کشورمان توانسته است بارها از جاسوسی این پهپادها جلوگیری و چندین بار اقدام به غنیمت گرفتن هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کند. 

 

رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر

آنچه که ایالات متحده سالهاست با استفاده گسترده از پهپادهای ارتش خود انجام داده، آتش رقابت پهپادها را در منطقه برافروخته است.

 

*** ظهور پهپادهای جنگی 

 

رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر

 

رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر
 
 
 
"پهپاد" ها یا پرنده هدایت پذیر از دور به هواپیماهای بدون سرنشینی اطلاق می‌شود که از راه دور کنترل شوند. اولین بار ارتش اتریش در میانه قرن نوزدهم با ارسال بالون بدون سرنشین حامل بمب، "ونیز" از شهرهای ایتالیا را مورد حمله قرار داد. این آغازی بود بر استفاده از پهپادها در صنعت نظامی دنیا که البته امروزه تکنولوژی‌های پیچیده‌ای را به خود دیده است. از جنگ جهانی اول استفاده از پهپادها در میدان‌های جنگ مرسوم شد اما بدلیل تکنولوژی ساده آن، در ابتدا گستردگی کمی داشت.

 

*** گسترش‌ پهپادهای نظامی در دنیا

 

 
در سال 1973 ارتش آمریکا استفاده از پهپادها را در جنوب شرق آسیا و جنگ ویتنام تأیید کرد. این عمل ایالات متحده به دلیل افزایش کشتار سربازان ارتش بود. آمریکا در آن برهه تلاش داشت تا با صرف هزینه‌های هنگفت در تکنولوژی پهپادها، مانع از کشتار بیشتر سربازان خود شود. 
 
آمریکا تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین را به رژیم صهیونیستی منتقل کرد و پهپادهای این رژیم در جنگ سال 1982 در لبنان، توانستند به طور کامل دفاع هوایی سوریه را خنثی کنند.

 

رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر

جان هارگال در مقاله‌ای که در مارچ 2013 در نشریه "نشنال ژئوگرافیک" منتشر شد اعلام کرد: هواپیماهای بدون سرنشین در بیش از 50 کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد که فعالین تولید کننده در این عرصه پس از آمریکا شامل ایران، چین و رژیم صهیونیستی است.

بیشتر بخوانید 

پهپادهای ایران؛ حافظ منافع ملی

 

رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر

 

 

امیر سرتیپ کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:"در عرصه‌های مختلف نظامی و دفاعی پیشرفت‌های خوبی داشتیم و توان پهپادی و موشکی ایران یک توان بازدارنده است".
 
توانمندان نظامی کشورمان نیز در مقابله با تهدیدات روز افزون غرب اقدام به تولید پهپادهای دفاعی در راستای حفظ امنیت کشور و تمامیت ارضی مملکت نموده‌اند. پهپادهای ابابیل، تلاش، مهاجر، دورنا، باز، تیزپر، سفره ماهی، کرار، صاعقه، طوفان، حماسه، سریر، یسیر، شاهد 129 و فترس تنها نمونه‌هایی از پهپادهای ساخته شده در کشورمان است. 

 

آمریکا؛ زرادخانه بزرگ پهپادها

 

 
تلاش مسئولان نظامی کشور برای مقابله با توانمندی نظامی آمریکا در حالی اتفاق می‌افتد که "دادباز" یکی از نشریات بین‌المللی نظامی در مطلبی در 8 ژانویه 2015 ، اعلام کرد که آمریکا حجم بالایی از پهپادها را در ارتش خود مورد استفاده قرار می‌دهد. لیست زیر تعداد و نوع هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را معرفی می‌کند. 
 

 

 

7362 فروند پهپاد RQ-11 B 
145 فروند پهپاد RQ-12 A 
1137 فروند پهپاد RQ- 20 A 
306 فروند پهپاد RQ- 16
246 فروند پهپاد شکارچی MQ- 1C 
126 فروند پهپاد MQ-9 
491 فروند پهپاد RQ- 7 
34 فروند پهپاد شاهین جهانی RQ- 4 
 

 

بیشتر بخوانید 

 

رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر

 

رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر

 

رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر

 

رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر

درسال 2014 ارتش آمریکا نیازمند بودجه‌‌ای معادل 4.1 میلیارد دلار برای نگهداری و توسعه صنعت نظامی هواپیماهای بدون سرنشین بود.

 

 

پهپادها به دلیل هزینه کمتر نسبت به جنگنده‌ها، در صنعت نظامی کشورها گستردگی زیادی پیدا کرده‌اند. انتظار می‌رود ایالات متحده به دلیل صرفه جویی در هزینه‌های نظامی استفاده از پهپادهای جنگی در ارتش را افزایش دهد. 
در حالی که یک جنگنده F22 120 میلیون دلار خرج روی دست ایالات متحده می‌گذارد، یک پهپاد MQ-9 (معروف به ماشین درو جنگی) تنها 12 میلیون دلار هزینه دارد.

 

**اسرائیل و پهپادهای ترور

 

  
رژیم صهیونیستی دیگر کشور منطقه است که بودجه هنگفتی در صنعت پهپادها هزینه کرده است. این رژیم تروریستی از دیرباز برای بسیاری از ترورهای خود از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کند. پهپاد "شبح" و "پلنگ" از  پهپادهای این رژیم است که علاوه بر شناسایی،‌ کاربرد ترور دارد. مقامات صهیونیستی پهپادهای مهاجم را راهکار حفظ امنیت شهروندان خود می‌دانند.

 

 

در مقابل حزب‌الله لبنان نیز  بعنوان قدرتمندترین گروه مقاومت منطقه، در سال‌های اخیر از چندین مدل پهپاد خود رونمایی کرده است. 
این اقدام موجی از نگرانی‌های صهیونیست‌ها را در پی داشت که نشان دهنده ارزش کار رزمندگان حزب‌الله در موازنه قدرت مقابل ارتش رژیم صهیونیستی بود.

 

رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر

 

عرب‌ها در خواب پهپاد

کشورهای عربی منطقه که خود را دل خوش به تسلیحات غربی‌ کرده‌اند، نتوانسته اند با پول‌های نفتی خود به پهپادهای آمریکایی دست یابند. آمریکا در سال 2011 در بیابان‌های "الربع الخالی" در نزدیکی مرز یمن در عربستان پایگاهی را جهت استقرار پهپادهای خود طراحی کرد که به واسطه تپه‌های شنی کاملاً استتار شده است. ایالات متحده بسیاری از عملیات‌های خود در غرب خاورمیانه را از این پایگاه انجام می‌دهد.

رقابت پهپادهای آمریکا و کشورهای خاورمیانه + تصاویر

 

 کارشناسان معتقدند با وجود همکاری رژیم سعودی با آمریکا،‌ ایالات متحده به دلیل تصویب کنگره مبنی بر عدم فروش تسلیحات راهبردی از دراختیار قرار دادن پهپادهای نظامی به این رژیم خودداری کرده است.

برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز،‌ در دیدارهای خود با مقامات آمریکایی خواستار در اختیار گرفتن پهپادها برای کاربردهای نظامی و جاسوسی بوده‌اند اما ایالات متحده از این کار امتناع کرده است.

در این میان امارات متحده عربی در تلاش برای دستیابی به فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، از سال 2014 اعلام کرد در یک رقابت بین‌المللی، سالانه یک میلیون دلار جایزه به شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد که در زمینه تولید پهپادها برای استفاده بشر دوستانه اقدام کنند. دولت امارات در حالی این اقدام را تشویقی برای استفاده مفید و مثبت از تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین می‌داند، که به نظر می‌رسد این کشور در پس فعالیت خیرخواهانه خود تلاش دارد به فناوری لازم برای ساخت پهپادهای نظامی پی ببرد. 



:: برچسب‌ها: دفاعی امنیتی ، باشگاه خبرنگاران ، اخبار سیاسی , پهباد ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: