اسراییل فقط می‌تواندچشم ایران راکبودکند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اسراییل فقط می‌تواندچشم ایران راکبودکند
نوشته شده در سه شنبه 13 مرداد 1394
بازدید : 173
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

«لئون پانتا» وزیر دفاع سابق و رئیس اسبق آژانس مرکزی اطلاعات ایالت متحده آمریکا (CIA) از جمله دولتمردانی است که در مقاطعی حساس نقش اصلی را در دستگاه امنیتی دفاعی این کشور ایفا کرده است. 
وی از سال 2009 و به مدت 2 سال ریاست CIA و از بیست و دوم ژوئن سال 2011 وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا بوده است. 
از جمله سوابق دیگر وی می‌توان به فعالیت در گروه مطالعات عراق در کمیته دو حزبی کنگره آمریکا و همچنین فعالیت در «شورای ملی مشاوران مرکز سیاست امنیت ملی» و همچنین بورس نیویورک اشاره کرد.
در دوره‌ ریاست پانتا بر سازمان سیا، مسئله هسته‌ای ایران و تهدیدات پیاپی رژیم صهیونیستی در راستای حمله نظامی یکی از مهمترین مسائل امنیتی آمریکا بود. همچنین در مقطعی که او وزارت دفاع آمریکا را برعهده داشت ایالات متحده آمریکا از خاک عراق عقب نشست و به صورت رسمی به حضور اشغالگرانه خود در خاک این کشور پایان داد. 
وی پس از بازنشستگی از وزارت دفاع، کتابی را از خاطرات خود به نام «جنگ های ارزنده» منتشر کرد که در آن اوباما را به دلیل عدم موضعگیری‌ صحیح در قبال وقایع سوریه مورد انتقاد قرار داده است. 

*وقتی آمریکایی‌ها، اسراییلی‌ها از توهم خارج می‌کنند 

اخیرا پانتا مصاحبه‌ای را با «چارلی رز» خبرنگار شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» در محل شورای روابط خارجی آمریکا انجام داده است که در آن بعضی مسائل مهم در قبال ایران در طول دوران مسئولیت خود را بیان کرده است. 
پانتا در قسمتی از مصاحبه خود در خصوص حمله احتمالی اسرائیل به ایران از تلاش جدی آمریکا برای منصرف کردن اسرائیل به حمله نظامی به ایران سخن گفته است.این بازه زمانی مرتبط با مفطعی است که ایهود باراک و بنیامین نتانیاهو تصمیم به حمله نظامی به ایران گرفته بودند اما دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به خصوص موساد آنها را از این حمله منصرف کردند. 
به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در ارائه تصویر صحیح از قدرت نظامی اسرائیل به آنان نقش مهمی را ایفا کرده‌ باشند.
بعدها رسانه‌های رژیم صهیونیستی بر این نکته تاکید کردند که این روند از سوی وزرای بعدی دفاع آمریکا نیز پیگیری شد و آنان بر ضرورت ناتوانی اسرائیل در این باره تاکید کردند. 

*اسراییل فقط می‌توانند چشم ایران را کبود کنند 

پانتا در مصاحبه خود در پاسخ به سوال چارلی رز در این باره که «اسرائیل چه روزی خواهد گفت که ما دیگر برای حمله نظامی به ایران نمی‌توانیم منتظر آمریکا باشیم» می‌گوید: وقتی من وزیر دفاع بودم، آنان به مرحله‌ای رسیدند که ما تصور کردیم حقیقتا احساس می‌کنند بسیار مهم است که بلافاصله به ایران و توانایی‌های هسته‌ای ایران حمله شود. 
به عقیده من آنان نگران آنچه ما آن را «مسیر سریع» می‌خوانیم، بوده‌اند مبنی بر اینکه اگر ایران تصمیم بگیرد سلاح هسته‌ای تولید کند، بتواند این کار را در مدت زمان کوتاه انجام دهد.
اسرائیل احساس می‌کرد که نمی‌خواهد به ایران اجازه دهد این توانایی و قابلیت را داشته باشد. 
ما در گفت‌وگوهای طولانی با آنان درگیر شدیم و اشاره کردیم که شما می‌توانید چشم آنها را کبود کنید اما قادر نخواهید بود چنانکه ما می‌توانیم تمام قابلیت‌های هسته‌ای آنان را نابود کنید
به نظر من اسرائیلی‌ها این مطلب را دریافتند و این تصمیم را گرفتند که فضا را به ما بدهند زیرا به این باور رسیده بودند که ما خودمان اگر متوجه شدیم ایران تصمیم گرفته است سلاح هسته‌ای تولید کند، این کار را خواهیم کرد.
 

*بسیار مشتاقم فرصتی برای صحبت با سردار سلیمانی داشته باشم 

پانتا در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص توافق با ایران می‌گوید که من دوست دارم امیدوار باشم و دعا کنم که توافقی صورت گیرد. 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره توافق احتمالی و فاصله آنها با یکدیگر می‌گوید من همواره درباره ایران و مقاصد آن در سراسر جهان نگرانی داشته‌ام زیرا صادقانه بگویم من نیروی قدس (سپاه پاسداران) را دیده‌ام که عملیات مخفی پلیسی آنان است. 
وزیر دفاع اسبق آمریکا درباره اینکه آیا شما دوست دارید با سردار سلیمانی گفت‌وگویی داشته باشید می‌گوید: 

من بسیار مشتاقم فرصتی برای صحبت با او داشته باشم.
 

 

*با مشتریان خطرناکی طرفیم 

پانتا در ادامه تصریح می‌کند: آنان مشتریان خطرناکی هستند که ما بخواهیم با آنها تعامل کنیم. 

به نظر من ما باید درک کنیم که هیچ راهی برای ما وجود ندارد که به آنان اجازه دهیم قابلیت هسته‌ای خود را توسعه دهند و یقینا نباید بگذاریم سلاح هسته‌ای تولید کنند.
 
جورج بوش طی فرمانی در سال 2006 فرمان از بین بردن افراد سپاه قدس را در عراق صادر کرد، اما هیچ گاه مدرکی از فعالیت های نیروی قدس ایران در عراق بدست نیاورد. 
با وجود ادعاهای فراوان آمریکایی ها در این باره، هیچ شخصیت ایرانی از سوی آنان در عراق دستگیر نشد و تنها دست آویزی برای شکست های آمریکا در برابر ملت عراق باقی ماند. 

*سئوالی که بی پاسخ می‌ماند 

در نهایت وزیر دفاع آمریکا در این مصاحبه، پاسخی به این سوال نمی‌دهد که توانایی‌های نظامی ایران تا چه اندازه اسرائیل را بعد از کبود کردن چشم آن مورد تهدید قرار می‌دهد؟ 

اما بدون تردید این نکته مسلم است که توانایی پاسخ متقابل ایران در مقابل اسرائیل است که آمریکایی‌ها را از حمله مستقیم به ایران بازداشته است.
 
نکته‌ای که پانتا به آن هیچگاه اشاره نکرد این است که حتی حمله نظامی آمریکا و صدمه جدی به توانمندی‌های هسته‌ای ایران، پایگاه‌های نظامی این کشور را با تهدید متقابل روبرو خواهد کرد؛ پایگاههایی که تعداد آنها در مناطق اطراف ایران کم نیست. 
این مساله (موشک‌باران پایگاههای آمریکا در منطقه) بارها در شبیه‌سازی‌های اندیشکده‌های معتبر آمریکایی تکرار شده است که در صورت حمله آمریکا به ایران خسارات آنان فرای حد تصور مقامات کاخ سفید خواهد بود. 






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: