آشنایی با بزرگترین سازمانذ نظامی جهان ناتو
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آشنایی با بزرگترین سازمانذ نظامی جهان ناتو
نوشته شده در پنج شنبه 15 مرداد 1394
بازدید : 159
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

سازمان ناتو بزرگترین و مجهزترین نیروی نظامی جهان را تشکیل می‌دهد

جنگ سرد پایان یافته و تهدید بلوک شرق نیز دیگر وجود ندارد. با این حال این سازمان به حیات خود ادامه می‌دهد و با ارائه بازتعریفی از خود به مثابه حافظ نظم نوین کنونی، ظاهرا مأموریت خود را تا ابد تمدید نموده است. این اتحاد نظامی که بزرگترین قدرت نظامی جهان را در اختیار دارد. برخلاف هدف اولیه این اتحاد نظامی، جهان پس از پایان جنگ سرد بود که اعمال قدرت آن را به عینه مشاهده نمود. ابتدا در یوگوسلاوی و سپس در پاکستان، افغانستان و لیبی جنگ‌های ناتو یکی پس از دیگری آغاز گشتند. در گزارش حاضر سعی می‌گردد تا پرده از جنایت‌های ناتو، بزرگترین گروه تروریستی جهان، برداشته شود.

 


تظاهرات مردم آمریکا علیه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حین برگزاری نشست شیکاگو

 

 

تاریخچه مختصر

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو (North Atlantic Treaty Organization) در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میلادی با هدف دفاع جمعی پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون ۲۸ عضو دارد. قلب پیمان ناتو ماده پنج آن است که در آن کشورهای امضا کننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کرده و به مقابله با آن برخیزند.

 


نقشه کشورهای عضو ناتو و تاریخ پیوستن آنها

هم‌اکنون سازمان ناتو با برخورداری از 26 عضو در اروپا و آمریکای شمالی بزرگترین نیروی نظامی جهان را تشکیل داده است

از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ میلادی، ده کشور کمونیستی سابق به عضویت ناتو در آمدند و شمار اعضای ناتو به بیست و شش کشور افزایش یافت. در سال ۲۰۰۸ تلاش‌هایی برای گسترش ناتو به حوزه بالتیک و پیشروی مرزهای ناتو به نزدیکی مرزهای روسیه انجام گرفت که در این بین با شروع مذاکرات برای عضویت سه کشور آلبانی، کرواسی و مقدونیه در ناتو موافقت شد ولی درابتدا مخالفت‌هایی با عضویت گرجستان و اوکراین که هم‌مرز با روسیه می‌باشند صورت گرفت در نهایت پس از شروع جنگ اوستیای جنوبی ۲۰۰۸ حمایت‌ها برای عضویت گرجستان افزایش یافت. در پی تصمیم کشورهای ناتو برای استقرار موشک‌های بالستیک در لهستان روابط این سازمان با روسیه به شدت تضعیف گشت.

 


راسموسن، دبیرکل ناتو، در کنار هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا

انتخاب راسموسن که از انتشار کاریکاتورهای ضداسلامی در دانمارک حمایت کرده بود انتقادهای زیادی را متوجه ناتو ساخت

 

 

حملات هوایی ناتو در جنگ بوسنی و کوزوو

در سال 1995 نیروهای ناتو با توسل به قطعنامه‌های شورای امنیت و پس از اینکه نیروهای صرب به مدت چهار سال به نسل‌کشی مسلمانان بوسنی پرداختند، وارد یکسری عملیات‌های محدود علیه نیروهای صرب شد. البته انگیزه بیشتر این عملیات‌ها نه حفظ جان مسلمانان بلکه حفاظت از نیروهای سازمان ملل مستقر در منطقه و نیز ارائه چهره‌ای انسان‌دوستانه از خود به رسانه‌های جمعی بود که گزارشات زیادی را در مورد نسل‌کشی مسلمانان دریافت و پخش می‌کردند. این اولین بار پس از تأسیس سازمان ناتو بود که نیروهای آن وارد عملیات رزمی می‌شدند. کشورهای عضو ناتو چندین سال قبل درخواست استقرار نیروهای‌شان در بوسنی و هرزگوین و کرواسی را که از جانب علی عزت بگوویچ، رئیس جمهور بوسنی، مطرح شده بود رد کرده بودند. این در حالی است که 15 سال بعد نیروهای ناتو بدون اینکه منتظر اجازه سازمان ملل بمانند دست به حملات هوایی علیه قذافی زدند و البته این بار نیز هدف جنگ روانی برای کسب محبوبیت و نیز تأمین امنیت چاه‌های نفتی بود.

 


تصاویری از گورهای دسته‌جمعی نسل‌کشی مسلمانان بوسنی و هرزگووین

کشورهای عضو ناتو 4 سال تمام بدون اینکه اقدامی نمایند نظاره‌گر این جنایت‌ها بودند

به گزارش "دیدبان حقوق بشر" در حدود 489 الی 128 غیرنظامی یوگوسلاوی طی عملیات معروف به "عملیات نیروهای ائتلاف" کشته شدند. این عملیات در پی حمله نیروهای صرب به کوزوو و عدم اجابت آتش بس از جانب نیروهای اسلوبودان میلسوییچ انجام گرفت. 278 الی 317 نفر از این قربانیان آوارگانی بودند که برای نجات جان خود، خانه و کاشانه خویش را رها کرده بودند اما در دام آتش نیروهای ناتو گرفتار آمدند. البته رسانه‌های صربستان این رقم را تا 2500 نفر اعلام کردند.

 


تصاویری از حمله نیروهای ناتو به مناطق مسکونی بلگراد و حومه آن

این حملات چونان نوشدارویی پس از مرگ برای ساکنین کوزوو بودند

نیروهای ناتو، ۷٨ روز جمهوری یوگسلاوی را بمباران کردند. در این عملیات، ۱۱۰۰ هواپیمای جنگی با انجام ٢۵٢۰۰ پرواز،ژراههای مواصلاتی، پل‌ها، زیر ساخت‌های شهری، نیروگاه‌های برق، مدارس، بیمارستان‌ها، مناطق مسکونی، فرستنده رادیو تلویزیونی بلگراد، تأسیسات نظامی و حتی سفارت چین را هدف بمب‌های خود قراردادند، که همه اینها طبق تعاریف بین‌المللی تروریسم دولتی شناخته می‌شوند. در این بمباران‌ها ٢۵هزار تن موادمنفجره، از جمله بمب‌های خوشه‌ای و بمب‌های حاوی اورانیوم رقیق شده بر خاک این کشور ریخته شد.

 

 

تصاویری از حملات شبانه ناتو به بلگراد

(برای دانلود اینجا کلیک کنید)

 

 

حملات پهپادها و نیروهای ناتو تحت امر آمریکا به پاکستان

اگرچه آمار و ارقام رسمی تعداد کشته شدگان غیرنظامی پاکستان را در حدود 479 الی 811 نفر اعلام داشته‌اند اما رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان، اخیرا اعلام داشته است که اکثریت افرادی که در این حملات جان خود را از دست داده‌اند غیرنظامی‌های بی‌گناه هستند. به گفته مالک، تنها در حدود 20 درصد از کشته شدگان افراد شبه‌نظامی هستند. مالک طی سخنانی در بیرون پارلمان پاکستان اعلام داشت که در حدود 336 حمله در پاکستان انجام گرفته که طی آن 2300 نفر کشته شده‌اند. حملات پهپادهای نیروهای تحت امر آمریکا تاکنون اعتراضات زیادی را از جانب مقامات و مردم پاکستان برانگیخته است. البته حمله به پاکستانی‌ها تنها محدود به پهپادها نشده است. در عملیات‌های متعددی که تاکنون توسط نیروهای ناتو در مرز بین افغانستان و پاکستان انجام گرفته است مناطق قبایلی پاکستان بارها مورد اصابت آتش خمپاره و توپخانه ناتو قرار گرفته و ده‌ها نفر از غیرنظامیان ساکن در این مناطق جان خود را از دست داده‌اند.


تظاهرات مردمی در پاکستان در اعتراض به حملات هواپیماهای بدون سرنشین ناتو و آمریکا

اما نیروهای ناتو نه فقط غیرنظامیان پاکستانی بلکه ارتش پاکستان را نیز هدف حملات خود قرار داده‌اند. در نوامبر سال 2001 نیروهای ناتو با حمله به نیروهای نظامی پاکستانی مستقر در مرز افغانستان و پاکستان به سوی دو ایستگاه بازرسی آنها آتش گشوده، 24 سرباز پاکستانی را کشته و 13 نفر دیگر را زخمی نمودند. پس از این حمله که طی آن دو تن از افسران بلند پایه ارتش پاکستان نیز کشته شدند، روابط پاکستان و آمریکا رو به وخامت نهاد. پاکستان واکنشی خشمگینانه به این حمله نیروهای ناتو نشان داده و آن را متناقض حاکمیت ملی آن کشور و تعهد نیروهای بین المللی در افغانستان دانسته است. فرمانده ارتش پاکستان نیز به نيروهاي پاکستاني دستور داد، تدابير لازم را براي اقدامات تلافي جويانه در صورت تکرار اين گونه حملات ناتو، اتخاذ کنند. افکار عمومی پاکستان با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در سراسر کشور واکنش نشان دادند و متعاقب این امر پایگاه هوایی شمسی و نیز خطوط تدارکاتی نیروهای ناتو مسدود گشتند.

 

 

تصاویر دو ایستگاه بازرسی ارتش پاکستان در مرز افغانستان پس از حملات نیروهای ناتو

برای دانلود اینجا کلیک کنید

 

 

جنگ ناتو در افغانستان؛ بخش اعظمی از تلفات غیرنظامیان هستند

در سال 2001، نیروهای ناتو تحت فرماندهی آمریکا به بهانه مبارزه با تروریست‌هایی که تا چندی پیش آنها را به رسمیت شناخته و مورد حمایت قرار داده بودند به افغانستان حمله برده و این کشور را به اشغال خود درآوردند، اشغالی که تاکنون ادامه یافته است. اما این حملات بیش از هر چیزی جنایتی علیه مردم بی دفاع افغانستان بودند که به مدت چندین دهه در زیر چکمه‌های سربازان ابرقدرت‌های شرق و غرب قرار گرفته اند. بنا بر گزارش‌ها تاکنون ده‌ها هزارتن از مردم بی‌گناه این کشور قربانی حملات ناتو و هم‌پیمانان آمریکا شده‌اند.

 


تصاویری از ویرانی‌ها و اجساد باقیمانده از حملات نیروهای ناتو در افغانستان

آمار شمار قربانيان غير نظامي افغان بين سال هاي 2001 ميلادي تا 2003 ميلادي را رقمي معدل 6/300 الی 23/600 نفر برآورد كرده‌اند. در سال 2006 ميلادي ناظر حقوق بشر كشته شدن 4/400 غير نظامي را در پي حملات نيروهاي آمريكايي و ناتو به شبه نظاميان طالبان اعلام كرد. خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در همين سال به نقل از مقامات دولت افغانستان و سازمان ناتو اين تعداد را چهار هزار غيرنظامي اعلام كرد.

در سال 2007 ميلادي ناظر حقوق بشر شمار كشته شدگان غير نظامي در افغانستان كه بطور مستقيم توسط سربازان ناتو و آمريكايي كشته شدند، 434 نفر اعلام كرد كه 321 نفر از اين افراد در حملات هوايي جان باخته اند. در همين حال دفتر نمايندگي سازمان ملل متحد در افغانستان شمار كشته شدگان را 700 نفر اعلام كرد. در حالي كه به گفته استاد دانشگاه نيو همپشاير شمار كشته شدگان غير نظامي افغان در اين سال 5/700 تا 6/500 نفر، بوده است. در همين حال در 27 تير ماه سال گذشته، سازمان ملل متحد، در گزارشي از افزايش 15 درصدي شمار تلفات غيرنظاميان در افغانستان در شش ماهه نخست سال 2011 ميلادي نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن خبر داد. 'استفان دي‌ ميستورا' نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در افغانستان، با ارائه گزارشي در كابل، گفت كه در شش ماه نخست سال جاري 1/462 غير نظامي افغان در اثر انفجار، تير‌اندازي و حملات هوايي جان خود را از دست داده‌اند.

 


اعتراض مردم افغانستان به حضور نیروهای ناتو در کشورشان

 

و اما لیست حملات ناتو به غیرنظامیان در سال جاری میلادی چنین است (بر اساس گزارش‌های رسمی):

· 8 فوریه 2012 – هفت کودک و یک بزرگسال در حملات نیروهای ایساف در استان کاپیسا کشته شدند.

· 17 فوریه 2012 – شش غیرنظامی شامل یک زن و کودک در حمله هوایی شبانه نیروهای ناتو در استان کونار کشته شدند.

· 11 مارس 2012 – 16 غیرنظامی شامل زنان و کودکان توسط یک سرباز آمریکایی در استان قندهار به قتل رسیدند.

· 27 می 2012 – هشت عضو یک خانواده افغان، شامل شش کودک و یک زن، طی حمله هوایی ناتو در شرق افغانستان به قتل رسیدند.

· 2 جولای 2012 – هشت عضو یک خانواده افغان شامل شش کودک و دو زن طی حمله هوایی ناتو در شرق افغانستان کشته شدند.

· 2 جولای 2012 – سه مغازه‌دار طی حمله هوایی نیروهای ناتو در منطقه چارخ در شرق افغانستان کشته شدند.

· سپتامبر 2012 – ناتو طی حمله هوایی به لاغمن هشت زن را کشته و هفت زن دیگر را نیز زخمی نمود.

 

 

گزارشی از کشتار ده‌ها افغان بدست نیروهای ناتو در سال 2010

برای دانلود اینجا کلیک کنید

 

 

مداخله نظامی ناتو در لیبی

در سال 2001 شورای امنیت سازمان با صدور قطعنامه 1973 به سازمان ناتو اجازه داد که به منظور حفظ جان غیرنظامی‌های در معرض حمله دست به عملیات‌های نظامی هوایی در لیبی بزند. نیرویهای ناتو تا زمان پایان عملیات در حدود 26/000 پرواز و 9/600 مأموریت تهاجمی انجام داده و در حدود 5/900 هدف را قبل از پایان حملات هوایی در 31 اکتبر انجام دادند.

 


صحنه‌هایی از ویرانی‌های به بار آمده طی حملات هوایی ناتو در لیبی

گزارش‌هایی که در سال جاری توسط سازمان‌های مستقل حقوق بشری خاورمیانه انجام گرفته‌اند نشان می‌دهند که نیروهای ناتو در زمان بمباران شهرهای لیبی مرتکب جنایات جنگی و نیز نقض حقوق بشری شده‌اند. گزارشی که توسط "سازمان عربی حقوق بشر"، "مرکز فلسطینی حقوق بشر" و "کنسرسیوم کمک‌های حقوقی بین‌المللی" و با همکاری تعداد زیادی از متخصصین حقوق بین المللی و حقوق بشر منتظر شد، ثابت نمود که نیروهای ناتو طی دوران جنگ لیبی دست به کشتار تعداد زیادی از غیرنظامی‌های لیبی زده‌اند.

 


سازمان‌های مستقل حقوق بشری خاورمیانه به مانند (از چپ به راست) سازمان عربی حقوق بشر"، "مرکز فلسطینی حقوق بشر" و "کنسرسیوم کمک‌های حقوقی بین‌المللی" با انتشار گزارشی نسبت به کشتار غیرنظامیان لیبی توسط نیروهای ناتو اعتراض نمودند.

"هیأت جامعه مدنی مستقل اعزامی به لیبی" (متشکل از سه سازمان فوق) پس اط مصاحبه قربانیان حملات و پس از دیدار اماکن مورد هدف ناتو، اعلام داشت که سازمان ناتو بسیاری از اهداف غیرنظامی را به عنوان اهداف نظامی طبقه‌بندی نموده است.

البته علاوه بر سازمان‌های حقوق بشری خاورمیانه‌ای، سایر سازمان های بین‌المللی به مانند "دیده‌بان حقوق بشر" و "عفو بین‌الملل" نیز با انجام تحقیقات مستقل به افشای حملات هواپیماهای ناتو به اهداف غیرنظایمی پرداختند.

 


"عفو بین‌المللی" و "دیده‌بان حقوق بشر" جزو سازمان‌های بین‌المللی هستند که کشتار غیرنظامیان لیبی توسط ناتو را محکوم نموده‌اند.

سازمان "عفو بین‌الملل" در گزارش خود اعلام داشته که، "سازمان ناتو تحقیقات مناسبی در مورد مرگ غیرنظامی ها بر اثر حملات هوایی طی عملیات هفت ماهه انجام نداده و غرامتی به قربانیان این حوادث پرداخت نکرده است." به گزارش عفو بین‌الملل، تعداد زیادی از مردم لیبی که در جنگ دخیل نبودند طی بمباران‌های ناتو کشته و یا زخمی شده‌اند در حالیکه هیچگونه تحقیقاتی در مورد آنها صورت نگرفته است.

به گزارش "دیدبان حقوق بشر" تنها در یکی از این حملات نیروهای ناتو حداقل هشت مجموعه مسکونی را بدون اینکه نشانی از فعالیت‌های نظامی یا خصمانه در آن مشاهده شود مورد حمله قرار داد. طی این حمله 72 غیرنظامی شامل 24 کودک را به قتل رساند. علی‌رغم درخواست‌‌های مکرر نهادهای حقوق بشری مقامات ناتو از انجام تحقیقات در مورد این حوادث سرباز زدند.

 

 

سوریه هدف جدید ناتو؟

کشورهای عضو پیمان ناتو از زمان آغاز درگیری‌های داخلی در سوریه حمایت بی‌قید و شرطی را از شبه‌نظامیان تروریست سوری آغاز نموده‌اند. علاوه بر هجمه رسانه‌ای شدید کشورهای عضو ناتو علیه دولت بشار اسد، اسنادی که اخیرا توسط ویکیلیکس منتشر شده‌اند نشان می‌دهد که ناتو دست به حمایت های اطلاعاتی و لجستیکی از نیروهای شبه نظامی مخالف دولت اسد زده است.


آیا سوریه تبدیل به میدان جنگی جدید ناتو خواهد شد؟

ناتو به پیشقراولی ترکیه سیاست‌هایی کاملا خصمانه در قبال دولت مشروع سوریه در پی گرفته است و اخیرا با تصویب ارسال موشک‌های پاترویوت به مرز سوریه باعث افزایش تنش‌ها در منطقه گشته است. یقینا سوریه – و اصابت چند خمپاره به مناطقی از ترکیه به صورت تصادفی – نمی‌تواند به مثابه تهدیدی برای ترکیه قلمداد گردد زیرا این کشور به هیچ وجه در صدد اغاز یک ماجراجویی نظامی علیه ترکیه نیست. اما آیا سازمان ناتو هم قصد پرهیز از رویارویی نظامی دارد؟ جواب آنها هم اکنون امید به پیروزی شبه‌نظامیان سوری بسته اند اما ایا در صورت مشاهده شکست قریب الوقوع آنها نیز به فعالیت‌های کنونی بسنده خواهند کرد؟ آینده پاسخ این سؤال را خواهد داد...

 





مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: