آشنائی با بمب های هدایت شونده روسی - KAB
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آشنائی با بمب های هدایت شونده روسی - KAB
نوشته شده در چهار شنبه 14 مرداد 1394
بازدید : 184
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

بمب لیزری نیمه فعال GBU-10/B Paveway II آشیانه یاب ساخت كارخانه Texas Instruments

برای بمب های مذكور بسته های مختلفی از سامانه های جستجو/ هدایت در دسترس می باشد كه می تواند با انواع كلاهك های جنگی مختلف تركیب شوند . در این حالت بهترین تركیب را با توجه به شرایط ماموریت می توان برگزید . به گزارش منابع روس علاوه بر تلویزیون دید در روز ، می توان بسته ای از سامانه های نیمه فعال اشیانه یاب لیزری و نیز سامانه هدایت داخلی ماهواره ای ، به همراه یك رادار جستجوگر فعال میلیمتری و نیز جستجوگر تصویری مادون قرمز (IIR) را نیز به بمب های مذكور افزود. 

جنگنده بمب افكن های Su-27/30 Flanker و نیز بمب افكن Su-34 Fullback برای حمل 6 بمب KAB-500 یا 3 بمب KAB-1500 در آویزگاه های شماره 3 و 4 زیربال ، و آویزگاه های 9 و 10 زیربدنه و نیز آویزگاه های مركزی شماره 1 و 2 تطبیق داده شده اند. بمب های KAB-500 بر روی آداپتورهای BD-3U و بمب های KAB-1500 بر روی آداپتورهای BD4 قرار می گیرند. غلاف انتقال اطلاعات APK-9E Tekon كه برای اینگونه بمب های مورد استفاده است در زیر آویزگاه شماره 9 نصب می شود. غلاف دیگری موسوم به Thales Damocles نیز در همان نقطه قابل وصل است. 

صنایع روسی توانسته اند یك سری از غلاف های تولید لیزر همچون Klyon PM/PS, Kaira 24M, I-25 Shkval و یا غلاف هدفگیری همچون Sapsan-E را تولید نمایند. اخیرا امتیاز تولید غلاف  Thales Damocles ( تحت لیسانس فرانسه ) نیز اخذ گردیده كه به همراه تجهیزات اختلال لیزر و جستجوگرهای كد كننده روسی تولید می گردند.


روسیه غلاف های پیشرفته جوینده حرارتی / هدفگیری لیزری فرانسوی Thales Damocles را تحت لیسانس تولید می كند . جنگنده بمب افكن های Su-30MKM  سفارش مالزی به این غلاف ها تجهیز شده اند.  


فن آوری انطباق و انتقال تصویر برای نخستین بار در استفاده از سلاح های هدایت شونده عملیاتی و در زمانی كه ایالات متحده موشك های بالستیك هدایت شونده موسوم به  Pershing II ، مجهز به سامانه RADAC (RADar Area Correlator) را كه تصاویر ذخیره شده از هدف را با تصاویر گرفته شده از رادار جستجوگر منطبق می ساخت ، بكار گرفته شد. همزمان نیروی دریائی ایالات متحده سامانه پیشرفته SMAC/DSMAC (Scene Matching Area Correlator) را به صورت موازی بر روی موشك های كروز RGM-109 Tomahawk نصب نمود تا مكمل سامانه اینرسیائی موسوم به TERCOM گردد.




جستجوگر ارتباط دهنده الكترو اپتیكال نصب شونده بر روی موشك بالستیك روسی اسكندر E

 

فن آوری انطباق و انتقال تصویر به دلیل توانائی در استخراج جزئیات از روی تصویر بدست آمده و ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین تصاویر موجود از هدف در حافظه با تصاویر مستقیم بدست آمده از آن ، به صورت بالقوه دارای دقت بسیار بالائی است . آزمایشاتی كه بتازگی نیروی دریائی ایالات متحده آزمایشاتی بر روی سامانه انتقال تصویر موسوم به DAMASK بر روی جستجوگر JDAM  انجام داده است ، توانسته بالاترین میزان دقت ممكن را در میان بمب های هدایت شونده بدست آورد. 


پیشرفت اساسی كه بر روی فن آوری جستجو و انطباق بدست آمده این است كه می توان آن را بر علیه اهدافی با قدرت مقایسه بسیار كم یا اصلا بدون امكان مقایسه و صرفا با استفاده از مختصات بدست آمده از طریق انتقال و انتقال تصاویر ( مستقیم )  با وضوح مناسب بكار برد. این پیشرفت عمده ای در مقابل شیوه های سنتی قفل بر روی تصاویر است كه برای نخستین بار توسط ایالات متحده در جنگ ویتنام با استفاده از گونه هائی از تسلیحات هدایت تلویزیونی بكار گرفته می شد. جستجوگرهای مقایسه ای سابقه ای طولانی در گم كردن هدف با وضوح كم دارند.

روسها ( شوروی سابق ) سرمایه گذاری كلانی را بر روی چنین فن آوری انجام داده و آن را بر روی گستره ای از طرح های پیشرفته ، كه برخی از قبل عملیاتی شده بودند بكار بستند.  در این رابطه می توان بمب های هدایت تلویزیونی  KAB-1500K و  KAB-500K را بهترین مصداق برای این امر دانست . این فن آوری بر روی موشك بالستیك اسكندر E نیز بكار گرفته شده است. همچنین این فن آوری بر روی موشك های زیردریائی پرتاب برای حمله با شناورها  نیز بكار گرفته شده است . همچنین گفته شده كه این فن آوری توسط ارتش چین بر روی موشك های هدایت پذیر DF-21 نیز مورد استفاده قرار گرفته است .




دقت و نقطه زنی بمب های هدایت لیزری 

ویژگی های بمب های KAB-1500, KAB-500

 

مشخصات و ویژگی بمب های KAB-1500, KAB-500 به تفكیك در جدول ذیل نمایش داده شده است

 

 

مشخصات جستجوگرهای الكترواپتیكال ساخت OAO در جدول ذیل نمایش داده شده است

 

 

مشخصات جستجوگرهای الكترو اپتیكی سری Krym توسط شركت OAO Impuls ساخته شده اند در جدول زیر نمایش داده شده اند

 

 



جستجوگر نیمه فعال هدایت لیزری 27N ( تصویر از Rosoboronexport ) 


جستجوگر هدایت لیزری Paveway II – ساخت Raytheon


جستجوگر نیمه فعال هدایت لیزری 24N1 ( تصویر از Rosoboronexport )


جستجوگر نیمه فعال هدایت لیزری Paveway III – ساخت Raytheon


جستجوگر تلویزیونی بمب KAB-500Kr  . به ف_ * ل*_ ت ر محافظ نوری كه روی تجهیزات تصویربرداری را پوشش داده توجه كنید.






بمب های هوشمند سری KAB-1500LG-Pr-E / KAB-1500LG-F-E / KAB-1500LG-OD-E 



بمب KTRV KAB-1500LG-F-E با باله های جمع شده برای نخستین بار در نمایشگاه MAKS 2009 در معرض دید قرار گرفته است


بمب جدید KAB-1500LG ، بمبی است لیزری با جستجوگر نیمه فعال آشیانه یاب به وزن 1500 كیلوگرم كه با هدف افزایش دقت جستجو گر نیمه فعال لیزری 27N طراحی گردیده است  . این بمب از یك جستجوگر لیزری آشیانه یاب نیمه فعال تثبیت شده با طراحی جستجوگرهای شبیه به بمب های لیزری آمریكائی Paveway III استفاده می كند. دقت اصابت به هدف این بمب بین 4 الی 7 متر عنوان شده كه با این گونه جستجوگرها و نیز فن آوری هدایت موسوم به P-nav در این بمب مطابقت دارد. این بمب از فاصله یك تا 8 كیلومتری و با سرعت 550 تا 1100 كیلومتر از هواپیما پرتاب می شود. 

گونه های مختلف بمب KAB-1500LG : 
1-     بمب KAB-1500LG-Pr-E – مجهز به كلاهك نفوذگر سنگر شكن 
2-     بمب KAB-1500LG-F-E -  مجهز به كلاهك تركشی همطراز با بمب M118 
3-     بمب KAB-1500LG-OD-E – مجهز به كلاهك هوا – سوختی FAE / ترموباریك 




بمب های هوشمند سری KAB-1500L-Pr-E / KAB-1500L-F-E / KAB-1500L-OD-E



بمب هدایت لیزری KAB-1500L با باله های باز شده

 

بمب هدایت لیزری KAB-1500L بمبی است دارای سامانه هدایت لیزری نیمه فعال آشیانه یاب به وزن 1500 كیلوگرم كه ویژه FA-VVS (؟) طراحی گردیده و از پایان جنگ سرد به شكل گسترده ای صادر گردیده است . 

این بمب از جستجوگر هدایت لیزری نیمه فعال آشیانه یاب 27N  و یا 27N1  استفاده می كند كه این جستجوگر همانند سری بمب های Paveway I/II دارای مقطعی گرد و خنثی كننده جریان هوا می باشد . این جستجوگر مشخصاتی شبیه به بمب های آمریكائی Paveway I/II دارد. دقت اصابت به هدف این بمب بین 7 الی 10 متر عنوان شده كه با این نوع جستجوگر و نیز فن آوری هدایت بكار رفته در آن مطابقت دارد. این بمب از فاصله یك تا 15 كیلومتری و با سرعت 550 تا 1700 كیلومتر از هواپیما پرتاب می شود.


گونه های مختلف بمب KAB-1500L :
1-بمب KAB-1500L-Pr-E – مجهز به كلاهك نفوذگر سنگر شكن 
2- بمب KAB-1500L-F-E -  مجهز به كلاهك تركشی همطراز با بمب M118 
2-     بمب KAB-1500L-OD-E – مجهز به كلاهك هوا – سوختی FAE / ترموباریك 


یك بمب هدایت لیزری KAB-1500L در پایگاه تست پروازی Valeriy Chkalov در ایالت Akhtubinsk  در روز افتتاح نمایشگاه . سپتامبر 2005

 


برشی مقطعی از دو بمب KAB-1500L : بالا گونه مجهز به كلاهك تركشی موسوم به KAB-1500L-F-E و پائین : سنگر شكن موسوم به KAB-1500L-Pr-E

 


یك بمب KAB-1500L-F ( تركشی) در زیر بدنه یك بمب افكن Su-34 Fullback



بمب های هوشمند سری KAB-1500Kr-Pr-E / KAB-1500Kr-F-E / KAB-1500Kr-OD-E



یك بمب هدایت الكترواپتیكال KAB-1500Kr مشقی ، در پایگاه تست پروازی Valeriy Chkalov در ایالت Akhtubinsk  در روز افتتاح نمایشگاه . سپتامبر 2005

 

سری بمب های KAB-1500Kr ، از نوع هدایت شونده الكترو اپتیكال هستند. جستجوگر این بمب از یك حسگر تلویزیونی تصویربرداری دید در روز استفاده می كند كه در زیر یك شیشه محدب گرد با شعاع دید وسیع نصب شده است . برخلاف گونه های مشابه آمریكائی GBU-8 HOBOS و موشك AGM-65  ماوریك كه از فناوری قفل قرینه استفاده می كنند ، سامانه هدایت بمب های سری Kr از فن آوری تطابق و انتقال تصاویر استفاده می كنند كه دقیقا مشابه فن آوری بكار رفته در جستجوگر DAMASK و یا DSMAC در موشك های تام هاوك می باشد. استفاده از این فن آوری امكان حمله به اهدافی با وضوح پائین را با استفاده از مختصات اشیاء و عوارض زمین در نزدیكی هدف را فراهم می آورد. دقت اصابت به هدف این بمب بین 4 الی 7 متر عنوان شده كه با این نوع جستجوگر و نیز فن آوری هدایت موسوم به P-nav در این بمب مطابقت دارد. 

جستجوگرهای الكترو اپتیكی سری Krym توسط شركت OAO Impuls ساخته شده اند. این جستجوگرها تنها محدود به عملیات در روز هستند. كلاهك 10 كیلوگرمی سامانه هدایت و كنترل این بمب توسط شركت Tambovskii Elektropribor ساخته شده و شامل یك بخش كنترل BU-94 و نیز ژنراتور گازی PG-16 می باشد. پرده مشبك موجود در پشت پنجره شیشه ای كه كاملا قابل وضوح است نیز با هدف جلوگیری از اخلالگرهای الكترونیكی و نیز سیگنال های  RF طراحی شده است .  


گونه های مختلف بمب KAB-1500Kr :
1-بمب KAB-1500Kr-Pr-E – مجهز به كلاهك نفوذگر سنگر شكن 
2- بمب KAB-1500Kr-F-E -  -  مجهز به كلاهك تركشی همطراز با بمب M118 
3-     بمب KAB-1500Kr-OD-E – مجهز به كلاهك هوا – سوختی FAE / ترموباریك 



بمب مشقی KAB-500Kr-U ، یك سامانه آموزشی برای بمب های هدایت شونده KAB-1500Kr و  KAB-500Kr می باشد . این سامانه خدمه پروازی را قادر می سازد تا عمل قفل كردن بمب بر روی اهداف را تمرین و تكرار نمایند . این سامانه 85 كیلوگرم وزن و 1.83 متر طول و نیز 0.35 سانتیمتر قطر دارد.




بمب KAB-1500TK


غلاف انتقال داده ها موسوم به Raduga APK-9E Tekon كه برای سری بمب های سری KAB-1500TK

 

بمب های KAB-1500TK از سری بمب های هدایت شونده الكترو اپتیكال هستند كه با یك غلاف انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. جستجوگر این بمب ها از یك حسگر تصویربرداری تلویزیونی ویژه استفاده در روز كه در زیر یك شیشه محدب گرد با شعاع دید وسیع نصب شده است استفاده می كند. طراحی این بمب را می توان بعنوان تلفیقی از ایده بكار رفته در بمب های هدایت شونده GBU-8  و GBU-15 EO بیان نمود . از غلاف انتقال اطلاعات APK-9 نیز برای انتقال فرامین هدایت به بمب و نیز دریافت تصاویر ویدئویی از جستجوگر در طول پرواز به سمت هدف در كابین خلبان استفاده می شود. این جستجوگر نیز نتیجه ای همسان با بمب GBU-15  و نیز دقت اصابت بسیار بالا برخوردار است . دقت اصابت به هدف این بمب بین 4 الی 7 متر عنوان شده كه با این نوع جستجوگر و نیز فن آوری هدایت موسوم به P-nav در این بمب مطابقت دارد. 

همانند بمب های سری KAB-1500Kr ، جستجوگرهای الكترو اپتیكی سری Krym مورد استفاده توسط شركت OAO Impuls ساخته شده اند. این جستجوگرها تنها محدود به عملیات در روز هستند. كلاهك 10 كیلوگرمی سامانه هدایت و كنترل این بمب توسط شركت Tambovskii Elektropribor ساخته شده و شامل یك بخش كنترل BU-94 و نیز ژنراتور گازی PG-16 می باشد. پرده مشبك موجود در پشت پنجره شیشه ای كه كاملا قابل وضوح است نیز با هدف جلوگیری از اخلالگرهای الكترونیكی و نیز سیگنال های  RF طراحی شده است .  



بمب KAB-1500S-E
گزارش شده كه بمب KAB-1500S-E نوعی بمب هدایت ماهواره ای و هدایت داخلی است كه 1500 كیلوگرم وزن دارد. به نظر می رسد كه این بمب از همان بسته گیرنده و هدایتگر موسوم به PSN-2001 استفاده می كند. 


بمب UPAB-1500

نمونه اولیه بمب UPAB-1500Kr ، در پایگاه تست پروازی Valeriy Chkalov در ایالت Akhtubinsk  در روز افتتاح نمایشگاه . سپتامبر 2005

 

بمب UPAB-1500 ( مخفف كلمات Universalnaya Planiruyushchaya Aviatsionnaya Bomba ) بمبی است هواسر (گلایدر) و هدایت شونده كه برای نخستین بار در سال 2008  و به شكل یك نمونه اولیه به نمایش درآمد. گزارشات در آن زمان حاكی از برد 70 كیلومتر برای پرواز هواسر و ارتفاع 10 كیلومتر برای پرتاب می باشد. طبق گفته منابع روس ، سامانه هدایت نسل اول این بمب از همان نوعی است كه برای بمب KAB-1500TK طراحی شده و شامل یك جستجو گر الكترو اپتیكال در قسمت دماغه و یك فرستنده و گیرنده انتقال اطلاعات در دم برای انتقال تصاویر دریافتی از جستجوگر و نیزهدایت فرامین به بمب و یك غلاف انتقال اطلاعات Raduga APK-9E Tekon است كه توسط هواپیما حمل می گردد. هواپیمای مورد اشاره بمب افكن های Su-34 Fullback,  Su-24M2 Fencer, Tu-22M3 Backfire C و نیز Tu-160 Blackjack می باشند. چون بیشتر بمب افكن های Su-30MK  برای حمل غلاف Tekon تغییر یافته اند ، هواپیمای Su-27 نیز برای حمل این غلاف در نظر گرفته شده است . شرایط عملی فن آوری هدایت و نحوه عملكرد این بمب ، شباهت مستقیمی به بمب های سری GBU-15/EGBU-15 دارد اما شعاع پرواز هواسر بیشتری را در بر می گیرد. 

طراحی آیرودینامیك این بمب غیرعادی است چرا كه با وجود جثه ای بزرگ از بالهای صلیبی تاشوی كوچكی استفاده می كند كه در مقایسه با بمب های هواسر مشابه ، بی همانند است . در هنگام نصب ، اجزای اصلی خنثی كننده جریان هوا به درون شكافی در انتهای بدنه بمب جمع می شوند. هدایتگر های دم ، مشابه طراحی انتهای بمب های KAB-500/1500  می باشند. برای گونه های آینده این بمب ، بسته های هدایتگر مختلفی درنظر گرفته شده است ، اگرچه مقرون به صرفه بودن و نیز قابلیت های بالا ، استفاده بیشتر از بمب های هدایت ماهواره ای / اینرسیائی را بدنبال خواهد داشت.  



بمب های هوشمند سری KAB-500LG-Pr-E / KAB-500LG-F-E / KAB-500LG-OD-E / KAB-500LG-K-E

وجود بمب KAB-500LG گزارش شده اما هنوز وارد خط تولید نشده است . این بمب با 500 كیلوگرم وزن ، از سامانه نیمه فعال لیزری آشیانه بسیار دقیق یاب مشابه آنچه كه در بمب های موجود KAB-1500LG بكار رفته استفاده می كند. 


بمب های هوشمند سری KAB-500L-Pr-E / KAB-500L-F-E / KAB-500L-OD-E / KAB-500L-K-E

 

بمب KAB-500L از سری بمب های نیمه فعال هدایت لیزری آشیانه یاب هستند كه 500 كیلوگرم وزن داشته و بمنظور FA-VVS (؟) طراحی شده اند. این بمبها از زمان پایان جنگ سرد به صورت گسترده ای صادر شده اند. این بمبها از سال 1979 وارد عملیات شده اند. این بمب از جستجوگر نیمه فعال لیزری آشیانه یاب Azov 27N  و بعدها 27N1 استفاده می كنند و همانند گونه های مشابه آمریكائی خود ، بمب های سری Paveway I/II ، از جستجوگری دارای مقطعی گرد و خنثی كننده جریان هوا و نیز طراحی نوری مشابهی بهره می برد و كم و بیش ویژگی های همان سری بمب های آمریكائی را دارد . دقت اصابت به هدف این بمب بین 7 الی 10 متر عنوان شده كه با این نوع جستجوگر و نیز فن آوری هدایت بكار رفته در آن مطابقت دارد. این بمب از فاصله یك تا 15 كیلومتری و با سرعت 550 تا 1700 كیلومتر از هواپیما پرتاب می شود.


گونه های مختلف بمب  KAB-500L :
1-بمب -  KAB-500L-Pr-E – مجهز به كلاهك نفوذگر سنگر شكن 
2- بمب KAB-500L-F-E -  -  مجهز به كلاهك تركشی همطراز با بمب M118 
3- بمب -  KAB-500L-OD-E – مجهز به كلاهك هوا – سوختی FAE / ترموباریك 
4-     بمب - KAB-500L-K-E – مجهز به كلاهك خوشه ای 





:: برچسب‌ها: موشک , موشک روسی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: