پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 176
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

 

سامانه دفاع موشکی اس 300 در کدام نقاط ایران نصب خواهد شد

موشک ایران,جنگنده ایرانی

 

سامانه دفاع موشکی "اس 300" در کدام نقاط ایران نصب خواهد شد؟

موسسه سرویس‌های متحد سلطنتی بریتانیا در گزارشی از جنگ رسانه‌ای که غرب درباره فروش سامانه پدافند هوایی اس-300 به ایران به راه انداخته‌ است می‌نویسد: تصمیم عربستان برای مداخله نظامی در یمن برای مقابله با حوثی‌های مورد حمایت ایران باعث افزایش بحران‌های منطقه‌ای شده است. در حالی‌که جنگ سرد بین ایران و عربستان در بالاترین حد خود قرار دارد، خبر رفع ممنوعیت فروش سامانه اس-300 به ایران توسط روسیه در زمان بدی اعلام شد.

 

 

برای آنکه پیامدهای فروش این سامانه را برای امنیت منطقه‌ای بهتر بفهمیم و درک کنیم که چرا عربستان فروش این سامانه به ایران را نوعی تهدید قلمداد می‌کند باید مکان‌هایی که ایران ممکن است که ایران سامانه را در آنجا مستقر نماید را نام برده و درباره پیامدهای بالقوه آن نیز توضیحی ارائه دهیم.

 

سایت‌های موجود در آبادان، جزیره لاوان، ابوموسی و سیریک می‌توانند به شکل چشم‌گیری فضای راهبردی و همچنین سطوح تهدید را برای هواپیماهای نظامی و غیرنظامی تغییر دهند. سایت موشکی نزدیک آبادان کاملاً بر کویت و فرودگاه‌های علی‌السالم و احمدالجابر احاطه دارد. به علاوه، ایران در صورت تمایل می‌تواند کوریدور بین‌المللی از طریق خلیج فارس را ببندد.

 

مستقر کردن این موشک‌ها در جزیره لاوان می‌تواند باعث احاطه ایران بر حوزه‌های نفتی قطر در شمال و همچنین تهدیدی برای هواپیماهای غیرنظامی ایجاد نماید. همچنین، سایت موشکی ابوموسی می‌تواند برای ایران این امکان را فراهم آورد که بر اعماق کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تسلط داشته باشد.

 

استفاده از جزیره سیریک می‌تواند موضع راهبردی ایران را در تنگه هرمز تقویت نماید. با فروش این سامانه به تهران، جلوگیری از اقدام ایران برای بستن تنگه هرمز می‌تواند دشوارتر از قبل شود چرا که اولین واکنش‌ها معمولاً به این اقدام ایران به شکل حملات هوایی از سوی هواپیماهای رادارگریز آمریکایی و نیروی هوایی غرب خواهد بود.

 

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با سامانه اس-300 ایران احتمالاً اقدام به خرید تجهیزات نظامی پیشرفته جمینگ و سرکوب‌‌کننده پدافند هوایی خواهند کرد. بعید است که این کشورها به توانند از این تجهیزات بدون پشتیبانی آمریکا استفاده کنند.

 

مستقر شدن این سامانه در ایران همچنین می‌تواند در شرایط شکننده سیاسی منطقه باعث تغییر توازن قدرت شود. زمانی‌که که ایران این سامانه را در اختیار بگیرد، هرگونه اقدامی برای نابود کردن آن می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. آمریکا، انگلیس و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید به دقت ریسک نابود کردن این سامانه را بررسی نمایند و یا یاد بگیرند که با قدرت افزایش یافته ایران در منطقه زندگی کنند.

 

اگر روسیه ارسال این سامانه را به ایران نهایی کند، چند اقدام باید سریعاً انجام شود. کشورهای حاشیه خلیج فارس باید از این مساله مطمئن شوند که ایران از این توانمندی برای سلطه بر خلیج فارس استفاده نمی‌کند. واکنش احتمالی آمریکا می‌تواند افزایش تعداد جنگندههای رادارگریز اف-22 در منطقه باشد. همچنین، آمریکا ممکن است پروازهای هواپیماهای رادارگریز خود در نزدیکی حریم هوایی ایران متوقف کند تا اطلاعاتی زیادی درباره کارایی این سامانه در شناسایی این هواپیماها در اختیار ایران قرار ندهد.

 

 

همچنین، مجهز شدن ایران به سامانه اس-300 می‌تواند باعث شود که کشورهای حاشیه خلیج فارس این بار با اصرار بیشتری به دنبال به خدمت‌گیری جت‌های جنگنده اف-35 باشند، درخواستی که تا کنون با مخالفت آمریکا روبرو شده است. 

 




موشک دهلاویه پرنفوذترین موشک ضد زره دنیا
نوشته شده در سه شنبه 13 مرداد 1394
بازدید : 184
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

موشک دهلاویه پرنفوذترین موشک ضد زره دنیا

موشک ایران,جنگنده ایرانی

موشک دهلاویه پر نفوذ ترین موشک ضدزره دنیا

موشک دهلاویه یک موشک ضد زره تاکتیکی است که حدود ۵ تا ۶ کیلومتر برد دارد، هدایت آن نیمه‌خودکار بوده و دارای دقت بالایی است و میزان نفوذ آن در زره بیش از ۱۰۰۰ میلی‌متر قید شده و یکی از قدرتمند‌ترین موشک‌های ضد زره جهان است. اینتانک قدرت مبارزه با هر نوع زره‌پوشی را دارد و اکثر تانکهای قدرتمند دنیا مثل تانکرزمی آبرامز و مرکاوا که مقاومت آن‌ها در برابر زره بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌متر است، در مقابل این موشک ناکام مانده‌اند. پس نتیجتا اگر موشک دهلاویه که نفوذی بیش از ۱۰۰۰ میلی‌متر در زره دارد، با این تانک برخورد کند، قطعا آسیب جدی خواهد دید یا به طور کامل منهدم می‌شود. 

نگاهی به میزان نفوذ موشک‌های ضد زره قبلی ایران و مقایسه آن با تخمین صورت گرفته برای دهلاویه نشان دهنده یک جهش حدوداً 58 درصدی نسبت به بیشترین میزان نسل‌های قبلی دارد. البته در این محاسبه موشک توفان-5 را وارد نشده زیرا مشخصات عملکردی آن اعلام نشده است. 

موشک دهلاویه

نظر رسانه ها در خصوص موشک دهلاویه

سایت workdaffairsboard در مقاله‌ای با عنوان «دهلاویه: یک موشک ضد زره بومی (که خیلی شبیه Kornet است نوشت: ایران از مدت‌ها قبل به خصوص از سال ۱۹۹۲ به بعد برای مبارزه با تحریم‌های آمریکا به دنبال توسعه سلاح‌های ضد زره، تانک‌ها، موشک‌ها و جنگنده‌های خود است.  
 
این سایت همچنین تاکید کرد: همانطور که مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند، برنامه‌هاینظامی و اسلحه در این کشور در راستای اهداف دفاعی است و به هیچ عنوان تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود.  

سایت Defence. pk در خصوص موشک‌های ضد زره دهلاویه می‌نویسد: ایران شروع به تولید نسخه‌ای از موشک ضد زره (دهلاویه) کرده است که هر تانک در دسترس بلوک غرب، یا هر هدف زره پوش دیگر، هلی کوپ‌تر و هواپیماهای بدون سرنشین وپهپادهای در ارتفاع پایین را به خوبی هدف قرار می‌دهد.  
 
 سایت Defence. pk همچنین اضافه کرد: موشک‌های Kornet-E یکی از بهترین موشک‌های ضد زره است که توانایی نفوذ تا ۱۲۰۰ میلی متر در تانک را تا برد ۶ هزار متری (۶ کیلومتر) داراست.  
 
 
روزنامه Tehran Times در خصوص موشک‌های ضد زره دهلاویه نوشت موشک ضد زره دهلاویه که یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضد زره است، توانایی انهدام پیشرفته‌ترین تانک‌ها را دارد.  
 
این روزنامه همچنین نوشت: موشک‌های ضد زره دهلاویه به نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و این موشک به خوبی می‌تواند زره پوش‌ها را منهدم کند.  
 
 
سایت Desisrus در خصوص موشک ضد زره دهلاویه نوشت: این موشک توسط سپاهپاسداران انقلاب اسلامی (نیروهای هوا و فضا) معرفی شده‌اند که یک موشک هدایت شونده با بردی بیش از ۵ کیلومتر است و هدایت آن به عهده دو فرد پیاده نظام است و برای مسیرهای مارپیچ (Spiral Trajectory) ساخته شده است.  
  
 
سایت Desisrus در خصوص موشک کورنت_E هم می‌نویسد: این موشک یک موشک ضد تانک هدایت شونده (Antifunk Guided Missile) است که قدرت مقابله با تانکهای پیشرفته را دارد و دارای یک انچر ۳ پایه است.  

 
خبرگزاری Trend و سایت (IANS) Nigeria Sun در خصوص موشک‌های ضد زره دهلاویه نوشتند: این سامانه موشکی می‌تواند اهداف ثابت زمینی و اهداف متحرک زرهی را مورد اصابت قرار دهد و قابلیت هدف قرار دادن اهداف دریایی و هوایی در ارتفاع پایین مثل هلی کوپتر‌ها را دارد.  
 
گفته می شود که بعضا این موشک شبیه موشک روسی کورنت است اما کاملا این گونه نیست زیرا هم از لحاظ مورفولوژی و هم از لحاظ اندازه و شکل بالک با هم متفاوتند و ضمنا موشک دهلاویه تاکنون در هیچ جنگی آزمایش نشده و تنها در رزمایش بیت المقدس 26 که خرداد ماه امسال انجام شد به کار گرفته شد.  


تانک‌های M1-Abrams و مرکاوا جز بهترین تانک‌های دنیا هستند که مقاومت زره آن‌ها بیش از 1000 میلی‌متر است. اما در مقابل موشک های ضد زره ایرانی از جمله دهلاویه که نفوذ بسیار زیادی در زره دارند کاری از پیش نخواهند برد، همچنان‌که این دو تانک در جنگ‌های گذشته در مقابل موشک های کورنت کاری از پیش نبردند و تانک های آبرامز در عراق در مقابل این موشک ها آسیب دیدند و در جنگ 33 روزه جولای و آگوست 2006 به کمک همین موشک‌ها دشت خیام در جنوب لبنان گورستانی از تانک‌های مرکاوا شد و در جنگ غزه هم دوباره این اتفاق تکرار شد. 

بنابراین با یک تفاوت ساختار در سرجنگی و احتمالاً پیشران موشک روبه رو هستیم. ناگفته نماند با افزایش سرعت موشک میزان نفوذ آن در زره نیز افزایش می‌یابد.




بازدید : 160
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

پیشنهاد اسراییل برای فروش سامانه گنبد آهنین به عربستان سعودی

موشک ایران,جنگنده ایرانی

پیشنهاد اسراییل برای انتقال سامانه گنبد آهنین به عربستان سعودی

 

 

به گزارش میلیتاری نیوز گفته های دیپلمات‌های غربی حاکی از آن است که شخصیت‌های عربستانی در پشت پرده پیشنهادی از رژیم صهیونیستی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه فن‌آوری «گنبد آهنین» را به منطقه «جازان» عربستان هم‌مرز با یمن که چندین بار مورد حمله موشکی قرار گرفته، انتقال دهند.

 

وبسایت روزنامه «رأی‌الیوم» چاپ لندن به نقل از منابع آگاه نوشت: طرف‌های عربستانی در حاشیه دیدارهایی که هفته گذشته در «امان» پایتخت اردن با میزبانی سفارت آمریکل برگزار شد این پیشنهاد را از طرف‌های اسرائیلی دریافت کرده‌اند و طرف اسرائیلی اعلام کرده امکان انتقال سامانه دفاعی و موشکی موسوم به گنبد آهنین به عربستان وجود دارد.

 

 

رادیو رژیم صهیونیستی هفته گذشته از دیدارهای شخصیت‌های عربستانی و اسرائیلی در اردنخبر داد.

 

گنبد آهنین نوعی سامانهٔ موشکی سطح‌به‌هوای متحرک است که در اسرائیل طراحی و تولید شده‌است. این سامانه که به صورت شبانه‌روزی و در هر شرایط آب‌وهوایی فعالیت می‌کند قادر است تا راکت‌ها و گلوله‌های خمپاره و توپ را در فاصله 40 تا 70 کیلومتر رهگیری و مورد اصابت قرار دهد

سیستم گنبد آهنی از یک رادار چندمنظوره، یک مرکز مدیریت و فرمان و یک یا چند واحد پرتاب موشک تشکیل می‌شود. رادار این سیستم قادر است تا محل اصابت راکت دشمن را پیش‌بینی کرده و به منظور صرفه‌جویی در هزینه راکت‌هایی را که محل برخورد آن‌ها در مناطق خالی از سکنه است، نادیده بگیرد. هزینه هر موشک رهگیر حدود ۵۰ هزار دلار است و معمولاً دو موشک به سوی راکتی که قرار است شکار شود شلیک می‌شوند. 

 

این نکته قابل ذکر است که سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین در مقابل حجم زیاد موشک ها بسیار ناکارآمد بوده و حتی در جنگ های رژیم صهیونیستی برضد حزب الله لبنان و نوار غزه این سامانه موشکی نتوانست مانع از اصابت موشک ها و خمپاره ها به سرزمین های اشغالی شود علاوه بر این این سامانه بسیار ضعیف تر از آن چه که  دولتمردان آمریکایی و اسراییلی ادعا می کنند می باشد




بازدید : 199
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

ارتش یمن با موشک اسکاد c عمق خاک عربستان در استان ریاض را هدف قرار داد

موشک ایران,جنگنده ایرانی

ارتش یمن با موشک اسکاد c عمق خاک عربستان در استان ریاض را هدف قرار داد

به گزارش میلیتاری نیوز صبح امروز ارتش یمن از شلیک دومین موشک اسکاد خود به یک پایگاه نظامی در عمق عربستان سعودی در محدوده ی استان ریاض خبر دادند.

 

 این موشک به پایگاه السلیل ارتش عربستان که محل نگهداری موشک‌های بالستیک این کشور است، اصابت کرده است. 

ولی جالب اینجاست که امروز ارتش یمن یک پایگاه تسلیحات مهم موشکی را در عمق 350 کیلومتری از مرز عربستان با یمن را با موشکی که سرتیپ شرف لقمان سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن آن را  اسکاد  اعلام کرده، هدف قرار داده اند.

پایگاهی که ارتش یمن امروز در استان ریاض هدف قرار گرفته است، در عمق 350 کیلومتری این کشور قرار داشته است، و به این معنا که فاصله این پایگاه تا نقطه صفر مرزی، 350کیلومتر است.

حالا اینکه موشک اسکاد بی بردی حدود 300 کیلومتر دارد و از آنجایی که طبق اعلام رسمی ارتش یمن، موشکی که امروز شلیک شده، از نوع "اسکاد" بوده و فاصله حدودی هدف تا موقعیت شلیک نیز بالای 350 الی 400 کیلومتر بود، پس یمنی‌ها برای اولین بار از موشک‌های "اسکاد c" رونمایی کرده‌اند چرا که موشک اسکاد b 300 کیلومتر بیشتر برد ندارد.

پس از شلیک این موشک و تایید اصابت دقیق آن به هدفش در استان ریاض سرتیپ شرف لقمان سخنگوی نیروهای مسلح یمن از رونمایی از  گزینه‌های غافلگیرکننده جدیدی در روزهای آینده نیز خبر داده است، چیزی که با شلیک  موشک اسکاد c ، گمان در اختیار داشتن موشک "اسکاد d" با بردی در حدود 1000کیلومتر را افزایش می‌دهد.

 




بازدید : 174
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

ایران را با شلیک بمب های الکترو مغناطیسی به عصر حجر می بریم

موشک ایران,جنگنده ایرانی

ایران را با شلیک بمب های الکترو مغناطیسی به عصر حجر می بریم

به گزارش میلیتاری نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه  انگلیسی «ساندی تایمز»  اخیرا در مطلبی که در روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» ‌نیز انعکاس داشت، به نقل از یک کارشناس نظامی آمریکایی نوشت: اسرائیل می‌تواند با استفاده از بمب‌های الکترومغناطیسی و در جریان یک نبرد نظامی شبکه برق سراسری ایران را از کار بیندازد.

در نقل قولی که ساندی تایمز از این کارشناس آمریکایی آورده وی مدعی شده است که بمب‌های الکترومغناطیسی نوعی ویژه از بمب‌هایی هستند که بر فراز  زمین منفجر شده  و با ایجاد پالس‌های الکترومغناطیسی تمامی وسایل مرتبط با حوزه فن‌آوری را نابود می‌کنند.

این روزنامه همچنین در جایی دیگر نوشت: بکارگیری این فن‌آوری جدید از سوی اسرائیل و علیه تاسیسات هسته‌ای ایران این کشور را به عصر حجر می‌برد.

این در حالی است که «تام کاتن»، نماینده تندرو مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه  هفته جاری گفته بود که بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران چند روز وقت می‌گیرد و مانند جنگ عراق نخواهد شد.

این نماینده کنگره که از بیشترین کمک‌های مالی رژیم صهیونیستی برای ورود به مجلس سنا بهره‌منده شده از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای توافق با ایران انتقاد کرد.

 

اطلاعاتی در مورد بمب الکترو مغناطیسی و ویژگی های آن

بمب الکترومغناطیس

 

بمب الکترومغناطیسی (به انگلیسی: Electromagnetic pulse) به دسته‌ای از سلاحهای الکترومغناطیسی گفته می‌شود که با انفجار خود پالس بسیار بزرگی را در محیط منتشر می‌کنند که این پالسها با نفوذ به سیستمهای الکترونیکی قادر به تخریب عملکرد آنها می‌باشند. که البته این نوع بمب فاقد خسارات جانی مستقیم است.

فناوری اساسی که تولید پالسهای الکترومغناطیسی در سلاحها توسط آنها صورت می‌گیرد غالباً عبارتند از: مولدهای فشرده سازی شار (Flux Compression Generator)، ژنراتورهای Magnet-Hydrodynamic و دسته‌ای از وسایل پر قدرت مایکروویو که در رأس آنها نوسان ساز با کاتد مجازی یا ویرکتور قرار دارد. البته روش‌های نوین تولید پالسهای الکترومغناطیسی قدرتمند و نیز پالسهای الکترومغناطیسی تولید شده در سیستم استفاده از شتاب دهنده‌های ذرات باردار انرژی می‌باشد که می‌تواند حتی به سیستمهای پوشش دار و حفاظت شده عادی نیز نفوذ کرده و تخریب لازم را روی سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی بر جای گذارد.




بازدید : 173
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

پایگاه خبری روسیه : فروپاشی پادشاهی سعودی تا 2 - 3 سال آینده

پایگاه خبری روسیه : فروپاشی پادشاهی سعودی تا 2 - 3 سال آینده

 

«اگر آل سعود به ماجراجویی‌های جنگی خود ادامه دهد و کشور را از درون هم تضعیف کند، اگر به آمریکا پرخاش کند و با ایران، عراق و یمن دعوا کند، تا 3-2 سال آینده چنین تحولی بعید نیست.»

 

 

این فرجام کار آل سعود و حکومت پادشاهی در عربستان از زبان یک پایگاه تحلیلی روسی می باشد این منبع ضمن نتیجه‌گیری فوق نوشت: «صرف نظر از عوض شدن اخیر ریاستعربستان سعودی که در مقام های عالی این کشور نمایندگان نسل جوان قرار گرفته اند و این پادشاهی اصولاً بایستی در مسیر اصلاحات و به روز آوری گام بر دارد، ریاض به سیاست مداخله بی پرده در امور داخلی کشورهای همسایه از جمله با استفاده از روش های نظامی و تروریستی ادامه داده و رژیم داخلی را به خصوص در حق اقلیت شیعه شدت می بخشد و با حفظ قیمت های پایین نفت به ثبات اجتماعی و اقتصادی کشور لطمه می زند. ریاض همچنین به خود اجازه می دهد با لحن متکبرانه ای با واشنگتن، ضامن اساسی امنیت خود گفتگو کند. ولی همه این مراتب نه از قوت بلکه از ضعف نسل جدید رهبران عربستان سعودی حکایت دارد که با آتش بازی کرده و کشور را به فروپاشی و تجزیه سوق می دهند زیرا فرماندهانارتش، رهبران قبایل و شیوخ گروه های سیاسی این پادشاهی از تشدید باز هم بیشتر خط تجاوزکارانه و بی اعتبار آل سعود پشتیبانی نمی کنند. اطلاعاتی درز کرده است که اگر این خط ادامه یابد، ممکن است سعودی‌ها زمام امور کشور را از دست بدهند و این کشور به 5-4 قسمتی که 80 سال پیش از آنها دوخته شده بود، تقسیم شود.»

 

 

 

 

 

پادشاهی چه زمانی از هم خواهد پاشید؟

 

عربستان سعودی به طور مصنوعی از گروه های مختلف مذهبی و قومی تشکیل شده و حکومت آل سعود بر حفظ موازنه پیچیده منافع قبایل اساسی استوار است. اگر این موازنه متزلزل شود، حکومت آل سعود پایان خواهد یافت. برای این کار هیچ گونه کودتا لازم نیست. قبایل عضو عربستان سعودی می توانند به سادگی از ترکیب آن خارج شده و استقلال دولتی خود را اعلام کنند. آنها درباره مرزهای جدید و عرصه های نفوذ و نیز درباره نحوه عادلانه تقسیم درآمدهای نفتی به توافق خواهند رسید. آنها حتی نباید در این مورد فکر زیادی بکنند چرا که سرویس های ویژه بریتانیا مدتهاست که طرح مفصل تجزیه این کشور با همه نقشه های لازم را تدوین کرده اند. نمونه های این تقسیم معاصر کشورها در لیبی مشاهده می شود که عربستان سعودی و قطر جنگ علیه این کشور را راه اندازی کرده بودند.

 

 

 

ولی ممکن است سناریوی بریتانیایی در عربستان سعودی کارگر نشود. بخشی از اراضی مورد اختلاف عسیر و نجران در قسمت های جنوب غربی و جنوبی پادشاهی که آنجا قبایلیمنی و از جمله شیعیان زیدی و اسماعیلی زندگی می کنند، به یمن تعلق خواهد گرفت و قسمت شمالی حجاز در قسمت شمال شرقی به اردن و مناطق شمالی به عراق. استان شرقی که نام تاریخی آن الحصا است و شیعیان اکثریت جمعیت آن را تشکیل می دهند، همراه با بحرین که دو سوم جمعیت آن اهل تشیع هستند و کویت که 40% جمعیتش شیعیان هستند، می توانند دولت شیعه با نام مشروط «شیعستان» به پایتختی دمام را تشکیل دهند. بعید نیست که در صورت تقسیم عراق به سه قسمت که حکام فعلی ریاض این تحول را تحریک می کنند، بخش شیعه آن (60% جمعیت کشور) دولت عظیم شیعیان در هر دو ساحل خلیج فارس را به پایتختی بصره ایجاد کنند. صد سال پیش بصره مرکز ولایتی با همین نام در امپراطوری عثمانی بود.

 




رتبه بندی قوی ترین ارتش های جهان در سال 2015
نوشته شده در سه شنبه 13 مرداد 1394
بازدید : 772
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

رتبه بندی قوی ترین ارتش های جهان در سال ۲۰۱۵

موشک ایران,جنگنده ایرانی

 

رتبه بندی قوی ترین ارتش های جهان در سال ۲۰۱۵

اطلاع از قدرت نظامی کشورهای مختلف همیشه توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند، بنابراین انتشار لیست قوی ترین ارتش های جهان در سال ۲۰۱۵ بار دیگر کارشناسان را با چالش جدی روبرو کرده

لازم به ذکر است که رتبه‌بندی قدرتمندترین ارتش‌های جهان توسط موسسه گلوبال فایر پاور (Global Firepower) انتشار می‌یابد و در این زمینه معتبرترین مرجع به شمار می‌رود. بدیهی است که این لیست دارای اشکالاتی نیز هست که کارشناسان نظامی نیز به آن‌ها اشاره داشته‌اند.

در لیست سال ۲۰۱۵ قوی‌ترین ارتش‌های جهان ۱۰۶ کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند. یکی از نکات جالب توجه در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۵ این است که هیچ تغییری در جایگاه کشورهای اول تا سی نسبت به رتبه‌بندی سال پیش دیده نمی‌شود. بنابراین رتبه‌بندی سال ۲۰۱۵ به ترتیب زیر است:

 جدول لیست قوی ترین ارتش های جهان 2015

از اول تا پنجم: کشورهای ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، هند و بریتانیا

از ششم تا دهم: کشورهای فرانسه، آلمان، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن

از یازدهم تا پانزدهم: کشورهای اسرائیل، ایتالیا، مصر، برزیل و پاکستان

از شانزدهم تا بیستم: کشورهای کانادا، تایوان، لهستان، اندونزی و استرالیا

از بیست و یکم تا بیست و پنجم: کشورهای اوکراین، ایران، ویتنام، تایلند و عربستان سعودی

رتبه بیست و ششم تا سی‌ام: کشورهای سوریه، سوئیس، اسپانیا، سوئد و جمهوری چک

ملاک‌های انتخاب لیست قوی ترین ارتش های جهان در سال ۲۰۱۵

لازم به ذکر است موسسه گلوبال فایر پاور (Global Firepower) لیست سال ۲۰۱۵ خود را بر اساس ۵۰ فاکتور تهیه کرده است که از جمله آن‌ها عبارتند از: جمعیت، تولید ناخالص داخلی، تعداد نظامیان، تعداد کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها، تعداد هواپیماها و هلی کوپترها، تعداد تانک‌ها و نفربرها و شرایط جغرافیایی حاکم بر کشور مورد نظر ارزیابی میکند.

درضمن در رتبه‌بندی این موسسه عواملی همچون دسترسی به سلاح‌های اتمی و شیمیایی مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.