پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 183
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

"لاوی" هواپیمای جدید اسرائیل برای مقابله با ایران

موشک ایران,جنگنده ایرانی

"لاوی" هواپیمای جدید اسرائیل برای مقابله با ایران 

 

 

به گزارش میلیتاری نیوز به نقل از تابناک رژیم صهیونیستی به منظور مقابله با تهدید ایران، حزب‌الله و سوریه اقدام به آموزش خلبانان خود با هواپیمای جدیدی با نام "لاوی" کرد. 

ده‌ها دانشجوی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی امروز در پایگاه نیروی هوایی هاتزریم درجشن فارغ‌التحصیلی خود شرکت خواهند کرد. البته این خلبانان جدید متفاوت هستند زیرا اولین خلبانانی هستند که دوره آموزشی با جت آموزشی M-346 Master را پشت سر گذاشته‌اند. این جت آموزشی در ارتش رژیم صهیونیستی لاوی نام گرفته که در زبان عبری به معنی شیر است.

 

پس از ساخت جنگنده‌های نشر (کپی میراژ 3‌) و کفیر (مونتاژ مجدد میراژ 5)‌،‌ اسرائیل تجربه زیادی در زمینه ساخت و بروزرسانی هواپیماها خصوصا جنگنده‌های میراژ و F-4 بدست آورده بود. در اواسط دهه 1970، اسرائیل قراردادی را مبنی بر همکاری در ساخت F-16 با آمریکا به امضا رسانید. اما به دلیل رقابت میان شرکتهای آمریکایی برای کسب این مقام، قرارداد مذکور لغو شد. 

 

 

جنگنده ی لاوی


با توجه به تجارب حاصله اسرائیل تصمیم گرفت اقدام به ساخت جنگنده مدرنی بنماید که دارای قابلیت حمله با استفاده از تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته باشد. این کار به IAI واگذار گردید و پروژه تعریف شده لاوی نام گرفت.


هواپیمای ساخته شده به تمامی اهداف تکنیکی و عملیاتی خود رسید و اولین پرواز خود را در دسامبر 1986 انجام داد. 

 

این هواپیما که توسط شرکت ایتالیایی آلنیا آئرماچی ساخته شده است از ماه ژانویه وارد ارتشرژیم صهیونیستی شده و برنامه‌های آموزشی پرواز با هواپیماهای جنگی را تغییر داده است.
 
یکی از مقامات ارشد پایگاه هاتزریم در باره این هواپیما گفت: این هواپیما مسلما باعث بهبود توانایی خلبان برای مقابله با چنین تهدیداتی خواهد شد. ما قادر به آموزش آنها در هوا به شیوه‌ای واقعی هستیم. این چیزی است که قادر به انجام آن با هواپیماهای Skyhawk  یا F16 A نیستیم.

 




جنگنده قاهر F313 واقعیت یا رؤیا؟
نوشته شده در سه شنبه 13 مرداد 1394
بازدید : 3346
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

 

جنگنده قاهر F313 واقعیت یا رؤیا؟

موشک ایران,جنگنده ایرانی

 

جنگنده قاهر F313 واقعیت یا رؤیا؟

بعد از رونمایی از جنگنده قاهر 313 در سال 91 هنوز گمانه زنی ها نسبت به واقعی بودن آن وجود دارد.

امکان تجزیه و تحلیل مشخصات نمونه‌ای از این هواپیما که به نمایش گذاشته شده وجود ندارد اما بعضی از ویژگی‌های این طرح در مورد قابل پرواز بودن آن جای شبهه ایجاد می‌کنند. ویدیو هایی از پرواز این هواپیما پخش شده که به گفته دیوید چنسیوتی بیشتر به پرواز کنترل از راه دور یک مدل هواپیمای اسباب بازی شباهت دارد تا پرواز یک جت جنگنده مدرن. دیو ماجومدار هم در پایان بررسی که از مشخصات این هواپیما ارائه داده با شک و تردید زیاد حدس می‌زند که این هواپیما یک مدل تست باشد و به عنوان یک بستر آزمایشی ساخته شده است. سال‌ها پیش ایران یک ماکت از هواپیمای شفق را نیز به نمایش گذاشت اما هیچگاه به یک هواپیمای قابل پرواز تبدیل نشد.

به نوشتهٔ دیوید چنسیوتی کارشناس هوانوردی و خلبان سابق نیروی هوایی ایتالیا قاهر-۳۱۳ از «آئرودینامیک غیر قابل قبول و زیبایی در حد فیلم های هالیوودی» برخوردار است و به طرز خنده‌آوری برای ایفای نقش یک جت جنگنده مدرن است. به گفتهٔ او کابین خلبان بسیار ساده‌تر از کابین یک جنگنده مدرن است و به کابین هواپیماهای کوچک شخصی شباهت دارد. دماغهٔ جنگنده  هم کوچکتر از آن است که بتوان راداری در آن قرار داد. ورودی‌های هوا بیش از اندازه کوچک هستند و هیچ نوع اگزوز خروجی برای قسمت موتور وجود ندارد و اگر از پس‌سوز موتور استفاده شود کل جت ذوب خواهد شد. او هم معتقد است که قاهر-۳۱۳ در مجموع شبیه یک مدل تستی بزرگ است.

اما به تازگی عکس هایی در فضای وب منتشر شده است که نشان میدهد قاهر 313 وجود دارد.

در عکس زیر یک فروند جنگنده قاهر 313 در حال انتقال را مشاهده میکنید.

قاهر 313,قاهر f313,جنگنده قاهر

همان طور که در تصویر ملاحظه می کنید ابعاد جنگنده بزرگ و به حدود 10 تا 15 متر میرسد.

در ادامه دیوید چنسیوتی و رابرت جانسون در مطلبی در بیزینس اینسایدر نوشته‌اند که لبه‌های قاهر-۳۱۳ به لبه‌ها و زاویه‌های منحصر به فرد اف-۲۲ تشابه زیادی دارد و شکل دم‌های آن بیشتر شبیه به اف-۳۵است. قاهر-۳۱۳ دو کانارد بزرگ دارد که به نظر ثابت می‌رسند.او گفته ایران به ساخت ماکت‌ها و سیستم‌هایی که هیچگاه قرار نیست عملیاتی شوند معروف است ولی اگر قاهر-۳۱۳ این طور نباشد و یک پیش‌نمونهٔ واقعی باشد برای تأمین یک نیاز منحصر به فرد ایرانی تولید شده است؛ از آنجا که برتری هوایی در مقابل حدود ۲۰۰ هواپیمای که در بحرین مستقر است برای ایران غیرممکن به نظر می‌رسد.

قاهر 313,قاهر f313,جنگنده قاهر

اما مجید بکایی جانشین وزیر دفاع ایران هم در مورد این تحلیل گفته‌است: «وقتی جنگنده قاهر 313 رونمایی شد دشمن ابتدا می‌گفت که ماکت و مقوا است و بعد تجزیه و تحلیل کردند و بعد عنوان کردند ایران آن را برای مقابله با بالگردها طراحی کرده است. چون نقاط قوت ما قایق‌های تندروست و دشمن برای مقابله با آن از بالگرد استفاده می‌کند و آنها فکر می کردند که قاهر 313 با تکنولوژی گراند افکت قادر است در سطح یکی دو متری  آب پرواز کند و بالگردهایشان را بزند!

اما تا کنون هیچ منبع رسمی وضعیت طراحی یا پیشرفت ساخت این هواپیما را تأیید نکرده است، به طوریکه برخی کارشناسان آن را یک مزاح و جعل خنده‌دار توصیف می کنند. همچنین برخی از منابع خبری خارج از ایران احتمال اینکه این جنگنده توانایی‌های اعلام شده را نداشته باشد و یا اینکه در مقیاس‌های کوچک تر جهت تست های اولیه ساخته شده باشد را مطرح می‌کنند.

 همچنین ایران هیچ گونه جزئیاتی از تسلیحات آن را منتشر نکرده که این خود تأیید ادعای ایران را غیر ممکن می سازد.

ghaher f313,جنگنده قاهر 313

اما چیزی که بعید به نظر میرسد ایران هیچگاه دستاورد های نظامی خود را بدون پشتوانه عملی معرفی نکرده و احتمالا عدم انتشار ویژگی های تسلیحاتی این جنگنده جزء اسرار نظامی کشور و عاملی برای غافلگیری دشمن است.

 ایران همچنین بر اساس نیازهای دفاعی خود تلاش در زمینه توسعه قابلیت های بومی سازی را با توجه به تحریم های تسلیحاتی ادامه داده که این کشور یک جنگنده اف 16 ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را از ونزوئلا به دست آورده و در پی ممندسی معکوس آن است.




رونمایی از پهپاد عمود پرواز دو زیست " طرلان "
نوشته شده در سه شنبه 13 مرداد 1394
بازدید : 193
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

رونمایی از پهپاد عمود پرواز دو زیست " طرلان "

موشک ایران,جنگنده ایرانی

رونمایی از پهپاد عمود پرواز دو زیست " طرلان "

 

 

میلیتاری نیوز : 

رونمایی از پهپاد تحقیقاتی " طرلان " که توسط دانش‌آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان سیستان و بلوچستان نوعی پهپاد طراحی کرده است که به صورت عمودی در آب و خشکی فرود می‌آید و می‌تواند در حالتی که در هوا ثابت ایستاده، به چپ و راست و جلو و عقب حرکت کند.

 

 

این پهپاد یا هواپیما در مناطق جنگی که غالبا اطراف کوه یا درخت قرار گرفته و برای فرود مناسب نیست، کاربرد دارد. این هواپیما می‌تواند روی برکه یا دریاچه به صورت عمودی فرود بیاید و نیاز به باند فرود ندارد و در واقع، در هر جایی می‌تواند فرود آید. این هواپیما همچنین قابلیت فیلمبرداری و عکسبرداری دارد.

 

هواپیمای بدون سرنشین طرلان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد با هدف اجرای ماموریت تعریف شده در خصوص پرواز و فیلمبرداری از سطح زمین، به همت دانشجویان  واحد علوم و تحقیقات متشکل از محمد مهدی خندان، مصطفی تکبیری، حامد اسماعیلی علیائی، محمد علی انصاری جعفری و با راهنمایی فرشاد پازوکی طراحی و به مرحله ساخت رسید.

 


 ماموریت پیش بینی شده برای این پرنده، فیلمبرداری، ثبت و ارسال اطلاعات به صورت زنده به ایستگاه زمینی است و در ۲ ارتفاع مختلف به صورت خودکار با مداومت پروازی دو ساعت پرواز می کند و ان پرنده قادر به حمل محموله به وزن ۲ کیلوگرم را دارد که در این صورت حداکثر وزن برخاست از سطح زمین، ۱۲ کیلوگرم می باشد.

 

 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: «برعکس بقیه هواپیماهای ثابت‌ نشین که اول باید مسیر حرکتی‌شان را مشخص کنند و بعد از طی مسافتی تغییر حرکت دهند، این هواپیما لازم نیست مسیری را طی کند تا تغییر حرکت دهد».

 

وی درباره مشخصات فنی این هواپیما گفت: «این هواپیما می‌تواند به صورت اتوپایلوت عمل کند؛ یعنی طوری برنامه‌ریزی شود که به صورت خودکار حرکت کند. زیرا مجهز به سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا GPS است».

 

وی افزود: «کاربردهای دیگر این هواپیما در امداد و نجات و همچنین ارائه اطلاعات مربوط به مناطق صعب‌العبور و مرزی و مناطق کوهستانی و دره‌هاست».

 

پاکباز در مورد نحوه حمایت از این محصول گفت: «مشکلاصلی ما عدم حمایت از اختراعات و محصولات‌مان است. مسئولان باید قبل از اینکه غیرایرانی‌ها این دستگاه را بسازند به فکر حمایت از ما بیفتند. مسئولان باید ما را باور و به ما اعتماد کنند تا قبل از اینکه یک کشور خارجی این طرح را بسازد، خودمان در کشورمان آن را بسازیم».

 

تصویر برداری و ارسال آنلاین تصاویر به ایستگاه زمینی، گشت زنی در ارتفاع و یا شعاع ثابت، قابلیت جدا شوندگی تمام اجزا پرنده (تقسیم شدن به ۵ قسمت جهت حمل و نقل آسان)، قابلیت راه اندازی پرنده در کمتر از ۳ دقیقه با ۲ اپراتور از قابلیت های این پهپاد به شمار می رود




بازدید : 172
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش اظهار کرد: قرارگاه پدافند هوایی 24 ساعته و بدون تعطیلی همواره در حال رصد نقطه به نقطه آسمان کشور است به گونه‌ای که امروز با تلاش تمامی همکاران، پدافند هوایی بیش از 3600 نقطه در کشور را رصد می‌کند.

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امیر سرتیپ اسماعیلی در جریان بازدید از سامانه‌های پدافندی موجود در منطقه پدافند هوایی جنوب غرب کشور گفت: پدافند هوایی همواره در حال مأموریت است و تحت هیچ شرایطی سیستم‌های راداری و الکترونیکی و سامانه‌های موشکی و دیده‌بانی آن خاموش نمی شوند و به طور مداوم در حال انجام وظیفه هستند.

 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ادامه داد: موضوع پدافند هوایی یک موضوع دانش بنیان است و تجهیزات آن هم کاملاً تخصصی و از تکنولوژی بالایی برخوردار است.به لطف خدا توانسته‌ایم این تجهیزات پیچیده را در داخل کشور تولید و در نقاط مختلف کشور از آنها بهره‌برداری کنیم.

 

وی در پایان گفت: امنیتی که امروز در کشور داریم امنیت بی نظیری است و مطمئناً یکی از عوامل ایجاد و پایداری این امنیت، در کنار سایر نیروهای مسلح، قرارگاه پدافند هوایی است. ما بسته به نوع تهدیدات و نوع گسترش نیروهای فرامنطقه‌ای، فضای کشور را رصد می‌کنیم.

 

انهدام پهپاد دشمن فرضی توسط سربازان وظیفه منطقه پدافند هوایی غرب

 

براساس این گزارش، سربازان آموزشی منطقه پدافند هوایی غرب کشور در حضور مسئولان منطقه پدافند هوایی این منطقه و تیم ارزیابی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) توانستند پهپادی که نقش دشمن فرضی را داشت با شلیک‌های منظم و دقیق سرنگون کنند.

 

سربازان وظیفه منطقه پدافند هوایی غرب که شامل گروه‌های پدافندی همدان، کرمانشاه، آبدانان و خنداب هستند در حضور فرمانده گروه پدافند هوایی شهید اقبالپور و گروه ارزیابی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در یک تمرین تیراندازی به وسیله توپ 23 میلیمتری توانستند پهپادی که نقش دشمن فرضی را داشت با شلیک‌های منظم و دقیق مورد اصابت قرار دهند.

 

در این تمرین آموزشی که بر اساس دستورالعمل‌های آموزشی انجام ‌شد سربازان وظیفه توانستند با شناسایی و رهگیری هدف و تیراندازی دقیق، پهپاد را مورد هدف قرار داده و سرنگون کنند.




بازدید : 866
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

مجله «جینز» در جدیدترین تحلیل خود که به قلم جرمی بینی و دنیل واسربلی نوشته شده به بررسی گزارش منتشرشده از سوی وزارت دفاع آمریکا درباره ایران توان نظامی ایران پرداخته است. در این گزارش که از سوی وزارت دفاع آمریکا به کنگره ارائه شده، اشاره شده که ایران موشک‌های بالستیک ضدکشتی مدل «خلیج فارس» خود را وارد مرحله عملیاتی کرده است. نویسنده این گزارش در ابتدا جزئیاتی را در مورد موشک جدید ضد کشتی ایران ذکر می‌کند و عنوان می‌کند که بر طبق گزارش‌های موجود مراحل آزمایشی این موشک با موفقیت سپری شده و در حال حاضر نیز این مدل به تولید انبوه رسیده و در اختیار نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. وی در پایان اشاره می‌کند که گمانه‌زنی‌های بسیاری از سوی کارشناسان و تحلیلگران غربی در مورد موشک‌های جدید ایران به وجود آمده است و آنها بر این باورند در صورتی که ایران توانسته باشد به این سطح از پیچیدگی، هدایت، دقت عملیاتی و پیشرفت موشکی برسد، می‌تواند موازنه نظامی منطقه خلیج فارس را به کلی تغییر دهند.




انفجار در اصفهان
نوشته شده در سه شنبه 13 مرداد 1394
بازدید : 177
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

استان‌ها > اصفهان - فرمانده انتظامی استان اصفهان از انفجار یک شیء ناشناخته در پارک بزرگ سپاهان شهر دقایقی پیش خبر داد. 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، ساعتی پیش در شبکه های اجتماعی خبری مبنی بر انفجار در یک از پارک های خمینی شهر منتشر شد؛ این حاثه دومین حادثه مهم امروز پس از سرقت مسلحانه صبح در سپاهان شهر است که ختم به خیر شد.در این ارتباط سردار عبدالرضا آقاخانی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید خبر انفجار در سپاهانشهر اظهار داشت: این انفجار در پارک بزرگ این شهر اتفاق افتاده است. 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان به نقل از تسنیم، محمود شفیعی، شایعه شلیک توپ توسط یکی از رده‌های سپاه اصفهان به سپاهان‌شهر را تکذیب کرد. مسئول اطلاع‌رسانی روابط‌ عمومی سپاه صاحب  الزمان (عج) استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به‌ پخش شایعه شلیک گلوله توپ توسط یکی از رده‌های سپاه مستقر در استان و برخورد آن در سپاهان‌شهر، اعلام می‌شود هیچ‌گونه برنامه رزمی یا آزمایشی توسط رده‌های سپاه مستقر در استان اصفهان اجرا نشده و شلیک گلوله تکذیب می‌شود. 
شاهدان عینی گفتند این حادثه حوالی ظهر امروز رخ داد و صدای مهیب آن، ساکنان اطراف پارک سپاهان شهر را وحشت زده کرد. 
یکی از شاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: انفجار این شیء گرد و خاک بسیاری ایجاد کرد و ترکش هایی نیز پراکنده شد و به درختان و اطراف برخورد کرد. با آنکه انفجار این شیء چاله ای به عمق 30 سانتیمتر و قطر 80 سانتیمتر در زمین ایجاد کرده اما به کسی آسیب وارد نشده است.
 


 



 
حادثه سپاهان شهر هیچ مصدومی نداشته است 
محمد مزروعی با بیان اینکه اطلاعی از حادثه سپاهان شهر ندارم و این حادثه هیچ مصدومی نداشته است، اظهار کرد: اخبار اعلام شده مبنی بر مصدومیت چند نفر در حادثه سپاهان شهر شایعه ای بیش نیست و هیچ موردی در این زمینه به اورژانس اصفهان گزارش نشده است. 
وی با بیان اینکه هیچ جراحت و مصدومیتی از این حادثه به اورژانس گزارش نشده است، یادآور شد: مصدومان گزارش شده به اورژانس تنها مربوط به حادثه سرقت مسلحانه از بانک مسکن سپاهان شهر بوده اند.
 
واحدهای نظامی سپاه امروز نه تمرین داشته اند و نه گلوله ای شلیک کرده اند 

 

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر شلیک اشتباهی 2 گلوله توپ جنگی توسط سپاه به داخل شهر اصفهان گفت: این خبر را به شدت تکذیب می کنم، هیچ یک از مجموعه ها و واحدهای نظامی سپاه پاسداران امروز نه تمرین نظامی داشته اند و نه هیچ گلوله ای شلیک کرده اند.




معرفی تانک پیشرفته ایرانی ذوالفقار
نوشته شده در سه شنبه 13 مرداد 1394
بازدید : 212
نویسنده : علی همایون . احمد رضا همایون

 

معرفی تانک پیشرفته ایرانی ذوالفقار

موشک ایران,جنگنده ایرانی

معرفی تانک پیشرفته ذوالفقار

ايران تنها كشور در خاورميانه است كه بدون هيچ گونه وابستگي پشتيباني و فني، اقدام به طراحي و ساخت تانك نموده است.

تانک ذوالفقار مجهز به سامانه دید در شب و سامانه تهویه هوا برای خارج کردن گاز ناشی از شلیک توپ است.
 
با توجه به اینکه منابع اطلاعاتی گزارش داده‌اند که صنایع نظامی ایران کار مقاوم‌سازی تانک‌های نیروی زمینی ارتش را در برابر حمله‌های میکروبی و شیمیائی آغاز کرده‌اند، احتمالا این تغییرات و بهسازی‌ها شامل حال مدل‌های جدید ذوالفقار نیز شده است.

برجک تانک ذوالفقار دارای سامانه برقی بوده و توپ 125mm ذوالفقار همانند تانک تی 72 به صورت خودکار مسلح می‌شود و تانک مجهز به مسافت‌یاب لیزری است.

اصولا یکی از پیچیده ترین طرح های نظامی ، طراحی تانکهایی کارا که بتواند اهداف زمینی و ...را محقق

سازد می باشد . تانك ذوالفقار تانکی است متناسب که با شرايط اقليمي  است تمام شني با محيط مرئي كم به

طوري كه در محافل نظامي اين ماشين زرهي به تانك نامريي مشهور است  و به دليل ارتفاع كمتر نسبت به تانك هاي

ديگر طراحي آن طوريست كه در فاصله ۸۰۰ متري  دارای استتار فوق العاده ایست .در عوض بر عرض آن افزوده

شده است كه اين امر باعث افزايش سرعت اين تانك گشته است.  نيم رخ كوتاه و همچنين قدرت آتش بالا و قدرت

مانور و تحرك با سيستم فشنگ گذاري خودكار تمام اتوماتيك و مسافت ياب ليزري، مجهز به توپ 125 ميلي متري

بدون خان و با قابليت پرتاب موشك هاي كور كننده رادار هاي دشمن و سيستم‎هاي دفاعي هشدار دهنده ليزري و

راداري و آشكار سازي مادون قرمز و ... . از ديگر خصوصيات اين تانك پيشرفته ايراني است . طراحي اين تانك در

جهان بي سابقه می باشد . ذوالفقار  همزمان توانايي آن را دارد كه با پرتاب راكت هاي دود زا و منحرف كننده

الكترونيكي ، ۵ راكت را همزمان از خود دفع نمايد . نيز به دليل ارتفاع كم و زاويه كم پيشاني، از بيشترين حفاظت

برخوردار بوده و از قدرت تهاجمي و تدافعي بالايي در مقابله با هر نوع تانك برخوردار است. قابليت حركت در آب

در عمق ۶۰/۱ متري آب يكي ديگر از خصوصيات بارز آن مي باشد. گفتنيست مقامات دفاعي نيروهاي مسلح از جايگزيني ذوالفقار ۳ با تانكهاي بيگانه ی به خدمت گرفته شده در ارتش و سپاه  خبر داده اند.

یکی از ویژگی های دیگر این تانک پیشرفته که تاکنون اعلام نشده است اینیت که این تانک تمام اطراف خود را

بوسیله دوربین های مدار بسته z/c360زیر نظر دارد . امروزه در مورد تانک هوشمند ذوالفقار به جرات می توان

گفت که یکی  ازپیشرفته ترین تانک های موجود در دنیاست .

 

نوعی تانک پيشرفته تر از ذوالفقار  كه هنوز جزييات آن منتشر نشده است در دستور كار توليد در وزارت دفاع و

پشتيباني نيروهاي مسلح قرار گرفته است .

تانك ذولفقار ۳ اكنون در اختيار ارتش جمهوري اسلامي ايران است.